-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
روغن عملیات حرارتی

روغن عملیات حرارتی

روغن عملیات حرارتی

روغن عملیات حرارتی؛ روغن‌های صنعتی دارای دسته گسترده‌ای از روغن‌ها هستند که برای مصارف صنعتی مختلفی تولید می‌شوند. اگر بخواهیم این روغن‌ها را از لحاظ کاربردشان تقسیم‌بندی کنیم می‌توانیم آن‌ها را در دسته‌بندی روغن‌های خنک‌کننده، روغن‌های انتقال قدرت، روغن‌های روانکاری و روغن‌های فرایندی تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام دارای مزایای خاص خود هستند. برای تهیه کردن روغن‌های صنعتی فعالیت‌های پیچیده‌ای به‌منظور تولید آنان انجام می‌شود. روغن‌های صنعتی از تقطیر نفت خام حاصل می‌شوند. البته در چندین مرحله و به‌صورت پی‌درپی تا در نهایت برشی نفتی با فرمولی خاص و موردنظر حاصل شود. در این بحث به بررسی نوعی از روغن صنعتی به نام روغن عملیات حرارتی می‌پردازیم.

چگونگی عملیات حرارتی در روغن عملیات حرارتی

عملیات حرارتی یا کوئینچ کردن عبارت است از گرم کردن و سپس سرد کردن زمان‌بندی شده که با هدف به‌دست‌آوردن خواص فیزیکی و شیمیایی مشخصی در یک ماده فیزیکی مانند آلیاژها، سرامیک‌ها، انواع فلزات انجام می‌شود. این عملیات در صنایع متالوژی مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر فلزات عملیات حرارتی به‌منظور طراحی برای انواع سرامیک و شیشه هم از آن استفاده می‌شود. عملیات‌های حرارتی را به‌وسیله هوا، آب، روغن و.. انجام می‌گردد. استفاده از این روغن در بعضی از صنایع برای انجام این نوع از عملیات رایج بوده و بیشتر از آن استفاده می‌شود.

تعریف و بررسی روغن عملیات حرارتی

روغن عملیات حرارتی

روغن عملیات حرارتی

 

از روغن‌های صنعتی پرکاربرد این روغن است که روغن کوئینچ هم گفته می‌شود. این نوع از روغن باید دارای مقاومت حرارتی بالایی باشد و کاربردهای زیادی در صنعت دارد. روغن کوئینچ دارای شرایط نگه‌داری به‌خصوصی نیز هست. این روغن نوعی سیال خنک‌کننده آلیاژها قطعات و مواد مختلف است. روغن حرارتی دارای کاربردهای گسترده‌ای در انجام عملیات حرارتی قطعات فلزی با آلیاژهای متفاوت است. این روغن دارای کاربردهای مختلفی در صنایع مانند فولاد، خودروسازی، چدن، مس و آلومینیوم دارد. این روغن صنعتی به شکل مایع بوده و می‌توان آن را با آب مخلوط نمود و برای استفاده از آن با مقدار مناسبی از آب می‌توان آن را رقیق کرد. باتوجه‌به مقدار ویسکوزیته روغن و در صورت بالا بودن میزان آن در بعضی از شرایط روغن عملیات حرارتی را تا ۹۸ درصد می‌توان با آب مخلوط و رقیق نمود. کیفیت این روغن صنعتی در عملیات حرارتی و خنک‌سازی داری اهمیت است. در هنگام تهیه این نوع از روغن باید به داشتن خاصیت ضدخوردگی و ضد اکسیداسیون بودن روغن توجه نمود زیرا وجود این خواص در روغن برای آن اهمیت ویژه‌ای دارد. روغن عملیاتی باید در برابر آتش گرفتن و اشتعال مقاومت زیادی داشته و دارای نقطه‌جوش بالایی باشد این مورد نیز از مزیت‌های بزرگ این روغن است. میزان تبخیر در این نوع از روغن بسیار پائین است و احتمال تبخیر آن در حرارت‌های بالا کم است که این ویژگی مهم این نوع از روغن‌های صنعتی را با دیگر روغن‌ها متمایز می‌کند. روغن‌های عملیاتی انواع گوناگونی دارند که به‌منظور کاربردهای مختلفی تولید می‌شوند. این روغن صنعتی بر اساس تغییر آن گرانروی و دانسیته، میزان تحمل تغییر دمایی و مقدار تحمل فشار، دسته‌بندی و استانداردسازی آن‌ها انجام می‌شود.

 ویژگی‌های محصول روغن عملیات 

  • میزان تبخیر پایین
  • داشتن نقطه اشتعال بالا
  • مقاوم در برابر اکسیداسیون و داشتن میزان پایداری حرارتی بالا
  • در برابر خوردگی و صدمات سطحی قطعه مقاوم هستند.
  • دارای خاصیت خنک‌کنندگی یکنواختی هستند.

چند مورد از موارد کاربرد روغن عملیات حرارتی

این روغن در فعالیت‌های صنعتی زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد که به چند مورد مانند پروسه سخت‌کاری برای قطعات فولادی همانند بلبرینگ، میل بالا، میل لنگ، بادامک، چرخ‌دنده شفت و در عملیات کوئینچینگ .. می‌توان اشاره نمود. به طور عمومی این نوع از روغن‌های صنعتی در عملیات‌های کوئینچینگ به دلیل داشتن ویژگی‌های خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. مجموعه کینی اویل با تخصص بالا در زمینه روغن های صنعتی و گریس، بدون واسطه و با کم ترین هزینه حمل و نقل همراه شماست با ما در تماس باشید.

