-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم در چندین مورد می‌باشد که در این بحث به بررسی آن خواهیم پرداخت. گریس از واژه کراسوس به‌معنی چربی که لاتینی است گرفته شده است. گریس را به‌عنوان یک روغن صنعتی جامد یا نیمه جامد می‌توان این‌گونه تعریف کرد که روانکاری صنعتی است که دارای پایه ترکیبی از صابون و یا یک پر کننده مناسب است که دارای کاربردهای زیادی در صنعت است. گریس‌های اولیه بر پایه کلسیم تولید می‌شدند که به‌شکل ترکیب مواد بدون کاربرد گرما و به‌صورت سرد به‌دست می‌آمدند. با آمیختن روغن‌های پایه معدنی با صابون‌های که از روغن صمغ و یک نوع اسید چرب و یک قلیا همچون آهک ساخته شده که همراه با مقداری آب به‌منظور گسترش صابون در روغن گریس‌های اولیه تولید می‌شدند که دارای قوام رضایت بخشی نیز بودند. امروزه این روانکار صنعتی به‌شکل‌های مختلف و با خواص متفاوتی تولید و در سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. مجموعه کینی اویل آماده هرگونه خدمات دهی در زمینه خرید گریس صنعتی و روغن به شما عزیزان است.

قسمت‌های مختلف تشکیل دهنده گریس

سه مؤلفه در شکل‌گیری این نوع از روغن صنعتی نقش اساسی دارند که شامل موارد زیر است:

روغن پایه:

روغن پایه که جزء مواد اصلی و تشکیل‌ دهنده گریس و از مشتقات نفتی است که نقش اصلی در کارایی گریس دارد.

افزودنی:

مواد افزودنی که به روغن پایه افزوده می‌شود، در واقع جزء اصلی در فرمولاسیون گریس محسوب شده و تأثیر بسیار زیادی در میزان کیفیت آن دارد.

ضخیم کننده‌ها:

این مواد که اغلب به اسفنجی معروف هستند، نقش آن نگه‌داری مواد افزودنی و روغن پایه در این نوع از روغن صنعتی است.

انواع گریس

 

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

 

گریس‌ها در انواع مختلفی و براساس نوع کاربردی که دارند و با پایه‌های صابونی مختلف به‌همراه ترکیب با مواد افزودنی گوناگون و روغن‌های پایه در سطح وسیعی تولید و به صنعت عرضه می‌شود. این نوع از روغن صنعتی براساس پایه صابونی یا همان مواد قوام‌ دهنده دارای تنوع زیادی هستند. سه دسته پرمصرف و مهم گریس پایه صابونی عبارتند از:

  • گریس با پایه صابونی لیتیوم
  • گریس با پایه صابونی کلسیم
  • گریس با پایه صابونی سدیم

گریس با پایه صابونی لیتیوم:

این روانکار صنعتی چند منظوره بوده و دارای بافتی روغنی و نقطه افت بالای ۳۵۰ درجه فارنهایت است، که در دمای بالای ۳۰۰ درجه فارنهایت هم می‌توان از آن استفاده نمود. گریس لیتیوم دارای کارکردی بسیار عالی در برابر نرم شدن آب و خرابی دارد. قابلیت پمپاژ، یکی دیگر از قابلیت‌های این روغن صنعتی است. به گریس لیتیوم گریس چند منظوره هم می‌گویند چرا که در یک محصول ترکیبی از چندین ویژگی مطلوب که به‌طور معمول در چند محصول مختلف وجود دارد را در بر می‌گیرد. میزان رضایت در بین مصرف‌ کنندگان از این نوع گریس در صنعت زیاد است. چربی مبتنی بر لیتیوم در این نوع از گریس دارای محبوبیت زیادی است. این روانکار صنعتی با داشتن کیفیتی عالی و داشتن توانایی عمل‌کردی بالا به‌عنوان گریسی چندمنظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد. داشتن خاصیت چند منظوره این گریس را برای طیف گسترده‌ای از کارهای روانکاری چالش برانگیز مناسب نموده است و در خانه و در شرایط مکانیکی به‌عنوان روانساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گریس لیتیوم به‌طور بسیار گسترده در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر شرکتی این نوع از روانکار صنعتی را به‌شکل متفاوتی به‌فروش می‌رساند. بیشترین استفاده از این روغن صنعتی برای کاربردهای فنی در راه‌ آهن، هواپیما، اتومبیل، ماشین‌آلات سنگین، فولاد و.. در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرمول نهایی این گریس از هیدروکسیدلیتیم که عمدتاً از لیتیوم هیدروکسی به‌منظور تولید گریس لیتیوم در فرمول نهایی آن به‌عنوان ضخیم کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای این روانکار صنعتی موارد زیر را شامل می‌شود:

  • داشتن مقاومت بسیار بالا در مقابل حرارت‌های بسیار کم و بسیار زیاد
  • داشتن خاصیت ضد آب بودن
  • ضخیم کننده‌ای است که به‌منظور ضخیم شدن روغن از آن استفاده می‌شود و زمانی‌که غلیظ شود چربی بوده و دیگر روغن نیست.
  • رایج‌ترین نوع گریس روانساز در دنیا محسوب می‌شود.
  • دارای کاربردهای زیادی در صنعتی خودروسازی به‌عنوان یک روان‌کننده در شاسی و بلبرینگ کارایی زیادی دارد.
  • داشتن مقاومت بالا دربرابر حرارت و آب نشان دهنده مرغوبیت و کیفیت زیاد این نوع روانکار است.
  • این قابلت عالی دوگانه در این روغن صنعتی به‌معنای جابه‌جایی چربی‌های سدیم و کلسیم سنتی به‌شکلی گسترده در آن است که قابلیت استفاده از آن در همه موارد را دارد.

