-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
معرفی گریس مخصوص الکتروموتور

معرفی گریس مخصوص الکتروموتور

معرفی گریس مخصوص الکتروموتور

در این مقاله قصد داریم به معرفی گریس مخصوص الکتروموتور بپردازیم و نحوه صحیح استفاده و کاربرد آن را شرح دهیم.

روغن کاری موتورهای الکتریکی می‌تواند یک عمل تعمیر و نگهداری حیاتی برای بهبود سیستم موتور باشد. در سال ۱۹۸۸ میلادی در نیروگاه‌های اتمی ایالات متحده برای اولین بار مسئله گریسکاری بیش از حد الکتروموتورها مورد توجه قرار گرفت. زیرا تا این زمان موتورها و یاتاقان‌های زیادی در نیروگاه‌های اتمی به دلیل مصرف بیش از حد گریس دچار نقص شده بودند. در سیستم‌های کنونی موتورها به عنوان بازوی اصلی و عامل مهم هر کارخانه محسوب می‌شوند.

نقص و خرابی ناگهانی الکتروموتورها در کارخانجات یکی از دلایل تحمیل هزینه‌های بالا است. به همین منظور برنامه‌های تعمیر و نگهداری صحیح به خوبی می‌توانند عمر موتور را طولانی‌تر کنند و سبب عملکرد بهتر و کاهش خسارات شوند.

اما توجه داشته باشید که اگر شما تجهیزات تست مناسب و ابزار و آموزش مناسب نداشته باشید، برنامه نگهداری برای موتور مؤثر واقع نخواهد شد. لازمه برنامه ریزی مناسب در خصوص تعمیرات پیشگیرانه شناخت عوامل موثر بر کارکرد الکتروموتور است. ممکن است روش‌های مختلفی برای نگهداری هر کدام از انواع از موتور، کنترلر و یا وسایل مرتبط با آن در تأسیسات وجود داشته باشد. اما شما باید بهترین روش‌ را برای دستگاه‌ها انتخاب کنید و همچنین بهترین وجه اعمال آن روش را نیز مشخص کنید.

روانکاری یاتاقان موتور الکتریکی

تمیز کردن اتصالات قبل از گریسکاری باعث جلوگیری از آلودگی می‌شود. اگر روغن‌کاری به درستی انجام نشود، یاتاقان‌های نورد که در موتورهای الکتریکی به‌کار می‌روند دچار نقصان و خرابی می‌شوند. عواملی که می‌تواند موجب خرابی دستگاه شود از جمله انتخاب نادرست روان‌کننده، آلودگی، از بین رفتن روان کننده و چربی بیش از حد است. موتورهای الکتریکی اکثراً با یاتاقان‌های روغنی روانکاری شده ضد اصطکاک، طراحی شده‌اند. گریس برای این بلبرینگ‌ها بسیار حیاتی و لازم است؛ زیرا یک فیلم روغنی را فراهم می‌کند که از تماس شدید فلز با فلز جلوگیری می‌کند. برنامه‌ریزی مناسب برای نگهداری صحیح و استفاده از روان کننده با کیفیت می‌تواند موجب کاهش مشکلات و خرابی موتور و افزایش بهره وری آن شود. قطعاً موتورها باید به صورت دوره‌ای روانکاری شوند، تا عملکرد درستی داشته باشند و عمرشان طولانی‌تر شود. اگر روانکاری به موقع انجام نشود، باعث افزایش اصطکاک  و آسیب دیدگی می‌شود.

برای تصمیم‌گیری در انتخاب روغن یا گریس باید به هفت عامل توجه کنید:

 

گریس مخصوص الکتروموتور

گریس مخصوص الکتروموتور

  1. توجه به شرایط آب و هوایی
  2. جهت
  3. پاکیزگی محیط زیست
  4. راندمان و میزان کارآمدی
  5. بار و میزان فشار
  6. ساعت‌های فعالیت موتور که آیا متناوب است یا پیوسته؟
  7. لرزش و میزان حرکتی که باید رخ دهد و میزان گرمای تولید شده

داخل یک الکتروموتور که با گریس پر شده است

در صورتی‌که محفظه گریس کاملاً پر است نباید دیگر گریس اضافه کنید، زیرا مقدار اضافی گریس در محیط بین کلاهک یاتاقان و محور موتور قرار گرفته و وارد موتور می‌شود. ساچمه‌های یاتاقان به پمپ‌های بسیار ریز شباهت دارند که روی حجم محدودی از فیلم روغن بین ساچمه‌ها و پوسته به چرخش در می‌آیند. وقتی مقدار گریس زیاده از حد باشد، به وسیله ساچمه‌ها به شدت به هم برخورد کرده و دمای عملیاتی را بالا برده و موجب هدر رفتن انرژی می‌شود؛ در نتیجه احتمال خرابی یاتاقان بالا می‌رود. پس در صورت پر شدن بیش از حد حفره گریس فشار زیادی وارد می‌شود، که این چربی اضافی می‌تواند بین شافت و درپوش داخلی راه پیدا کند و به موتور فشار وارد کند. این اتفاق باعث می‌شود تا گریس سیم پیچ‌های انتهایی سیستم عایق را بپوشاند و خرابی‌ بلبرینگ را در پی داشته باشد.

