-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

انواع روغن‌های صنعتی طیف وسعیی از روغن‌ها هستند که مصارف صنعتی متفاوتی دارند. روغن های صنعتی به لحاظ کاربرد تقسیم بندی متفاوتی دارد: از جمله روغن‌های روانکار، روغن‌های انتقال قدرت، روغن‌های خنک کننده و روغن‌های فرآیندی. منشاء ساخت روغن‌های صنعتی به دو زیر شاخه کلی تقسیم می‌شوند: دسته اول روغن‌های صنعتی با پایه نفتی و روغن‌های صنعتی با غیر نفتی یا مصنوعی  تقسیم بندی می‌شوند. به روغن‌های صنعتی با پایه نفتی، روغن مینرال و به روغن با پایه غیر نفتی، سنتیک گفتـه می‌شود. بهترین و مرغوب ترین محصولات را از مجموعه کینی اویل بخواهید. بدونه واسطه در کمترین زمان ممکن، با ما در تماس باشید.

روغن‌های صنعتی از گذشته تا امروز

تا قبل ازسال ۱۸۵۶میلادی روغن مورد نیاز برای مصارف مختلف مانند روانکاری چرخ گاری‌ها و ارابه‌ها، روغن فرآوری چرم، ازمنابع روغن‌های حیوانی مثل روغن نهنگ، گاو، خوک و همچنین روغن‌های گیاهی به دست می‌آمد و چیزی به عنوان روغن‌های صنعتی وجود نداشت، ولی چون مقاومت آن‌ها پایین بود و سریعاً تجزیه و فاسد می‌شدند و موارد استفاده آن‌ها محدود بود. با پیشرفت صنعت، نیاز به مواد جدید بیشتر احساس ‌شد تا قادر باشند اصطکاک بین سطوح متحرک را کاهش دهند. پس از استخراج نفت و پیشرفت سریع صنعت نفت در سال  ۱۸۸۳میلادی و بهبود فرایندهای تقطیر و تصفیه، نفت خام روغن‌های با پایه نفت تولید شده و جایگزین روغن‌های چرب شدند. روغن‌های نفتی خیلی سریع برتری خود را نسبت به انواع دیگر روغن ثابت کردند و در نتیجه اسـتفاده از روغن‌های حیوانی، نباتی، ماهی برای روغن‌کاری به تدریج منسوخ شد.

فراوری ساخت روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

 

با پیشرفت صنایع نیاز به روغن‌های با کیفیت بالاتر بیشتر شد. در ابتدا سعی شد با تصفیه بهتر روغن و افزودن مواد افزودنی جدیدتر و با کیفیت بالاتر، روغن مناسب با طول عمر بیشتر تولید شود. روغن‌هایی ساخته شد که قادر به تحمل رنج وسیعی از فشارها و درجه حرارت‌ها برای کاربردهای خاص خود باشند. همچنین ظهور انرژی هسته‌ای نیز به شکل دیگری نیاز به روان کننده‌ها و روغن‌های صنعتی و دیگرمحصولات نفتـی را افزایش داد. وسایل موجود درصنایع هسته‌ای اعم از راکتورهای تحقیقاتی و تولید نیرو، ماشین الات فرایند سوخت، حمل کنندها، جرثقیل‌های تأسیسات تولید تشعشع به روغن‌های صنعتی و گریس‌ها و مایعات آلی خاصی برای انجام روانکاری دارند و از آنجایی که صنعت نیروگاه هسته‌ای هنوز در حال توسعه هستند و نمونه‌های طراحی شـده و شـرایط عملیاتی درحال تغییر هستند.

روغن‌های صنعتی با پایه نفتی

روغن‌های صنعتی با پایه نفتی، بخش گسترده‌ای از مصارف روغن‌های صنعتی مخصوص ماشین آلات داخل منزل و ماشین آلات صنعتی و استفاده‌های عمومی را تشکیل می‌دهند. روغن‌های صنعتی معمولاً در کوره‌های تقطیر نفت خام آماده می‌شوند. عناصر مضری مانند گوگرد و فسفر را می‌گیرند و عناصری که خواص روغن را بهبود می‌بخشد به آن می‌افزایند. افزودنی‌های روغن، موادی هستند که مقاومت روغن را در دمای بالا ثابت نگه می‌دارد و به پایداری ویسکوزیته کمک می‌کند و در نهایت سبب می‌شود که روغـن‌های صنعتی با پایه نفتی در شرایط کاری مختلف خواص فیزیکی و شیمیایی خود را ثابت نگه دارند. بهترین و مرغوب ترین محصولات را از مجموعه کینی اویل بخواهید. بدونه واسطه در کمترین زمان ممکن، با ما در تماس باشید.

روغن‌های صنعتی بر پایه گیاهی

روغن‌های صنعتی بر پایه گیاهی از فرآوری گیاهان خاص مانند کاستور، خردل و کلزا به دست می‌آید. روغن‌های صنعتی بر پایه گیاهی به همراه افزودنی‌هایی که خواص روغن بر پایه گیاهی را بهبود می‌بخشند فرآوری و تولید می‌شوند.

