-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید

گریس پایه لیتیوم

گریس پایه لیتیوم رایج‌ترین گریس روان‌کننده در سراسر جهان است، در صنعت خودرو معمولاً به‌عنوان روان‌کننده در بلبرینگ و شاسی از آن استفاده می‌شود. قابلیت دوگانه مقاومت در برابر آب و درجه حرارت بالا به این معنا است که چربی‌های سدیم و کلسیم سنتی به طور گسترده جابه‌جا شده‌اند و می‌توان از آن در تمام موارد استفاده کرد. نوعی گریس چندمنظوره با بافت روغنی و نقطه افت بالای ۳۵۰ درجه فارنهایت که در دماهای بالای ۳۰۰ درجه فارنهایت نیز قابل‌استفاده است. گریس لیتیوم کارکرد بسیار خوبی در برابر آب و خرابی یا نرم شدن دارد. داری قابلیت پمپاژ است. به این گریس‌ها گریس چندمنظوره گفته می‌شود زیرا آن‌ها در یک محصول، ویژگی‌های مطلوب را که معمولاً در چندین محصول موجود است را ترکیب می‌کنند.

گریس لیتیوم می‌تواند در خانه و در شرایط مکانیکی به‌عنوان روان‌کننده استفاده شود. گریس لیتیوم دارای اشکال متفاوتی است که در شرکت‌های مختلف به فروش می‌رسد و گاهی اوقات مواد شیمیایی مختلفی را با مقادیر متفاوت اضافه می‌کند. موارد مصرف گریس لیتیوم در صنایع بسیار زیاد است، مثلاً اتومبیل، فولاد، هواپیما، ماشین‌آلات سنگین و راه‌آهن. حدود ۷۰ درصد تولید گریس در سراسر جهان برای کاربردهای فنی است. گریس لیتیوم ضخیم کننده‌ای است که از آن برای ضخیم شدن روغن استفاده می‌شود. وقتی‌که غلیظ شد، چربی است و دیگر روغن نیست.

گریس پیچیده

نوع جدیدی از انواع گریس است که بسیاری از ویژگی‌های آن مشابه گریس‌های لیتیومی ساده است. تفاوت آن‌ها در عملکرد بهتر در دما و سرعت‌های بالا است و نقطه افت آن حدوداً ۵۰۰ درجه فارنهایت است.

قسمت‌های تشکیل‌دهنده گریس

انواع گریس از سه خصوصیت تشکیل شده‌اند:

  • روغن
  • ضخیم کننده
  • افزودنی‌ها

روغن‌پایه و بسته افزودنی جزء اصلی در فرمولاسیون گـریـس‌ها هستند و به همین دلیل تأثیر قابل‌توجهی در کیفیت و کارایی گریس دارند. ضخیم کننده که اغلب به اسفنجی معروف است.

موارد مصرف گریس لیتیوم

مصرف خانگیمی‌شود در خانه از گریس لیتیوم به‌عنوان یک روان‌کننده برای درب‌های کشویی، پنجره‌ها، لولاها، درب‌های زنجیره‌ای استفاده شود.

استفاده در خودرو گریس پایه لیتیوم در اتومبیل قابل‌استفاده است. لولا، قفل، ترمینال باتری، اتصالات، فنر، چرخ‌دنده، یاتاقان، ریل‌های مسیر صندلی‌ها و تنظیم‌کننده‌های پنجره را روغن‌کاری و محافظت می‌کند.

استفاده در لوازم آرایشی

مارک‌های مختلف گریس لیتیوم در مقادیر مختلف برای ساختن یک ترکیب آرایشی استفاده می‌کنند. ترکیباتی مثل صابون چاودار، روغن معدنی، روغن دیستر، روغن استرپلیاتومیک و روغن سیلیکون.

افشانه‌ها و اسپری‌ها:

گریس پایه لیتیوم ممکن است به‌صورت اسپری به فروش برسد. این اسپری ممکن است در خانه یا برای اهداف گاراژ یا مکانیکی استفاده شود. این اسپری‌ها در برابر آب و گرما مقاوم باشند و از تشکیل زنگ‌زدگی و همچنین روان‌کننده جلوگیری کند.