گریس پایه صابونی کلسیم:

گریس پایه کلسیم جزء اولین نوع گریس‌های تولید شده هستند که به‌دلیل ارزان بودن و داشتن قیمتی مناسب و به‌صرفه بودن از لحاظ اقتصادی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روانکار صنعتی با پایه کلسیم با استفاده از مواد چرب و آهک هیدراته تولید می‌شوند. این نوع روغن صنعتی در دمای تا حدود ۱۵۰ درجه فارنهایت و ۸۰ درجه سانتی‌گراد و دمای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بالا رفتن درجه حرارت ساختار این نوع  گریس تغییر کرده ولی تحمل بسیار خوبی در برابر آب دارد و به‌دلیل همین پایداری خوب در برابر آب به آن گریس شاسی یا گریس ضد آب هم گفته می‌شود. گریس پایه کلسیم دارای میزان مصرف بالا در صنایع فولاد و روانکاری شاسی خودروها دارد.

گریس پایه سدیم:

این روغن صنعتی پس از گریس‌های کلسیم جزء ارزان‌ترین نوع گریس پس از گریس کلسم محسوب می‌شوند و دارای خاصیت روانسازی خوبی هستند. نقطه ضعف مهم این روانکار صنعتی ضد آب نبودن آن است. این گریس بر خلاف دو نوع گریس قبلی که معرفی کردیم نباید در شرایط دمایی بالا و محیط مرطوب مورد استفاده قرار بگیرند. گریس پایه سدیم  دارای قابلت چسبندگی مناسب و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی می‌باشد. این نوع از روانکار سال‌هاست که به‌عنوان گریس مخصوص بلبرینگ چرخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایداری برشی خوبی دارد و دارای نقطه افت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه فارنهایت است.

بررسی تفاوت‌های گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

 

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم

 

با بررسی تعاریفی که از گریس‌ها انجام دادیم مشخص شد که گریس با پایه لیتیوم در مقایسه با گریس پایه سدیم و کلیسم مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و همچنین دارای مقاومت قابل قبولی در برابر حرارت بالا است که در صنعت، کاربردهای بسیاری دارد که گریس چند منظوره هم به آن گفته می‌شود و حتی به‌دلیل مقاومت حرارتی بالا گریس نسوز هم می‌گویند. به‌دلیل استفاده زیاد در ماشین‌آلات سنگین و چرخ خودروها گریس چرخ هم می‌گویند. گریس لیتیوم نسبت به گریس پایه سدیم و کلسیم دارای قیمت بیشتری است، ولی تنوع زیادی هم نسبت به آن‌ها دارد.

به‌منظور انتخاب گریس مناسب باید به‌نکاتی توجه نمود که در زیر به بررسی آن می‌پردازیم

برای انتخاب گریس مناسب با هدف استفاده و کاربردهای مختلف در موارد گوناگون با توجه به نیاز، باید به‌نکاتی ضروری و اصلی توجه نمود. اصلی‌ترین فاکتور برای انتخاب گریس مورد نیاز توجه به فشار سرعت حرکت قطعه  فاکتورهای دما و محدوه دمای قطعه‌ای که باید روانسازی شود از موارد ضروری برای انتخاب این نوع از روانکار مورد نیاز است. موارد دیگری را نیز باید مورد توجه قرارداد که شامل:

  • توجه به‌بیشترین سرعت حرکت نسبی قطعات که به‌صورت خطی یا دورانی و.. باشد.
  • مقدار تناوب ضربه و لرزش در زمان واحد
  • میزان حضور رطوبت یا آب در محیط
  • نوع و جنس سطوح روانکاری شده
  • تغییر PH در محیط بر اثر عوامل عملیاتی
  • نوع و اندازه قطعه و ساختار مکانیکی آن که شامل چرخ دنده قالب گرم زنجیر و..
  • میزان بار اعمال شده بر روی قطعه روانکاری شده و حداکثر فشار بر وی آن در حین فعالیت

گریس‌ها به‌عنوان روان‌کننده‌های صنعتی دارای انواع مختلف همراه با کاربردهای متفاوتی در صنعت هستند که، هر کدام برحسب نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مجموعه صنعتی کینی اویل به‌عنوان یک شرکت معتبر و با سابقه در زمینه تولید و عرضه گریس، روغن‌های صنعتی استاندارد و با کیفیت و بسیار مرغوب آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می‌باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*