-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید

روغن کمپرسور و مته‌های بادی

کاربرد این روغن در دنیای صنعت

روغن کمپرسور و مته‌های بادی چگونه عمل می‌کنند؟ دستگاه کمپرسور باد یا کمپرسورهوافشرده که همان کمپرسور مته‌های بادی است، جزء یکی از دستگاه‌های صنعتی بسیار مفید و بسیار پرکاربرد است که در پیشبرد صنعت نقش مهمی دارد در تعریفی ساده این دستگاه را می‌توان این‌گونه تعریف کرد که کمپرسور با مته بادی دستگاهی می‌باشد جهت مکش هوا در یک فشار به‌منظور تحویل آن در یک فشاری بالاتر، در این نوع دستگاه حجم دستگاه از نکات مهم و قابل‌توجه است چرا که کمپرسورهایی که مخزن متناسب با مصرف ابزار بادی ندارند سبب به‌وجودآمدن فشار بر قسمت موتور شده و در نهایت موجب استهلاک موتور و نیز ازدست‌رفتن انرژی را موجب خواهد شد. دامنه استفاده از کمپرسور با مته‌های بادی بسیار گسترده است که شامل دستگاه‌های کوچک خانگی تا وسیله‌های آزمایشگاهی و پزشکی، کارگاهی و صنعتی را در برمی‌گیرد در این نوع دستگاه وجود روغن به‌عنوان یک عامل مهم روانکاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در صورت عدم تعویض به‌موقع روغن و یا استفاده از روغن نامرغوب می‌تواند سبب خرابی و فرسودگی دستگاه گردد که در این مورد باید از راهنمایی سازندگان دستگاه کاملاً استفاده نمود.

مته‌های بادی

ابزارهای بادی ابزاری هستند بسیار قدرتمند که دارای یک موتور پنوماتیک بوده که این دستگاه، هوای فشرده را تبدیل به کار می‌کند و توسط هوایی فشرده‌ای که کمپرسور هوا تولید می‌کند به کار می‌افتند و در صنایع گوناگونی چون ابزارهای صنایع چوب، ذوب فلزات، راه‌سازی و… کاربرد دارند. یکی از ابزارهای پرکاربرد بادی، دریل بادی است که توسط مته‌های با جنس‌ها و اشکال مختلف و مناسب برای هر کاری که در سر این وسیله قرار دارد با چرخش‌های که توسط دریل انجام می‌گیرد می‌تواند در سطوح مختلف سوراخ‌ها و شیارهایی را ایجاد کند که این کارها با کمک دستگاه کمپرسور بادی که به آن متصل بوده و برای انجام کارهای سبک‌وسنگین است انجام می‌گیرد. در نگه‌داری این وسایل و ابزارها نکات مهمی وجود دارد که باید رعایت شوند:

  • به‌منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در حرکت قطعه‌های مکانیکی دستگاه باید از رطوبت و گردوخاک دور باشد.
  • برای جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات داخلی دستگاه باید از تابش مستقیم آفتاب و گرما به دور باشد.
  • پس از یک دوره کار کردن مشخص و طولانی دستگاه باید سرویس شود.
  • از انتقال رطوبت به داخل دستگاه و ابزار آن باید جلوگیری کرد.

اما نکته بسیار مهمی که باید توجه نمود این است که مته‌های بادی باید به طور دائم روغن‌کاری شوند که انجام این کار از انتقال رطوبت به داخل دستگاه جلوگیری کرده که بهتر است روغن‌کاری را به شکل دائمی بوده قبل از شروع انجام کار چند قطره روغن به قسمت ورودی هوای فشرده ریخته شود که انجام این کارها سبب افزایش راندمان دستگاه و طول عمر آن می‌شود.

روغن‌های کمپرسور و مته‌های بادی برای این دستگاه‌ها از اهمیت ویژه و حیاتی برخوردار است در واقع بدون وجود کمپرسور هوا کارکرد مته بادی عملاً ناممکن است به‌منظور انجام عملکرد مناسب باید این تجهیزات مهم و اساسی را به‌صورت دوره‌ای روانکاری کرد تا بتوانند در زمان کارکردن، عملکرد خوب و مناسب را از خود نشان دهند که در زیر به بررسی روغن این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

روغن‌های مخصوص کمپرسور و مته‌های بادی و ویژگی‌های آن

روغن کمپرسور و مته های بادی

روغن کمپرسور و مته های بادی

این نوع روغن‌ها به‌منظور روان‌سازی کمپرسورهای پیستونی و چرخشی بر پایه فرمولاسیون از مواد پارافینی و افزودنی تولید می‌شوند. روغن‌های کمپرسور و دستگاه بادی با ویسکوزیته‌های متفاوتی، حتی با مقدار ویسکوزیته ۷ نیز تولید می‌شوند.

