-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید

روغن انتقال حرارت

نقش روغن ها در دنیای صنعت

درباره روغن انتقال حرارت و میزان کاریی آن باید گفت که: درگرمایش دقیق واحد صنعتی، استفاده از روش گرم کردن غیرمستقیم از حدود صدسال پیش تابه‌حال گسترش زیادی پیدا کرده است. به‌منظور بهبود محصول، روغن‌های پایه مورداستفاده در  این نوع روغن مراحل تصفیه خاصی طی می‌کنند. در مرحله نخست با استفاده از روش تصفیه به‌وسیله حلال، خواص نامطلوب روغن که منجر به تشکیل لجن و چسبناکی روغن در اثر کارکرد، می‌شود را از بین می‌برد. سپس در صورت استفاده از حلال، آن را تحت عمل، عمل‌آوری با هیدروژن به‌خاطر افزایش مقاومت روغن در برابر اکسید شدن، قرار می‌دهند. این کار همچنین باعث بهبود سازگاری روغن با مواد افزودنی مورداستفاده در آن می‌شود. به‌خاطر افزایش پیداکردن کارایی روغن در انتقال گرما عملیات واکس زدایی بر روی آن انجام می‌گیرد. غیر از مراحل تصفیه و پالایش خاص در تولید این روغن‌ها به‌منظور افزایش طول عمر آن‌ها از افزودنی‌های بازدارنده اکسیداسیون بسیار گران‌قیمت، نیز استفاده می‌کنند.

شاخص گران‌روی، روغن‌های پارافینی که بیشتر روغن‌های انتقال حرارتی هستند، بالا می‌باشد. در ضمن ظرفیت گرمایی خوب و خاصیت رسانایی این روغن‌ها، باعث شده از آن‌ها در سیستم‌هایی که دارای نرخ انتقال گرمای بالایی هستند، استفاده شود.

از ویژگی‌های موردنیاز روغن انتقال حرارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 شاخص گران‌روی بالا

به‌منظور جلوگیری از تغییرات زیاد گران‌روی براثر تغییرات زیاد دما شاخص گران‌روی بالا ضروری می‌باشد.

 پایداری گرمایی و مقاومت در برابر اکسید شدن

جهت جلوگیری از تشکیل سطوح صیقلی، لجن و شکستگی هیدروکربن‌ها در مدت‌زمان قرارگرفتن آن در دمای شدید، وجود پایداری گرمایی و مقاومت خوب روغن در برابر اکسید شدن ضروری می‌باشد.

  فراریت کم

کاهش اتلاف روغن از طریق تبخیر و کاهش تشکیل حفره در آن به‌خاطر فراریت کم روغن‌های پایه پارافینی است. زیرا تشکیل حفره، پره‌های پمپ‌های گریزازمرکز را تخریب می‌کند.

 نقطه اشتعال بالا و احتراق

علاوه بر موارد فوق، از دیگر ویژگی‌های یک روغن انتقال حرارت با کیفیت خوب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

روغن انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت

  1. بدون بو و غیرسمی بودن
  2. طول عمر کارکرد طولانی
  3. محدوده دمایی روغن حرارتی
  4. با دیگر روغن‌های گرما سازگاری دارد.
  5. عدم ایجاد خوردگی در اجزای سیستم
  6. سازگاری با اجزای سیستم مانند کاسه نمدها
  7. بازده گرمایی بالا به‌منظور انتقال سریع و کارآمد گرم
  8. جلوگیری از افزایش دماهای بالا و نقطه‌جوش بالا
  9. در مقابل هیدرولیز شدن پایداری خوب نشان می‌دهد و در برابر تشکیل امولسیون با آبشار بخار مقاومت دارد.

جایگزین بسیار مناسب برای آب روغن‌های انتقال حرارت هستند که پایه‌ی شیمیایی یا معدنی دارند. کاربرد این روغن‌ها برای محدوده دمایی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است و از مزیت‌های مهم آن این است که لزومی ندارد، روغن را تا دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد تحت‌فشار قرارداد.

