-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید

روغن صنایع نساجی

کاربرد روغن در صنایع نساجی

کاربرد روغن صنایع نساجی،  یکی از کاربردی‌ترین و پیشرفته‌ترین صنایع در سطح جهان صنعت نساجی است، این صنعت دارای تجهیزات و سیستم‌های مختلفی است که هرکدام از این‌ها به‌صورت مخصوص نیاز به روان کاری‌هایی صنعتی دارند که به آن‌ها روغن‌های نساجی می‌گویند. روغن‌های صنعتی مخصوص در صنعت نساجی دارای اهمیت زیادی است که به بررسی آن می‌پردازیم.

روغن نساجی چه نوع روغنی است؟

روغن نساجی همان طوری که از نام آن مشخص است این روغن در دستگاه‌های بافندگی و صنایع نساجی بکار می‌رود صنعت نساجی با داشتن دستگاه و تجهیزات مختلفی مانند ماشین‌های نخ‌ریسی، ماشین دوخت، ماشین بافندگی که هرکدام نیاز به روان کاری دارند که این روغن‌ها در واقع نوعی روان کار کاملاً تصفیه شده و بهداشتی است که در صنعت نساجی و برای الیاف پروپیلن کاربرد داشته و مورداستفاده قرار می‌گیرد این روغن با داشتن خاصیت دفع الکتریسیته ساکن سبب کاهش میزان ضایعات و همچنین کاهش هزینه‌های تولید می‌شود این نوع روغن‌ها بیماری‌زا و سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی نمی‌شوند. روغن نساجی که روغنی صنعتی است به شکل‌های مختلفی مانند اسپری، پد نمودن، تماسی و رمق‌کشی مورداستفاده قرار می‌گیرد که به‌کاربردن هرکدام از این روش‌ها برای عملیات‌های مختلفی صنعت نساجی متفاوت است.

انواع روغن‌های تولید شده برای صنایع نساجی:

روغن‌هایی که برای صنایع نساجی تولید می‌شوند به دودسته تقسیم می‌گردند:

روغن‌های صنعتی که برای دستگاه‌های مختلف صنعت نساجی استفاده می‌شود مانند روغن کمپرسور و روغن هیدرولیک دنده و.. که مانند دیگر صنایع از این نوع روغن‌ها استفاده می‌کنند.

روغن‌های صنعتی که در مراحل مربوط به تولید الیاف طبیعی و مصنوعی پارچه و نخ مورداستفاده قرار می‌گیرند که این نوع از روغن‌های نساجی به شکل محلول در آب و یا خالص در مراحل مربوط به تولید پارچه و نخ مورداستفاده قرار می‌گیرند. سبب یک حالت نرم‌شوندگی به نخ و پارچه داده و بر روی این الیاف از به‌وجودآمدن الکتریسیته ساکن جلوگیری می‌کنند در واقع این نوع از روغن‌های نساجی در مراحل تولید محصول در ماشین‌های نساجی اصطکاک میان نخ و پارچه را بسیار کم می‌کنند و اگر حالت کششی در بین الیاف به وجود آمد از پارگی ناشی از کشش میان الیافت جلوگیری می‌کند.

انواع روغن‌های صنعتی مخصوص صنایع نساجی:

روغن صنایع نساجی

روغن صنایع نساجی

باتوجه‌به شرایط کاری و سیستم‌های مکانیکی که در این صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد باید روغن‌های مخصوصی برای هرکدام از تجهیزات و دستگاه‌های صنعت نساجی مورداستفاده قرار بگیرد در صورت عدم استفاده و به‌موقع از روغن مخصوص و مناسب آن دستگاه‌ها کارایی خود را ازدست‌داده و عمر مفید دستگاه کاهش پیدا می‌کند از انواع روغن‌های زیادی در این صنعت کاربرد دارند که چند نمونه از آن‌ها شامل:

  • روغن ماشین نخ‌ریسی
  • روغن‌های سفید
  • روغن‌های امولسیون کننده
  • روغن ماشین دوخت‌ودوز
  • روغن ماشین بافندگی
  • روغن‌های سیلیکونی

بررسی اهمیت روغن صنایع نساجی:

بخش‌های مختلف دستگاه صنعت نساجی به طور مداوم با بارهای زیادی مواجه هستند. در فرایند تولید صنعت نساجی به‌منظور داشتن عملکرد بهینه عواملی مانند تأثیرات شیمیایی، سرعت بالا، محدوده دمایی گسترده به شکل روزانه موردتوجه قرار می‌گیرند این نوع از روغن‌های صنعتی از قسمت‌های مختلف دستگاه که مدام در حالت اصطکاک هستند باید برای مدت‌زمان طولانی در برابر خوردگی و سایش محافظت کنند باتوجه‌به زمان‌بر و طولانی بودن مراحل تولید نخ تا مرحله تکمیل پارچه صنعت نساجی در مراحل مختلفی از تولید نیاز به روغن روانکاری برای دستگاه‌های مختلف به‌منظور بهبود عملکرد آن دارد؛ بنابراین باید سعی شود روغن‌ها را از منابع استاندارد و با کیفیت تهیه کرد و در این زمینه با توجه و دقت به توصیه‌های سازندگان دستگاه و مشخصات مربوط به دستگاه‌های مختلف، روغن مناسب برای آن‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