این روغن دارای ویژگی‌های است مانند:

  • یک‌لایه پوششی مناسب را در اجزای داخلی دستگاه ایجاد می‌کند.
  • دارای ویژگی مقاومت دوبرابری در مقابل اکسیداسیون است.
  • داشتن قابلیت جداسازی آب می‌باشد.
  • داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است.

کاربردهای روغن کمپرسور و مته‌های بادی

همه کمپرسورها به نوع خاصی از روغن برای روان‌سازی و خنک کاری اجزای داخلی دستگاه نیاز دارند در واقع با روان‌سازی مناسب و دقیق کمپرسورومته‌های بادی می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که دستگاه شما به‌خوبی تا مدت‌ها کار خواهد کرد این خنک‌سازی موجب کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات، نگه‌داری به‌خصوص مصرف انرژی الکتریکی، بسیار مؤثر و کمک‌کننده خواهد بود و مانع از خرابی و از کارافتادگی سیستم صنعتی می‌شود.

چگونگی و اهمیت استفاده از نوع مناسب روغن کمپرسور مته‌های بادی

نوع روغن را باتوجه‌به محیطی که کمپرسور در آن نصب شده و چگونگی کار آن و همچنین نوع گازی که به‌وسیله این نوع کمپرسور فشرده‌سازی می‌شود متفاوت است برای هرکدام از کمپرسورهای خشک، چرخشی پیستونی و یا چرخشی، روغن مناسب باید مورداستفاده قرار گیرد.

مرحله اول برای انتخاب روغن مناسب باید به درجه ویسکوزیته این روغن‌ها توجه شود برای سیلندرهای کمپرسورهای پیستونی و بعضی از مدل‌های کمپرسورهای چرخشی برای روان سازی روغن با ویسکوزیته‌های (۶۸  ۱۲۲ ۲۲۰) مناسب بوده و برای کمپرسورهای چرخشی روغن با ویسکوزیته (۶۸) کاملاً مناسب است اگر دستگاه در تحت دما و فشار بالا و در شرایط سخت‌کاری قرار دارد که این امر می‌تواند به کاهش عمر مفید و خرابی دستگاه منجر گردد. روغن با ویسکوزیته (۳۲ ۴۶  ۶۸) که برای نوع خاصی از روغن‌ها طراحی شده پیشنهاد می‌شود که در این مورد از توصیه‌های کتابچه راهنما دستگاه استفاده کنید پس از داشتن ویسکوزیته مناسب روغن باید دارای شرایطی به شرح زیر نیز باشد:

  • امکان فیلتراسیون را داشته باشد.
  • دارای ویژگی ضدکف باشد.
  • پایداری بالا در برابر اکسیداسیون به‌منظور حفظ ویسکوزیته روغن که موجب بالارفتن عمر روغن می‌شود.
  • در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت خوبی داشته باشد.

اهمیت شرایط انبار و نگه‌داری مناسب روغن کمپرسور و مته‌های بادی

برای انبارکردن این محصولات باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از خرابی این روغن‌ها در نظر گرفت باید روغن‌ها را در محیط‌های خشک و سرپوشیده و به‌دوراز آلودگی نگه‌داری کرد با استفاده از روکش بر روی آن‌ها با کنترل دمای محیط و مراقبت از خاصیت روانکاری در برابر گردوخاک و رطوبت به‌درستی روغن‌ها را در انبار نگه‌داری نمود، باید سعی شود همواره از تمام روان‌کننده‌های صنعتی و روغن کمپرسور مته‌های بادی در انبار و در زمان نگه‌داری آن‌ها در برابر آلودگی‌های محیطی و همچنین تجزیه‌های ناشی از گرما و سرمای زیاد و شدید کاملاً محافظت کرد، این نکته را در نظر داشته باشید که روان سازی که دریچه محفظه آن از حالت پلمب خارج شده است و یا روغنی که زودتر وارد انبار شده باید سعی شود هر چه سریع‌تر مورداستفاده و مصرف قرار بگیرد.

 

مجموعه کینی اویل با ۳۰ سال تجربه  در زمینه روغن به شما توصیه می‌کند که، باتوجه‌به نقش مهم و پر اهمیتی که این نوع روغن‌های روان‌کننده صنعتی دارند باید به عمر مفید روغن‌ها به‌منظور تعویض آن کاملاً توجه نمود. دستگاه‌های کمپرسور همیشه و در طول مدت کاری خود در معرض آلودگی‌ها قرار دارند و اگر این آلودگی‌ها به داخل روغن‌های کمپرسور و یا مته‌های بادی راه پیدا کند امکان خوردگی خرابی و زنگ‌زدگی دستگاه زیاد می‌شود بنابراین باید همیشه با تعویض به‌موقع و به هنگام این روغن کمپرسور و مته‌های بادی از سلامت دستگاه اطمینان پیدا کرده و از آن مراقبت نماییم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*