ویژگی‌های روغن انتقال حرارت 

انتظار می‌رود که روغن انتقال حرارت بر اساس کاربردهایی که دارد، دارای ویژگی‌های خاصی باشد. براین‌اساس می‌توان برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن‌های حرارتی را نام برد، از جمله:

  • ویسکوزیته مناسب
  • پایداری حرارتی بالا
  • نقطه اشتعال بالا
  • سهولت دفع مواد زائد
  • خواص انتقال حرارتی خوب

این روغن‌ها باید غیرسمی، غیر قابل اشتعال و غیر خورنده باشند. هیچ‌یک از روغن‌های حرارتی نمی‌توانند تمام ویژگی‌های فوق را در بهترین حالت ممکن داشته باشند و این یک حقیقت غیرقابل‌انکار می‌باشد. به همین خاطر باید بهترین روغن حرارتی را بر اساس سیستم موردنظر خود، انتخاب نماییم. به همین منظور برخی از مشخصات جنبه عمومی دارند و می‌توان برای انتخاب مناسب این روغن به آن‌ها توجه بیشتری کرد.

ویسکوزیته روغن انتقال حرارت 

تعیین‌کننده مشخصات جریان درون لوله را ویسکوزیته روغن برعهده دارد و ارتباط مستقیمی با میزان خوردگی لوله نیز دارد. داشتن جریان اغتشاشی و ویسکوزیته مناسب در لوله‌ها باعث انتقال حرارت هر چه‌بهتر درون سیستم شده است. پارامتر مهم دیگر، پایداری حرارتی روغن است که نقش مهمی در عملکرد ایمن سیستم انتقال حرارت و سیستم پمپاژ روغن ایفا می‌کند.

معمولاً روغن‌های حرارتی ترکیبی از اجزا مختلف می‌باشند به این دلیل اجزای موجود در روغن که دمای جوش پایینی دارند، در هنگام کارکرد سیستم انتقال حرارت، تبخیر شده و باید از روغن حذف شوند زیرا تأثیر به سزایی بر مشخصات کلیدی روغن انتقال حرارت می‌گذارند. این مواد باعث کاهش دمای نقطه اشتعال روغن و کاهش ویسکوزیته در دماهای بالا می‌شوند.

عمر مفید روغن انتقال حرارت 

یکی از مهم‌‌ترین سوالات در ذهن شما، هنگامی که قصد انتخاب این روغن را دارید، قطعاً دانستن عمر مفید این روغن است.  به‌خاطر کیفیت و نوع روغن‌های تولید شده در دنیای امروز باید گفت تا چندین سال به راحتی می‌توان از این روغن‌ها استفاده نمود. علاوه بر تمام صحبت های گفته شده، باید به طور ویژه  نیز در مورد ویژگی‌های انتقال حرارت روغن  نیز مسائلی را بیان کرد از جمله:

  • مناسب بودن، متوسط نرخ انتقال حرارت برای سیستم موردنظر
  • میزان انتقال حرارت انجام شده بین لوله و دمای فیلم روغن ایجاد شده، توسط هدایت گرمایی نشان داده می‌شود.
  • در بالاترین دمای رنج کاری، فشار بخار موجود در سیستم می‌تواند این موضوع را خاطرنشان کند که، آیا سیستم انتقال حرارت تحت‌فشار قرار گیرد یا خیر؟

همان‌طور که ملاحظه کردید، متوجه شدید که برای انتخاب این روغن باید فاکتورهای متعددی را مدنظر داد. زیرا نباید فراموش کرد که روغن مناسب باعث افزایش کارایی سیستم شما و همچنین طول عمر سیستم انتقال حرارتی شما را افزایش می‌دهد.

کارشناسان مجموعه کینی اویل با مشاوره و قراردادن مناسب‌ترین روغن در اختیار شما خریداران عزیز، کیفیت را به شما هدیه می‌کنند. حرف اول ما در تجارت کیفیت محصول می‌باشد. با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*