کاربرد روغن‌های صنعتی

یکی از تقسیم بندی روغن‌های صنعتی بر اساس میزان گرانروی آن‌هاست.. روغن‌های صنعتی که برای روانکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه به کاربردشان در روانکاری در صنایع سبک یا سنگین، با یک غلظت مشخص ویسکوزیته مورد استفاده قرار می‌گیرند. روغن‌های روانکار صنعتی که با نام روغن‌های سبک شناخته می‌شوند دارای با ویسکوزیته ۵ الی ۱۰ سانتی استوک هستند و در صنایع سبک استفاده می‌شوند. یک سانتی استوک برابر یک میلی‌متر مربع بر ثانیه است. بیشترین کاربرد انواع روغن‌های صنعتی در کشتیرانی و صنایع دریایی، صنعت تولید سیمان، حمل و نقل هوایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع غذایی، صنعت برق، چاپ و بسته بندی، صنایع فلزکاری، نساجی کاربرد دارند. روغن‌های صنعتی با ویسکوزیته پایین با غلظت کم و ویسکوزیته بالا با غلظت بالا تولید می‌شوند. همچنین این روغن‌ها اغلب با پایه مینرال یا سنتتیک تولید شده که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. روغن‌های سنتتیک عموما طول عمر و پایداری بالاتری نسبت به روغن‌های مینرال دارند.

انواع روغن‌های صنعتی

انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

 

۱. روغن‌های روانکار مهندسی

روانکارهای مهندسی طیف گسترده‌ای از روغن‌های روانکار هستند، که برای کاربرد و مقاصد مختلف در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود. معمولاً برای هر فعالیت خاص روانکار مشخص به خود آن تولید می‌شود. مثلاً برای کاربرد طول عمر بالا یا دمای بالا یا دمای پایین یا سازگاری با مواد غذایی و در شرایط کاری در داخل دستگاه یا بیرون دستگاه باید در هر کدام از یک روانکار مشخص استفاده شود. پس روغن‌های روانکار در صنایعی مانند: روغن گیربکس، روغن کمپرسور، روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرند .

روغن‌های سبک برای روانکاری ماشین آلات با سرعت بالا و بار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن‌ها مناسب برای دستگاه‌های نساجی و دستگاه‌های ساخت و تولید مانند تراش، فرز، سی ان سی است. این روغن‌ها به منظور روانکاری ماشین آلات با سرعت متوسط و بارهای متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای روانکاری دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌های چاپ، دستگاه‌های هیدرولیک باید به سراغ روانکارها با ویسکوزیته بالاتر رفت.

روغن‌های سنگین برای روانکاری ماشین آلات با سرعت پایین و بار متوسط و زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. روغن‌ها با ویسکوزیته ۱۰ الی ۳۰ سانتی استوک تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، برای روانکاری تجهیزات صنعتی در سرعت‌های پایین و تحت بار سنگین مانند چرخدنده‌های مارپیچ و دستگاه‌های حفاری مناسب هستند.

۲. روغن انتقال قدرت/ روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک جزء روغن‌های صنعتی هستند که از آن‌ها در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود و همه آن‌ها باید دارای مشخصه درجه خلوص بالا و ثابت اکسیداسیون باشند. روغن هیدرولیک برای انتقال قدرت در پمپ‌های هیدرولیک، هیدروموتورها و سایر تجهیزات هیدرولیک استفاده می‌شوند، روغن هیدرولیک باید داری گروانروی مشخص باشد. اگر گرانروی بیشتر از حد مشخصی باشد برای به سیال در آوردن روغن فشار زیادی به موتور دستگـاه وارد می‌شود و از طرف دیگر اگر گرانروی روغن هیدرولیک از حد مشخصی کمتر باشد نمی‌تواند قادر به قدرت نیست و موجب نشتی زیاد در تجهیزات هیدرولیک می‌شود.

۳. روغن‌های انتقال حرارت

روغن‌های انتقال حرارت جزء گروه روغن‌های صنعتی هستند که از آن‌ها در فرایندهای عملیات حرارتی و تبرید استفاده می‌شود. اساس این روغن‌ها برای گرفتن حرارت از محیط و قطعه کار است. این روغن‌ها با ضریب انتقال حرارت مختلف برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. یکی از کاربردهای روغن‌های انتقال حرارت در فرآیند کوینچ کردن یا سریع سرد کردن در سیال پس از عملیات حرارتی مانند عملیات حرارتی پسا جوشکاری و عملیات حرارتی بلبرینگ‌ها است.

۴. روغن‌های برشی

روغن‌های برشی در گروه روغن‌های صنعتی قرار دارند، که از آن‌ها در فرایند تراشکاری، فرزکاری و چرخ‌دنده تراشی استفاده می‌شود. وظیفـه روغن‌های برشی دور کردن براده از سطح قطعه کار و خنک کردن ابزار براده برداری است. این روغن‌ها به صورت گسترده در ماشین‌کاری سوپر آلیاژها به کار می‌روند. این روغن‌ها با خواص نظیر حل شوندگی کامل در آب، ضد سایش، ضد زنگ زدگی، ضد خوردگی، ضد باکتری بوده و به راحتی با آب تشکیل محلول شیری رنگ داده و علاوه بر روان کاری مطلوب باعث خنک کردن سطوح نیز می‌شود، که در عملیات مختلف ماشین کاری، سوراخکاری، مته کاری، برشکاری، تراشکاری، فرز کاری کاربرد زیادی دارند.

دیگر انواع روغن‌های صنعتی

روغن دنده‌های صنعتی، روغن توربین، روغن ترانسفورمر، روغن گردشی و هیدرولیک، روانکارهای عملیات ماشین کاری و برشکاری، روغن های صنایع نساجی، روغن‌های کمپرسور، روغن دیزل ژنراتور، روغن ماشین آلات سنگین ( کشاورزی، راه سازی، معادن)، روغن‌های محافظ، روغن‌های انتقال حرارت..

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*