-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
روغن پاشی صنعتی

روغن دنده صنعتی

روغن دنده صنعتی

جعبه دنده‌های صنعتی باید در شرایطی کار کنند که بسیار گرم بوده و بار سنگینی را تحمل کنند و محیطی که در آن فعالیت می‌کنند آلوده به گردوخاک است و پسماندهای حاصل از کار و آب در آنجا وجود دارد. در صورت عدم مراقبت‌های لازم این چرخ دنده‌ها زودتر از موعد فرسوده و خراب می‌شوند و باید قطعات دستگاه را سریع و به‌دفعات مکرر تعمیر کرده و روغن را زودبه‌زود عوض کنید و از همه بدتر تجهیزات و دستگاه‌ها ازکارافتاده می‌شوند. برای پیشگیری از وقوع چنین شرایط سخت و ناراحت‌کننده‌ای باید از روغن‌های صنعتی که مخصوص دنده‌های صنعتی هستند و دارای استاندارد و کیفیت مطلوب باشند مورداستفاده قرارداد.

اجزاء تشکیل‌دهنده روغن دنده صنعتی

روغن صنعتی دنده از دو جزء اصلی تشکیل شده است که شامل:

  • روغن‌پایه: جنس اصلی روغن دنده از روغن‌پایه یا همان روغن اصلی می‌باشد. این روغن‌پایه ممکن است نفتی یا معدنی باشد.
  • افزودنی‌ها: افزودنی‌های روغن تعیین‌کننده عملکرد مطلوب روغن صنعتی و یک مجموعه قوی محافظتی و کارکردی را در روغن فراهم می‌کند و سبب گرفتن ویژگی نامطلوب آن می‌شود.

بررسی ویژگی‌های مربوط به روغن دنده

روغن دنده صنعتی

روغن دنده صنعتی

سه ویژگی اصلی برای روغن صنعتی دنده در نظر گرفته شده که روغن با داشتن چنین خواصی مطلوب و با کیفیت خواهد بود که شامل موارد زیر است:

اولین ویژگی مهم مربوط به این روغن داشتن ثبات گرمایی است. اگر این روغن در دمای بالا نتواند ثبات خود را حفظ نماید مسلماً کاربرد خود را از دست خواهد داد. داشتن ثبات کیفیت جزء مهم‌ترین شاخصه برای روغن دنده در دماهای بالا محسوب می‌شود که در هنگام تولید این محصول باید موردتوجه قرار گیرد.

دومین ویژگی مهم این روغن مقاومت در برابر اکسیداسیون است. روغن باید این مقاومت و کیفیت را داشته باشد که در شرایط و محیط‌های که احتمال اکسیداسیون شدن برای روغن بالا می‌رود بتواند به‌خوبی به وظایف خود به‌عنوان روان‌ساز دنده عمل نماید. خاصیت مهم عدم اکسیده شدن در این نوع روغن موجب می‌گردد روغن نیازمند تعویض کمتر و دیرتری باشد که این مزیت موجب شده از نظر اقتصادی نسبت به روغن‌های عادی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

سومین ویژگی مهم روغن صنعتی دنده حل نشدن در آب که همان خاصیت آب‌گریزی روغن است که جزء ویژگی مهم و ارزشمند آن محسوب می‌شود. زمانی که آب به جعبه‌دنده وارد شود وجود این روغن سبب خارج شدن آب از دستگاه به محیط بیرون بدون آسیب رساندن به آن می‌گردد.

انواع روغن دنده‌های صنعتی

روغن دنده صنعتی چندمنظوره:

این نوع از روغن دنده به طور اختصاصی برای روغن‌کاری جعبه‌دنده به کار گرفته می‌شود. روغن چندمنظوره دنده دارای گرانروی بالا است و کاملاً سطح چرخ دنده‌ها را در برمی‌گیرد. مشخصه اساسی روغن دنده محافظت در برابر فشار زیاد و کاستن از میزان فرسودگی است. خاصیت ضد اصطکاکی این نوع از روغن‌های صنعتی از نظر دمایی فعال می‌شود و به شکل یک‌لایه محافظ بر روی فلز ایجاد شده تا به‌صورت روان کار بتواند تأثیر قطعات را بر روی یکدیگر به حداقل برساند تا از این طریق با کم کردن سایش از فرسودگی سطوح جلوگیری کند. این ویژگی به شکل یک افزونه مایع به‌وسیله فیلترها جدا و از روغن دفع نمی‌گردد.

خصوصیات اصلی مربوط روغن دنده چندمنظوره

روغن دنده صنعتی

روغن دنده صنعتی

  • با سرعت زیادی از آب جدا می‌شود.
  • چسبناک است و به چرخ دنده‌ها می‌چسبد.
  • خاصیت گرانروی و ضد اصطکاکی خود را حفظ می‌کند.
  • دارای ذرات معلق و یا ماده جامدی که در هنگام فیلتر از روغن جدا شود نیست.
  • مقاوم در مقابل اکسیداسیون و رسوب کردن است و از نظر دمایی با ثبات است.
  • مانع از شوک ناشی از سنگینی بار شده و دارای خاصیت کارکرد در فشار زیاد نیز می‌باشد.