مسیر خروج گریس اضافی از حفره یاتاقان محدود است. با استفاده از این اتصالات، دیگر به باز کردن درپوش تخلیه برای خارج ساختن گریس اضافی و کاهش فشار موجود نیازی نیست. استفاده از گریس مناسب برای کاربردهای خاص بسیار مهم است. افزایش مجدد با گریس اشتباه منجر به خرابی زودرس یاتاقان می‌شود. بیشتر تأمین کنندگان روغن گریس خاصی برای موتورهای الکتریکی دارند که با گریس چند منظوره فوق العاده (EP) آن‌ها متفاوت است. گریس‌ها با غلیظ کننده‌های مختلفی مانند لیتیوم، کلسیم یا پلی اوره ساخته می‌شوند. متأسفانه همه گریس‌ها حتی با نوع غلیظ کننده یکسان با یکدیگر سازگار نیستند.

فشار بیش از حد در محفظه یاتاقان: در هر زمان، فشار بیش از حد در محفظه یاتاقان وجود دارد، تنش‌ها بر روی قطعاتی که برای کنترل فشار طراحی نشده‌اند، قرار می‌گیرند. بخاطر داشته باشید که گریس دستی استاندارد می‌تواند فشار زیادی را ایجاد کند.

گرم شدن بیش از حد به دلیل استفاده زیاد از گریس: حجم زیاد باعث می‌شود که عناصر تحمل چرخش چربی را خنثی کنند و سعی کنند آن را از مسیر خارج کنند. این منجر به اتلاف انرژی و دمای عملیاتی بالا می‌شود و خطر جداسازی روغن و خرابی تحمل را افزایش می‌دهد.

نحوه روانکاری  بلبرینگ الکتروموتور

 

گریس مخصوص الکتروموتور

گریس مخصوص الکتروموتور

می‌توانید برای تست کیفیت روانکاری بلبرینگ الکتروموتور که از روش‎های مورد تائید استفاده کنید، مثل تست التراسونیک روانکار، تست ترموگرافی و یا آنالیز ارتعاشات بلبرینگ. استفاده از تست‌های التراسونیک روانکار و آنالیز ارتعاشات بلبرینگ نسبت به تست ترموگرافی بهتر است؛ به این دلیل که نتایج تست ترموگرافی بر مبنای سنجش دما است و تنها داده‌ایی که شما بر اساس آن می‌توانید تصمیم گیری کنید دما است، افزایش یا کاهش سطح روانکار هر دو باعث افزایش دمای بلبرینگ می‌شوند که می‌تواند عیب یابی را برای شما مشکل کند.

خراب شدن گریس

تخریب گریس به مرور زمان اتفاق می‌افتد. اما مهم‌ترین دلیل تخریب زمانی است که موتور در حال کار است. اما وقتی‌که الکتروموتور در جا کار می‌کند هم اتفاق می‌افتد.

دلایل خراب شدن گریس

سفت شدن گریس: گریس با گذشت زمان و به دلیل جذب گرد و غبار و رطوبت یا اکسید شدن سفت می‌شود.

بارهای بیش از حد: الکتروموتورهایی که به صورت مستقیم و از طریق یک کوپلینگ به محور محرک وصل نشده باشند نسبت به دیگر الکتروموتورها بار بیشتری را به یاتاقان‌ها تحمیل می‌کنند.

تخریب شیمیایی: این حالت به دلیل گرمای بیش از حد ایجاد می‌شود. اما گریس‌کاری بیش از حد خود می‌تواند از دلایل ایجاد گرمای بیش از حد باشد.

اندازه یاتاقان: اندازه یاتاقان با توان الکتروموتور نسبت مستقیم دارد. هر چقدر یاتاقان بزرگتر باشد، گریس با سرعت بیشتری تخریب می شود.

محیط کارگاه: در صورتی که دمای محیطی که الکتروموتور در آن قرار گرفته بیشتر از۶۰ درجه سانتیگراد باشد، سرعت تخریب گریس هم بیشتر می‌شود.

جدای شدن روغن از گریس: در الکتروموتورهایی که برای مدت زمان زیادی در جا کار می‌کنند جدایی روغن از گریس اتفاق می‌افتد. همچنین در مواردی که گریس بیش از حد به‌هم زده می‌شود نیز این پدیده رخ می‌دهد. اما توجه داشته باشید که عموماً با گذشت زمان نیز روغن به طور طبیعی از گریس جدا می‌شود.

سرعت دورانی یاتاقان: هر چقدر سرعت بالاتر باشد، گریس نیز سریع‌تر از بین می‌رود.

 مجموعه کینی اویل، بر اساس تجربه و تخصص چندین ساله خود در تولید و توزیع و تهیه مستقیم روغن و گریس صنعتی، در خدمت شما عزیزان است. کینی اویل یکی از فعالترین مجموعه‌های مشاور و تنها مجموعه تهیه و تولید و توزیع مستقیم روغن و گریس صنعتی در بازار است. در صورت درخواست شما، این مجموعه توانایی تهیه و ارسال روغن و گریس‌های صنعتی مورد نیاز شما را در کوتاه‌ترین زمان از کمپانی‌های بهران ؛ پارس ؛ ایرانول و سپاهان را خواهد داشت.



بیشتر بخوانید:

آشنایی با گریس مخصوص دینام

موارد مصرف گریس سیلیکون

گریس چرخ دنده پلاستیکی



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*