بررسی ویژگی‌های مربوط به روغن صنایع نساجی:

یکی از مهم‌ترین ویژگی روغن‌های صنعت نساجی این است که دارای مقاومت و پایداری عالی در مقابل دمای بالا می‌باشند. دیگر مشخصه مهم این روغن این است که در برابر اکسیداسیون و بخار شدن مقاومت خوبی دارد و این مورد به دلیل اینکه دستگاه بافت با مواد مختلفی سروکار دارد در واقع یک مزیتی خوب و عالی برای روغن به‌حساب می‌آید. ویژگی‌های عمومی روغن صنعت نساجی این است که روانکاری مربوط به قطعات متحرک دستگاه و سوزن‌های آن را تضمین نموده و نیز از به‌وجودآمدن تنش‌های که براثر گردوغبار، کرک و درجه حرارت بالا به وجود می‌آید جلوگیری می‌کند. روغن‌های نساجی اصل و با کیفیت قابل شستشو بوده و بر روی پارچه لک بر جای نمی‌گذارند.

پس به‌طورکلی دیگر ویژگی روغن‌های صنایع نساجی را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • داری مقاومت زیاد در دمای بالا هستند.
  • برای تمامی اجزاء دستگاه یک روانکار خوبی محسوب می‌شوند.
  • روغن‌های نساجی تا آنجایی که امکان دارد بدون رنگ هستند.
  • کاملا تصفیه شده و بهداشتی و غیر سمی هستند.
  • روغن‌های نساجی ضد الکتریسیته ساکن هستند.
  • در برابر زنگ‌زدگی، اکسیداسیون، تشکیل جرم کاملاً مقاوم هستند.
  • دارای شاخص گرانروی بالا و یا ویسکوزیته ایندکس مناسب برای کارکردن در محیطی با دمای بالا هستند.
  • روغن‌های صنعتی نساجی غیر یونی هستند.

اهمیت کیفیت روغن صنایع نساجی:

باتوجه‌به اینکه صنعت نساجی یکی از صنایع بسیار حساس و مهم است برای خریدن روغن‌های صنعتی نساجی نکات مهمی وجود دارد که باید آن‌ها را مدنظر قرارداد. روغن‌های نساجی باید دارای تمامی استانداردهای بهداشتی باشند و داشتن کمترین و کوچک‌ترین آلودگی می‌تواند سبب ایجاد حساسیت‌ها و حتی بروز سرطان گردد، این مورد خود می‌‍تواند ضربه‌ای سنگین به این صنعت تولیدی وارد کند، برای این امر باید همواره سعی شود که از روغن‌های کاملا استاندارد که دارای کیفیت عالی می‌باشند استفاده نمود.

اهمیت قیمت روغن صنایع نساجی:

باتوجه‌به اینکه در صنایع نساجی دستگاه‌های زیادی در بخش‌های مختلف آن مورداستفاده قرار می‌گیرد که هرکدام نیازمند روغن خاصی برای روانکاری هستند انجام کارهای مربوط به روغن‌کاری دوره‌ای برای این دستگاه‌ها خود هزینه‌های زیادی برای صاحبان صنایع و کارفرماها به وجود می‌آورد که این نوع هزینه‌ها خود می‌تواند بر روی قیمت کالاهای تولید شده تأثیر بگذارد. استفاده از یک روغن نساجی با کیفیت و استاندارد که دارای قیمت مناسبی است سبب کاهش هزینه تولیدکنندگان می‌شود و در نتیجه ارائه یک محصول خوب با قیمت مناسب به مصرف‌کننده شده و این امر خود سبب رونق این صنعت می‌شود.

 

مجموعه کینی اویل در خصوص این نوع از روغن ها  توصیه های کاربردی برای شما دارد . روغن‌های صنایع نساجی به علت داشتن خاصیت دفع الکتریسیته سبب عملکرد مطلوب برای دستگاه دوخت و بافت می‌شود. در واقع نوع عملکرد این روغن‌ها به شکلی است که با جذب شدن بر روی مواد روی الیاف‌ها می‌تواند موجب ایجاد یک سطح رسانایی از یون‌ها و رطوبت گردد باتوجه‌به دارابودن خصوصیات ویژه‌ای در روغن‌های صنعتی نساجی باید در نگه‌داری و چگونگی انبارکردن صحیح این نوع روغن‌ها نکاتی را رعایت کرد باتوجه‌به نوع بسته‌بندی روغن‌ها باید فضای مناسب و کافی برای نگه‌داری آن در نظر گرفت. روغن‌ها را باید در برابر سرمای زیاد و تجزیه به‌خاطر گرما و همچنین آلودگی حفظ کرد و بتوان به‌راحتی محصولات را حمل‌ونقل نمود. نکته‌ای که در ارتباط با انبارداری این روغن باید موردتوجه قرارداد این است که اولین محصول ورودی به انبار باید اولین محصول خروجی از انبار نیز باشد. معمولاً ازروی بسته‌بندی مربوط به روغن‌ها مواردی در ارتباط با زمان مجاز برای نگه‌داری محصول، تجهیزات انبار و روش‌های انبارداری و محیط انبار درج شده است که باید به آن‌ها کاملاً توجه نمود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*