روغن دنده صنعتی ترکیبی

این نوع از روغن در دستگاه‌هایی مانند خرد کن‌های صنعتی که کارهای سنگینی انجام می‌دهند را می‌توانند به‌خوبی تحمل کنند. این نوع از روغن‌های صنعتی با داشتن عمری طولانی و کارکرد بی‌وقفه در مدت زمانی طولانی برای دستگاه‌های که در معرض دمای بسیار پایین و بالا و همچنین چرخ دنده‌های گران‌قیمت مورداستفاده قرار می‌گیرند. روغن دنده ترکیبی با گذشت زمان خاصیت خود را از دست نداده و مانع از شکل‌گیری رسوب در دستگاه‌های پرحرارت می‌شود و همچنین در دمای پایین هم گردشی فوق‌العاده در دستگاه دارد و در پایین‌ترین و سردترین حالت روشن دستگاه از دنده‌ها محافظت می‌کند. این روغن صنعتی با پایه ترکیبی ویژه‌ای که دارد در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم است و می‌تواند فشار زیادی را تحمل کند و در نهایت روغن عمری طولانی دارد. کینی اویل با تجربه بالا در زمینه روغن های صنعتی و گریس، بهترین و کاربردی ترین روغن را در اختیار شما قرار می‌دهد. بدون واسطه و مستقیم از ما خرید کنید.

روغن صنعتی دنده معدنی

روغن دنده خالص معدنی فرمولی متعادل در هنگام تولید دارد که دارای افزونه‌های ضد اکسیداسیون و زنگ‌زدگی است و نیز دارای روغن پایه‌ای با شاخص گرانروی بالا است که بیشترین امکان را برای داشتن خاصیت ضد فرسودگی روغن برای قطعات فراهم می‌کند. البته این نکته را باید بدانیم که روغن دنده معدنی نباید داری افزونه‌های فعال شیمیایی به‌منظور کار در فشار بالا باشد.

 معیارهای انتخاب روغن دنده صنعتی خوب و مزایای استفاده از آن  

برای انتخاب روغن دنده خوب و مناسب معیارهای را باید در نظر داشت که با شناخت آن می‌توان روغن خوب و مرغوبی را انتخاب نمود که یکی از مهم‌ترین فاکتور برای این منظور بررسی ویسکوزیته افزودنی در روغن‌های صنعتی است که مشخص‌کننده نوع طبقه‌بندی روغن و میزان تأثیرگذاری آن در شرایط مختلف عملیاتی است. مورد دوم تعیین روغن‌پایه برای این نوع از روغن که این مورد باتوجه‌به نوع دنده و دستگاه و شرایط کاری که روغن مورداستفاده قرار می‌گیرد انجام می‌شود. به‌طورکلی روغن صنعتی دنده باید دارای مزایای زیر باشد:

  • دارای مقاومت بالا در زنگ‌زدگی و خوردگی باشد.
  • از تشکیل لجن و رسوبات پیشگیری کند.
  • دارای خاصیت روانکاری بالای باشد.
  • پایداری اکسیداسیون و داشتن مقاومت حرارتی در دمای بسیار بالا
  • دارای نقطه ریزش پایین و کارایی خوب و مناسب در دمای کم
  • داری فراریت کم و پایین
  • دارای نقطه‌جوش و احتراق بالا و آتش‌گیری کمتر
  • داشتن میزان ویسکوزیته مناسب و استاندارد.

نشانه استانداردهای روغن دنده 

برای برچسب زدن به انواع روان‌کننده‌های صنعتی از برچسب SAE استفاده می‌شود ولی برای روغن دنده فقط از شماره SAE    ۶۰  و یا بالاتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع روغن با استفاده از شناسه W برای فصل‌های سرد و برای شرایط گرم و تابستانی روغن‌های گرم‌تر و داغ‌تر را فقط با استفاده از یک عدد شناسایی می‌شود. به هر میزان تعداد نشانه‌ها بیشتر باشد یعنی روغن چسبنده‌تر است.

بهترین محیط و فضایی که دنده‌های صنعتی باید در آن کار کنند محیط‌های پاکیزه خنک و خشک هستند ولی می‌دانیم عملاً محیط‌های صنعتی فاقد چنین ویژگی‌هایی هستند به این دلیل انتخاب روغن دنده مناسب و با کیفیت برای کارکرد مناسب این قطعات و دستگاه‌ها بسیار ضروری و لازم است؛ بنابراین برای خرید این روغن‌های صنعتی باید همواره به نوع و کیفیت روغن توجه کرد و مرغوبیت آن را در اولویت قرارداد. باید پیش از خرید روغن دنده صنعتی توصیه سازندگان دستگاه را در ارتباط با نوع روغن مورداستفاده برای آن را به‌دقت موردمطالعه قرار دهید. هرگز از روغن‌های دیگری به‌جای روغن دنده در دستگاه نباید استفاده کرد. باید باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی روغن مناسب با گرانروی بیشتر یا کمتر مورداستفاده قرار گیرد. در هنگام خرید روغن از ویسکوزیته، برند، استانداردهای که مناسب با روغن موردنیاز است باید اطمینان حاصل کنیم زیراکه استفاده از روغن نامناسب و غیراستاندارد موجب ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دستگاه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*