-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

این سوال که گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟ باعث شده این تغییر رنگ جزء موارد مهمی باشد، که مصرف کنندگان این نوع از روغن صنعتی، ممکن است در زمان استفاده با آن، مواجه شوند. تغییر رنگ روانکار معمولا نشانه‌ای از تغییر کیفیت آن است، که باید کاملا آن را در نظر گرفت. گریس یکی از مهم‌ترین روانکارهای صنعتی پس از روغن است، که به شکل جامد و نیمه جامد در صنایع استفاده می‌شود. این نوع از روغن صنعتی دارای گرانروی زیادی است، که از مشتقات ترکیبی چند صابون یا نفت تولید می‌شود. این ماده به‌دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، به قطعاتی که با فشار زیاد کار می‌کنند می‌چسبد و از آن جدا نمی‌شود.

تعریف انواع گریس به عنوان یک روغن صنعتی

گریس‌ها دارای انواع مختلفی هستند. پایه صابونی تشکیل دهنده بر نوع مصرف و کاربرد آن‌ها کاملا تأثیرگذار است. دو خاصیت ضدآب بودن و پایداری حرارتی، در این ماده صنعتی اهمیت زیادی دارد. گریس پایه کلسیم دارای تحمل آب بسیار خوب است، ولی باید در دمای پایین مورد استفاده قراربگیرد. گریس پایه سدیم در برابر آب مقاومت کمی داشته، ولی دارای مقاومت حرارتی خوبی است. گریس پایه لیتیوم دارای پایداری حرارتی بالایی بوده و در برابر آب هم مقاومت خوبی دارد.

تعریف و بررسی گریس نسوز

 

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

معمولا به این نوع از روغن صنعتی مواد افزودنی به عنوان بازدارنده اکسیداسیون برای جلوگیری از اکسیده شدن اجزای تشکیل دهنده آن، در دمای بالا افزوده می‌شود. برای انتخاب گریس نسوز باید معیارهای متعددی همچون روغن پایه، مشخصات و پایداری ترکیب مواد افزودنی، شاخص ویسکوزیته، میزان بار و فشار اعمال شده و آلودگی هوا در نظر گرفته شود. این روانکار صنعتی باید به‌صورتی باشد که افزایش دما موجب اختلال در کارکرد آن نشود، همچنین در شرایط حرارتی بالا به شکلی یکپارچه و پایدار عمل کند. در حالت کلی می‌توان گفت که گریس پایه لیتیوم، پایداری حرارتی بیشتری از گریس پایه سدیم داشته و گریس پایه کلسیم دارای کمترین میزان پایداری حرارتی است.

مواد افزودنی به گریس نسوز

معمولا به گریس‌ها موادی افزوده می‌شود تا خاصیت ویژه‌ای پیدا کند، در ادامه به این مواد افزودنی اشاره می‌کنیم:

مواد پایدار کننده

این مواد به منظور همگن کردن و ترکیب کامل غلیظ کننده و روغن پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد بازدارنده خوردگی

برای پیشگیری از خوردگی سطوح فلزی که با آن سرو کار دارد به روغن افزوده می‌شود.

مواد با قابلیت فشارپذیری بالا

برای افزایش مقاومت این نوع از روانکار صنعتی در میان اجزای بلبرینگ از این نوع مواد استفاده می‌شود.

مواد پایین آورنده نقطه ریزش

برخی از تولید کنندگان گریس به منظور مشخص کردن کاربرهای آن‌ها، موادی رنگی خاصی را به آن افزوده می‌کنند. بنابراین مواد پایین آورنده نقطه ریزش برای کاستن از مقدار اصطکاک مواد رنگی افزوده شده در گریس  است.

مواد بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته

این مواد با بالا رفتن دما، موجب کاهش شیب منحنی ویسکوزیته می‌گردد.

مواد بازدارنده اکسیداسیون

هنگامی از این ماده استفاده می‌شود که اجزای تشکیل دهنده در دمای بالا اکسیده نشوند.

مواد ضدزنگ

این ماده به منظور بالا بردن خواص ضدزنگی به گریس افزوده می‌شود. تمامی مواد ذکر شده در ترکیب گریس نسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، که مهم‌ترین آن ضد اکسیداسیون است. این ماده موجب محافظت از ساختار این نوع روغن صنعتی در برابر افزایش دمای کاری بلبرینگ‌ها می‌شود.

نقش رنگ‌های افزودنی بر عملکرد روانکاری گریس‌ها

 

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

امروزه انواع مختلفی از گریس‌های رنگی به بازار عرضه می‌شوند، تولید کنندگان مواد رنگی را برای جذابیت و کمک به شناسایی بیشتر کاربرد آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند، که به راحتی قابل دسترس هستند. این روانسازهای جامد و نیمه جامد در رنگ‌های سیاه، سفید، آبی، سبز، قرمز، شفاف، بنفش و.. تولید می‌شوند. اگر بخواهیم توضیحی بسیار مختصر در مورد رنگ‌های افزودنی گریس بدهیم، می‌توانیم بگوییم گریس سفید در ماشین آلات صنایع غذایی استفاده می‌شود. در حالی‌که گریس‌هایی که به رنگ سیاه یا گرافیتی هستند، در شرایط سخت و ویژه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. گریس‌های به رنگ قرمز، به این معنا است که مناسب برای استفاده در مکان‌هایی که دارای دمای بالایی هستند می‌باشد. گریس سبز، دارای سازگاری بیشتری با محیط زیست بوده و گریس آبی، برای دمای پایین مناسب‌تر است. این نوع از رنگ‌های گریس شاید بتوانند اطلاعاتی در مورد کیفیت آن ارائه دهند، اما معمولا به عنوان مارک تجاری برای مشخص کردن انواع گریس در نظر گرفته می‌شود و هیچ‌گاه تضمین کننده کیفیت آن نیست.

