-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید

روغن‌های دیزل ژنراتور

استفاده از روغن‌های دیزل ژنراتور در دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مختلف تعویض به‌موقع روغن مخصوصاً در دستگاه دیزل ژنراتور باعث افزایش کارایی دستگاه، افزایش طول عمر و همچنین کاهش استهلاک آن می‌شود که دارای اهمیت فراوانی است. بیشترین مصرف آن در ژنراتورهای برق و دستگاه‌های تولید برق می‌باشد. با انتخاب روغن دیزل مناسب برای ژنراتور به طول عمر آن افزوده شده و کارایی آن بهتر می‌شود.

مجموعه کینی اویل همواره در هنگام ارائه مشاوره، مکرراً سفارش می‌نماید که شرط اساسی در داشتن دستگاه دیزل ژنراتوری سالم و با کارایی بالا این است که از روغن‌های تولید شده توسط کارخانه‌های معتبر استفاده شود و همچنین بر اساس استانداردهای (API) نوع روغن خود را انتخاب نمایید.

روغن دیزل ژنراتور چیست؟

روغن‌های دیزل ژنراتور

روغن‌های دیزل ژنراتور

یک نوع خاص از روغن‌های صنعتی، روغن‌های دیزل ژنراتور هستند که برای روانکاوی اجزای موتورهای تولیدکننده برق، موتورهای توربو و شارژی، کامیون‌ها، لوکوموتیوها و همچنین موتورهای دیزلی (گازوئیلی) معمولی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در واقع روغن دیزل ژنراتور برای مصرف در موتورهای تولیدکننده جریان برق تولید شده و مصرف آن به این منظور است. روغن‌های دیزلی به شکل مونو ِگرید و مالتی ِگرید تولید شده و عرضه آن طبق استاندارد جهانی API در بازار جهانی و بازار ایران است. طبقه‌بندی این استانداردها به شکل‌های CC. CD. CF. CH. CI. روی بسته روغن‌های دیزل دیده می‌شود و در واقع نوع روغن و دستورالعمل آن را به مصرف‌کننده گوشزد می‌نماید.

نقش روغن دیزل ژنراتور

  • قطعات موتور محرک دستگاه دیزل ژنراتور را خنک کاری کرده و حرارت آن را جذب می‌کند.
  • باعث سهولت در آب‌بندی قطعات دیزل مانند تکمیل آب‌بندی بین دیواره سیلندرو رینگ‌ها می‌شود.
  • اصطکاک میان قطعات متحرک موتور دیزل دستگاه دیزل ژنراتور را از بین می‌برد.

ویژگی‌های روغن دیزل ژنراتور

برای تولید برق در ژنراتورهای دیزلی از سوخت گازوئیل کمک گرفته می‌شود. ساختمان بندی آن‌ها به این صورت است که با شروع به کارکردن موتور فوق و چرخاندن دستگاه ژنراتور به تولید جریان برق کمک می‌نماید. نکته قابل‌توجه در این دستگاه‌ها این است که همانند دیگر موتورهای دیزلی ساختمان اجزای داخلی آن‌ها متشکل از مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌هاست که متناسب با قدرت موتور به حرکت در می‌آید و در انتها به چرخاندن خود ژنراتور ختم می‌شوند. هرجا سخن از چرخ‌دنده باشد، بی‌شک پای روغن نیز در میان است. قاعدتاً موتورهای ژنراتوری نیز بدون استثناء برای کارکرد مناسب به روغن‌موتور نیاز دارند.

کاربرد روغن دیزل ژنراتور

خاصیت روانکاوی (روان‌کنندگی) و خنک‌کنندگی، مهم‌ترین کاربردهای یک روغن دیزل ژنراتوری است. انتظار می‌رود یک روغن استاندارد ژنراتوری بتواند در زمان کار دستگاه به‌خوبی باعث شود قطعات داخلی روان شده و از ساییدگی و ایجاد اصطکاک در سطح آن‌ها جلوگیری نماید. ضمن اینکه یک روغن استاندارد ژنراتوری باید مقاومت زیادی در برابر دماها و فشارهای بالا داشته باشد و در ضمن خاصیت خود را نیز از دست ندهد. همچنین لازم است این روغن در برابر خوردگی قطعات دستگاه و زنگ‌زدگی آن مقاومت نشان دهد و بتواند از این عمل جلوگیری کند. بهره‌مندی از یک روغن دیزل ژنراتوری مناسب باعث افزایش عمر دستگاه شما شده و کارکرد آن را بهتر می‌کند. در مقابل نیز اگر از یک روغن نامناسب استفاده شود، نتیجه چیزی جز خرابی دستگاه و دچار مشکل شدن آن نخواهد بود.

شرایط نگهداری روغن دیزل ژنراتور

در روغن‌های صنعتی که در حقیقت سیال‌های شیمیایی هستند، مواد افزودنی بسیاری در داخل آن‌ها استفاده شده است که اگر با مواد بیرونی ترکیب شوند، این مواد ممکن است وارد واکنش‌های شیمیایی خاصی شده و کاربرد و ماهیت خود را از دست بدهند. در ضمن اینکه باید توجه داشت که هر نوع ماده جامدی وارد روغن دیزل ژنراتوری شود آن را غیرقابل‌مصرف می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در داخل موتور سرعت گردش روغن بسیار بالا بوده و اگر کوچک‌ترین ذره آلوده‌کننده‌ای در داخل روغن پیدا شود می‌تواند با سرعت زیادی به سطح اجزاء داخلی موتور ژنراتور برخورد کرده و به آن آسیب برساند. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای دور بودن از هرگونه آلودگی روغن دیزل ژنراتور را به‌صورت دربسته و در محیطی امن نگهداری نمایید و باید این مسئله را در نظر گرفت که این روغن‌ها در برابر دما نیز حساس بوده و ممکن است خاصیت خود را از دست دهند.

زمان تعویض روغن دیزل ژنراتور

به‌مرورزمان، روغن‌هایی که در داخل ژنراتور استفاده می‌شود که کار تولید برق را انجام می‌دهند. خاصیت روان‌کنندگی خود را ازدست‌داده و به‌اصطلاح آلوده می‌شوند. به همین خاطر توصیه می‌شود، پس از گذر یک‌زمان مشخص این روغن‌ها تعویض شوند.

چند مرحله برای تشخیص اینکه چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن دیزل ژنراتورکرد؛

مرحله اول:

مراجعه به دفترچه راهنمای موتور ژنراتور خود و دیدن توصیه شرکت تولیدکننده

مرحله دوم:

به‌صورت دستی روغن دیزل دستگاه را مورد بررسی قرارداد به این صورت که گیج مخصوص روغن را از جای خود خارج نموده و با استفاده از یک دستمال، تمییزنمایید و دوباره گیج را داخل دستگاه فروبرده و خارج کنید. سطح روغن دیزل ژنراتور را بررسی نمایید زیرا ممکن است از سطح روغن دیزل کاسته شده باشد که این مورد باعث مشکلات زیادی می‌شود.

مرحله سوم:

چک کردن رنگ و بوی روغن دیزل

مجدداً مجموعه کینی اویل  توصیه می‌کند، استفاده از روغن مناسب و دارای کیفیت بالا در ژنراتورهای دیزلی برای انجام هرچه بهتر وظایف ذکر شده الزامی است؛ لذا هرگز از روغن‌های تصفیه شده استفاده ننمایید و همچنین هیچ‌وقت از فروشندگان غیر معتبر روغن خریداری نفرمایید، زیرا موجب آسیب‌دیدگی موتور دستگاه دیزل ژنراتور می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*