-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای

کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای

کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای

در این مقاله با ما همراه باشید تا با کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای آشنا شوید و بتوانید بهترین نوع روانکار را برای این موضوع انتخاب کنید. انتخاب روان کننده مناسب برای اتصال رزوه‌ای خود امری حیاتی است. روان کننده‌های خاص در دوام و قابلیت اطمینان ایجاد می‌کنند.

روانکاری اتصالات رزوه‌ای

اگر پیچ‌ها و اتصالات رزوه‌ای به درستی روانکاری نشوند، می‌تواند باعث جوش خوردگی، زنگ زدگی، سایش، و خوردگی سطوح فلزی شود. انواع اتصالات رزوه‌ای با توجه به کاربرد، فشار، شرایط محیطی و دمای آن‌ها، به گریس‌های متفاوتی برای روانکاری و حفاظت نیاز دارند. در هر کارخانه صنعتی ، هزاران اتصال پیچ و مهره، در اتصالات فلنج دار در سراسر سیستم‌های لوله کشی، جعبه‌های بسته بندی شده روی پمپ‌ها و شیرآلات و روی مبدل‌های حرارتی وجود دارد.

تمام این تجهیزات برای اتصال قطعات و در عین حال حفظ فشار فشرده برای سیستم، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها می‌توانند تحت فشارهای زیاد، درجه حرارت بالا و در مواد شیمیایی خطرناک کار کنند و از کار افتادن اتصال پیچ و مهره می‌تواند خطری بزرگی برای پرسنل باشد.

اصطکاک تأثیر زیادی بر روی مجموعه‌های پیچ و مهره دارد. قسمت کوچکی از گشتاور اعمال شده (تقریباً ۱۰ درصد) در واقع بار پیچ قابل استفاده در دسترس را ایجاد می‌کند که در نهایت به واشر اعمال می‌شود. اکثر این گشتاور در اثر اصطکاک بین نخ‌های گل میخ یا پیچ و مهره یا سوراخ کور و سطح فلنج زیر سر پیچ یا مهره مصرف می‌شود. این مقدار از نیروی پیچ و مهره قابل استفاده را می‌توان با استفاده از یک روان کننده موثرتر افزایش داد، که باعث کاهش اثر اصطکاک کلی بر روی مجموعه می شود. روان کننده ها دقت و ثبات بهتری را در بارگذاری پیچ و مهره ها در یک مجموعه فلنج فراهم می کنند.

عملکرد اتصالات رزوه‌ای

 

کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای

کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای

به عنوان یک تکنیک مونتاژ، اتصالات رزوه‌ای مزایای زیادی دارند. وقتی اتصال به کشش یا فشرده سازی از پیش تعیین شده‌ای نیاز دارد، آن‌ها یک روش ساده و مؤثر هستند. گشتاور آن‌ها حتی در حالت کار در اکثر موارد قابل اندازه‌گیری است. همچنین جداسازی قطعات را راحت‌تر می‌کنند، استفاده مکرر از اتصال دهنده را فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند از مونتاژ دقیق مطمئن شوید. اما اتصالات رشته‌ای می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. با رایج شدن آلیاژهای عجیب و غریب و دمای شدید، انتخاب روان کننده مناسب برای اتصالات رزوه دار اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

روغن کاری کافی با توجه به هزینه‌های احتمالی مونتاژی که در سرویس شل می‌شود یا پیچ و مهره‌ای که مانع از جدا شدن آن می‌شود، خصوصاً در مزرعه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بیشتر تولیدکنندگان برای تعیین کشش پیچ به آچارهای گشتاور اعتماد می‌کنند. اما آچار گشتاور قادر به جبران این واقعیت نیست که مقدار زیادی از انرژی که برای نصب پیچ و مهره بدون روغن استفاده می‌شود، برای غلبه بر اصطکاک صرف می‌شود، نه محکم کردن اتصال. دقیق‌ترین روش‌ها برای تعیین کشش پیچ به اندازه گیری مقدار کشش پیچ در هنگام نصب بستگی دارد،

اما استفاده از این روش‌ها در شرایط عادی بسیار پیچیده و گران است. تا زمانی که نخ‌ها و سطوح جفت گیری به درستی روغن کاری نشوند، مشخص نیست که چه مقدار از گشتاور وارد شده به سر پیچ به کشش پیچ تبدیل می‌شود. کشش صحیح پیچ و مهره برای طول عمر اتصال رزوه‌ای ضروری است. تقریباً مانند سیمی که از خم شدن مکرر می‌شکند، انبساط و انقباض مداوم می‌تواند پیچ ​​را خسته کند. برای حداکثر عمر مفید، نیروی پیش بار پیشنهادی نگهدارنده اتصال رزوه ای باید ۸۰ درصد مقاومت تسلیم پیچ باشد.

روان کننده‌های معمولی

روغن‌ها و گریس‌های معمولی تقریباً همیشه از پایه‌های نفتی تهیه می‌شوند و با جداسازی سطوح فلزی با یک فیلم مایع، به طور مؤثر روغن کاری می‌کنند. تشکیل فیلم نتیجه ویسکوزیته روان کننده، کشش سطح، بار اعمال شده و سرعت نسبی بین قطعات فلزی در حال حرکت است. بر اساس مشخصات روان کننده‌های معمولی بر پایه روغن، حداقل فاصله و بار زیاد ممکن است باعث نفوذ قله‌های سطحی اتصالات رزوه ای به فیلم روانکاری شود.