تغییر رنگ گریس نسوز

اگر در زمان تهیه گریس نسوز با رنگی خاص که مدنظر ماست، رنگ دیگری از گریس دیده شود، می‌توان تشخیص داد که این روانکار نامرغوب و مشکل‌دار است. رنگ روغن صنعتی می‌تواند به‌طور کلی گویای کیفیت آن باشد. به هر میزانی که گریس بر اثر حرارت بسیار بالا و واکنش به وجود مواد دیگر آلوده و تخریب شده باشد، تیره‌تر شده و دچار تغییر رنگ می‌شود.  تغییر رنگ روانکار صنعتی در مقایسه با گریس‌های جدید کاملا مشخص است و این تیره شدن خود عامل مهمی است. علاوه بر تخریب عملکرد و شرایط محیط، تیره شدن این روغن صنعتی می‌تواند نشانه‌ای از مخلوط شدن گریس با نوع دیگری به‌طور ناخواسته باشد. باید برای اتصالات مختلف، از انواع گریس استفاده کرد. امکان دارد گریس در مقابل نور مستقیم آفتاب تغییر رنگ پیدا کند، بنابراین باید در هنگام نگه‌داری در ظرف مخصوص با در پوشی محکم و به دور از نور مستقیم باشد. توصیه می‌شود در هر شرایطی پیش از استفاده از این نوع روغن صنعتی، با مشاهده هر گونه تغییر رنگ با سازنده آن به‌طور مستقیم ارتباط برقرار کنید و در مورد استفاده از آن مشورت نمایید. توجه داشته باشید هر گونه تغییر شیمیایی در روغن پایه گریس و مواد افزوده شده به آن، می‌تواند ساختار این ماده را کاملا تحت تأثیر قرار دهد.

مجموعه کینی اویل با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه تولید و عرضه انواع گریس و روغن‌های صنعتی مرغوب و با کیفیت، توانسته است اعتماد مشتریان زیادی را به خود جلب نماید.

بررسی مواد مورد استفاده در گریس و تأثیر مقدار این مواد بر کیفیت آن

برای سنجش کیفیت گریس نسوز صنعتی، روش‌های متنوع و استانداردی وجود دارد. در حال حاضر روش‌هایی مثل لمس، نرمی و زبری بوییدن و.. هنوز هم در صنعت رواج دارد. طبق مطالعات انجام گرفته افزودن رنگ‌ها به روانکار چیزی از خواص آن کم و زیاد نمی کند. افزودن بیش از اندازه رنگ می‌تواند سبب خوردگی مس شده و آن را تشدید نماید. افزوده شدن اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم به گریس که موجب  ایجاد رنگ سفید در آن می‌شود، چیزی به خصوصیات آن اضافه نمی‌کند. افزدون این مواد با مقدار زیاد و غلظت بالا، موجب نشت بیشتر این نوع روغن صنعتی و فرسودگی آن می‌شود. استفاده بیشتر از غلیظ کننده‌ها نیز همین‌طور است، سبب افزایش مقاومت گریس در مقابل آب، بهبود نشت روغن و افزایش بازدهی آن می‌گردد. باید توجه داشت که مقادیربیش از اندازه این مواد نیز زیان‌آور خواهد بود.

گریس یکی از پر کاربردترین و مفیدترین روغن صنعتی است، که در بسیار از موارد جایگزینی برای آن وجود ندارد. این ماده صنعتی در صورت داشتن ویژگی مقاومت حرارتی بالا و نسوز بودن، برای ماشین آلات و صنایعی که در شرایط حرارتی بالا و ویژه‌ایی فعالیت می‌کنند، لازم و ضروری است. با توجه به خصوصیات ویژه گریس‌های مختلف، معمولا رنگ‌هایی را به آن می‌افزایند که نقشی در خواص آن ندارد. اگر روانکار صنعتی در معرض آلودگی‌هایی قرار بگیرد، ممکن است تغییر رنگ داده و خواص آن تغییر کند. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تیرگی و تغییر رنگ باید از مصرف گریس خودداری کرد و با سازندگان آن مشورت نمود.



مقالات مرتبط:

بهترین گریس نسوز

۵ کاربرد گریس نسوز

درجات گریس نسوز 

گریس نسوز پایه لیتیوم 

گریس پایه کلسیم 

مشخصات گریس نسوز

۵ گریس کاربردی در صنعت 

تفاوت گریس پایه لیتیوم با گریس پایه سدیم و کلسیم



 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*