معرفی چند نمونه از روغن‌های عملیات حرارتی باتوجه‌به نقطه اشتعال و محدوده دمایی

روغن عملیات حرارتی

روغن عملیات حرارتی

 

  • . از ویژگی مهم این روغن انجام سریع عمل خنک‌کنندگی و ویسکوزیته پایین است.
  • روغن عملیاتی حرارتی با پایداری حرارتی بالا و زیست‌تخریب‌پذیر بوده که در دمای ۶۰ تا ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد مورداستفاده قرار گرفته و نقطه اشتعال این روغن ۳۱۶ درجه است.
  • روغن عملیات حرارتی که بسیار در صنایع آلیاژی که نیاز به تاب دارند کاربرد دارد، بین دمای ۱۵۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد کاربرد داشته و دارای نقطه اشتعال ۳۰۰  درجه سانتی‌گراد می‌باشد.
  • روغن عملیات حرارتی که در سخت‌کاری آلیاژها از آن استفاده می‌شود دمای ۲۱۸ درجه سانتی‌گراد نقطه اشتعال روغن بوده و قابل‌استفاده در محدوده دمایی ۵۰ تا ۱۵۰ درجه است.

شرایط نگه‌داری و حفظ کیفیت روغن عملیات

این روغن را باید در دمای معمولی نگه‌داری کرد و توصیه می‌شود که این نوع از روغن‌های صنعتی را در محیط‌های سرپوشیده و به‌صورت سربسته قرار داد. روغن صنعتی عملیات حرارتی در دامنه وسیعی از دما قابل‌استفاده است. قرارگرفتن در معرض حرارت و آلودگی‌هایی مانند خاکستر، آب، نمک، سیالات هیدرولیک هرکدام می‌تواند بر کارایی روغن اثر نامطلوبی داشته باشد. پائین آمدن کیفیت روغن موجب عدم یکپارچگی انتقال حرارت شده و در نهایت کاهش طول عمر روغن می‌شود.

زمان تعویض روغن عملیات 

به‌منظور کنترل دقیق عملیات حرارتی باید تغییرات کیفیت روغن کوئینچ را در زمانی که مورداستفاده قرار می‌گیرد بررسی و ثبت نمود که این کار از طریق آزمایش‌های به‌منظور بررسی مشخصات فیزیکی روغن مانند حجم آب، ویسکوزیته، عدد اسیدی (AN)، آنالیز عنصری نقطه اشتعال، عدد رسوب و همچنین مطالعه سرعت خنک‌کنندگی روغن انجام می‌گیرد. آزمایش‌های که بر روی این نوع از روغن‌های صنعتی به‌منظور تعویض انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • آزمایش تعین نمودن میزان رسوب سیال
  • آزمایش بررسی دمای نقطه احتراق
  • آزمایش کارل – فیشر به‌منظور سنجش میزان آب موجود در روغن
  • آزمایش میزان اسیدیته روغن آزمایش تعین ویسکوزیته فعال

کاربردهای روغن عملیات حرارتی

استفاده از روغن‌های صنعتی عملیاتی برای سرد کردن زمان‌بندی، شده روشی مناسب است. انجام عملیات حرارتی با بهره‌گیری از  این روغن بنا بر دلایل زیر انجام می‌شود:

  • تغییر دادن و یا بهبود خواص مغناطیسی
  • بالابردن خواص الکتریکی
  • بهبود کیفیت خواص برشی در صنایع فولاد
  • افزایش دادن جذب انرژی که براثر ضربه در داخل فولاد انجام می‌شود.
  • کم کردن اندازه دانه‌بندی تنش‌زدای از سرامیک یا فولاد
  • تشکیل یک‌لایه سخت در سطح و لایه‌های نرم در مرکز قطعه که آن را در برابر سایش و ضربه محافظت می‌کند.

روغن عملیات روغنی با پایه معدنی بوده که برای مصارف خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. روغن کوئینچ یک سیار خنک‌کننده است که به‌منظور خنک کاری در فعالیت‌های مختلف حرارتی از آن استفاده می‌شود. موارد استفاده در عملیات سخت‌کاری فلزات با آلیاژهای آهنی استفاده می‌شوند، این فعالیت از رایج‌ترین کارهای وابسته به فن متالوژی بوده که به‌وسیله فرایند صنعتی و فلزکاری به‌منظور تغیر فیزیکی و در بعضی از موارد تغییر شیمیایی ماده از آن استفاده می‌شود. این روغن در واقع ویژه و مخصوص عملیات حرارتی بوده که دارای خواص و ویژگی‌های خاصی است که در هنگام خرید باید به این ویژگی‌ها و داشتن کیفیت در آن کاملاً توجه نمود مانند تبخیر بسیار کم، داشتن ویسکوزیته عالی و بسیار مناسب، داشتن نقطه اشتعال، بالا مقاومت زیاد در خوردگی قطعات و اکسیداسیون و پایداری زیاد از ویژگی‌های بارز این روغن صنعتی است. این روغن در گستره‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد و در برندهای معتبری در اختیار مشتریان قرار گذاشته می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*