این نفوذ منجر به تماس فلز با فلز می‌شود. روانکارهای معمولی برای کار در شرایطی که در اتصالات رشته‌ای وجود دارد، طراحی نشده‌اند. مثلاً وقتی اتصال دهنده‌ها در حالت استراحت هستند، روانکارهای معمولی تمایل به تخلیه یا فشرده شدن دارند. در دمای پایین ، روان کننده‌های پایه نفت ضخیم می‌شوند و در دمای بالا ، نازک یا فرار می‌شوند. روانکارهای صنعتی پایه نفتی نیز ممکن است در معرض اکسیژن یا مواد شیمیایی اکسید کننده، خطر آتش سوزی یا انفجار داشته باشند.

همچنین این روانکارهای “مرطوب” باعث جذب گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها می‌شوند که سایش ایجاد می‌کنند و می‌توانند به اتصال رشته‌ای آسیب برسانند. جایگزین این روغن‌های پایه نفتی روان کننده‌های مخصوصی است. در یک اتصال رزوه شده، یک روان کننده خوب باید به عنوان یک لایه محافظ عمل ‌کند که به سطوح فلزی اجازه می‌دهد بدون شکستن فیلم روان کننده روی یکدیگر بلغزانند. از بین انواع مختلف محصولات ویژه موجود، روان کننده‌های جامد بهترین نتیجه را هنگام استفاده در اتصال دهنده‌های رزوه ای ارائه می‌دهند.

انتخاب روانکار مناسب در اتصالات رزوه‌ای

اول، آیا اتصال مونتاژ یک بار مصرف است، یا اینکه در طول سرویس به طور مکرر مونتاژ و جدا یا تنظیم می‌شود؟ اگر مورد دوم باشد، بهترین گزینه استفاده از ضد یخ با کیفیت و خاصیت روانکاری مناسب است که از ایجاد جرقه پس از سرویس مونتاژ برای مدت زمانی جلوگیری می‌کند (غالباً در دمای بالا، که ممکن است باعث تجزیه روغن پایه شود).

دوم، روان کننده باید با محیط مهر و موم شده یا جو در محل اتصال پیچ و مهره سازگار باشد. در سیستم‌هایی که برای انطباق با میزان انتشار کنترل می‌شوند، برخی از روغن‌ها ممکن است در دمای بالا ترکیبات آلی فرار منتشر کنند که ممکن است منجر به مثبت کاذب شود. تجهیزات مانیتورینگ ممکن است نشان دهنده نشت VOC از فلنج باشد، در حالی که این ماده از گاز خارج می‌شود.

کاربرد روانکارهای جامد

 

کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای

کاربرد روانکار در اتصالات رزوه‌ای

وقتی ویژگی‌های سرعت و بار از تشکیل یک فیلم مایع هیدرودینامیکی جلوگیری می‌کند، روان کننده‌های جامد از تماس فلز با فلز جلوگیری می‌کنند. روان کننده‌های جامد شامل گرافیت، روی، مس، نیکل و نمک‌های مختلف فلزی هستند که به سطوح فلزی می‌چسبند. یک روان کننده جامد به نام دی سولفید مولیبدن وجود دارد که خود را به سطح می‌چسباند و می‌تواند در فلز سوخت شود. در شرایط بار، ساختار مولکولی پودر از برخورد سطح سطوح فلزی با لغزش روی یکدیگر جلوگیری می‌کند.

ضریب اصطکاک را می‌توان با تغییر در نوع و مقدار جامدات کنترل کرد، که برای تغییر مقدار گشتاور مورد نیاز برای محکم کردن پیچ و مهره تا کشش لازم مفید است. همچنین برخی از روان کننده‌های جامد، مانند نیکل، در دمای بالاتر از ۲۰۰۰ فارنهایت مؤثر هستند، روانکار‌های پودری گرد و غبار ساینده و خاک را جذب نمی‌کنند. انتخاب یک روانکار مناسب، دقت اندازه گیری کشش پیچ را بهبود می‌بخشد. روان کننده‌های جامد تلفات اصطکاکی را به حداقل می‌رسانند و اجازه می‌دهند تا چسبندگی نزدیک به آن اعمال شود.

تغییر شکل فلز

حتی سطوح فلزی که با دقت زیادی تراش خورده‌اند، هنگام بررسی در زیر میکروسکوپ، به صورت قله و دره‌های دندانه دار دیده می‌شوند. در اطراف محیط یک نخ، نقاط تماس بالا به صورت نامتقارن توزیع می‌شوند؛ در نتیجه بارگیری خارج از مرکز انجام می‌شود و شدت فشارهای تماس و شرایط اصطکاک را افزایش می‌دهد. با روغنکاری معمولی، ممکن است جرقه زنی اتفاق بیفتد؛ زیرا قله‌های سطح نخ‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند.

ذرات سایش هنگام قطع قله‌ها تشکیل می‌شوند. افزایش ساییدگی اتفاق می‌افتد و هنگامی که قطعات فلزی از حرکت بیشتر جلوگیری می‌کند، تشنج رخ می‌دهد. روان کننده مخصوص روی اتصال رزوه ای به عنوان یک فیلم محافظ عمل می‌کند که از برخورد نقاط تماس و شکستن لایه روان کننده جلوگیری می‌کند.

به عنوان مثال، مکانیک‌های هواپیمایی روان کننده‌های جامدی را به اتصالات رزوه دار روی موتور نصب می‌کنند تا پیچ‌های کششی را به درستی انجام دهند، به این صورت خطر ایجاد جرقه و ضبط را از بین می‌برند، در نتیجه اجازه می‌دهد تا جداسازی غیر مخرب انجام شود. کینی اویل در صورت درخواست مشتریان، توانایی توزیع مستقیم و بدون واسطه روغن و گریس‌های صنعتی را دارد. با ما در تماس باشید.



مقالات مرتبط:

روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

قیمت روانکار

روانکارهای صنعتی



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*