ترکیب گریس پایه لیتیوم

اکثر عملیات دستگاه پویا در ماشین روی یاتاقان‌ها اجرا می‌شود که برای روغن‌کاری به گریس لیتیوم احتیاج دارند. گریس لیتیوم معمولاً تشکیل شده از یک ضخیم کننده ۱۰ الی ۱۵ درصدی، روغن‌پایه ۸۰ تا ۹۰ درصدی و مواد افزودنی عملکرد ۵ تا ۱۰ درصدی است.

مصرف گریس پایه لیتیوم

محبوب‌ترین گریس‌ها در سراسر دنیا چربی‌های مبتنی بر لیتیوم هستند که بیش از۷۰درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که ممکن است انواع مختلفی از گریس‌ها در یک وسیله خاص موردنیاز باشد، بعد از استفاده مشتریان و مقایسه آن با سایر گریس‌ها، گریس لیتیوم به‌عنوان یکی از برترین و محبوب‌ترین گریس‌ها در دنیا معرفی شد. این نوع گریس به دلیل توانایی عملکرد آن به‌عنوان گریس چندمنظوره به کار گرفته می‌شود، این خواص چندمنظوره آن برای طیف گسترده‌ای از کارهای روان کاری مناسب است.

ویژگی‌های گریس پایه لیتیوم:

گریس پایه لیتیوم

گریس پایه لیتیوم

پایداری حرارتی مناسبی دارد:

پایه لیتیوم اصولاً از گریس پایه سدیم و گریس پایه کلسیم پایداری بیشتری در برابر حرارت دارد. به همین دلیل در دستگاه‌های صنعتی و ماشین‌آلات مختلفی که در اثر کارکردن داغ می‌شوند، از گریس پایه لیتیوم استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر آب:

پایه لیتیوم معمولاً در برابر آب مقاومت مناسبی دارد. به همین دلیل در محیط‌های مرطوب نیز از این نوع گریس استفاده کرد. زیرا کیفیت و خاصیت خود را به‌خوبی حفظ می‌کند.

چسبندگی بالا

گریس لیتیوم چسبندگی عالی به فلز دارد. یعنی پس از اعمال آن در همان جا باقی می‌ماند. از مزایای این ویژگی کاهش کاربرد مجدد و صرفه‌جویی در زمان است.

غیر خورنده

این یک گریس غیر خورنده است یعنی نمی‎گذارد قطعات ماشین‌آلات مورداستفاده در آن خورده شود. این یک ترکیب پایدار است و از نظر شیمیایی با مواردی که با آن‌ها تماس می‌گیرند واکنش نشان نمی‌دهد.

  • پایداری مکانیکی عالی
  • قدرت روان کاری بسیار بالا

کاربرد گریس پایه لیتیوم

این نوع گریس‌ها که به گریس نسوز نیز معروف هستند، معمولاً قیمت بالاتری نسبت به گریس پایه کلسیم و گریس پایه سدیم دارند. اما به دلیل کارایی زیادی که دارند، از کاربردی‌ترین گریس‌های موجود در بازار به شمار می‌روند. معمولاً بیشترین کاربرد گریس پایه لیتیوم، استفاده در چرخ خودروهای سبک‌وسنگین است. به همین دلیل در بازار نوع پایه لیتیوم به نام” گریس چرخ”نیز معروف است. استفاده بسیار زیاد از این نوع در چرخ انواع ماشین‌آلات باعث شده که کاربرد پایه لیتیوم از سایر گریس‌هایی که در بازار وجود دارد بیشتر باشد. در بی رینگ‌های وسایل نقلیه سنگین و سبک استفاده می‌شود

  • بی رینگ‌های آب‌بندی‌شده
  • بی رینگ‌های پمپ آب
  • یاتاقان‌های ضد اصطکاک و مسطح
  • کوبلینگ‌های موتورهای الکتریکی
  • پمپ‌ها و کمپرسورها
  • گریس نسوز لیتیوم

این نوع گریس بر پایه صابون لیتیوم و مرغوب‌ترین روغن‌های معدنی تولید شده است. هیدروکسی استئارات لیتیوم پایداری مکانیکی عالی و مقاومت حرارتی بسیار بالایی را به این محصول داده است.

روغن‌های معدنی مرغوب در این گریس در برابر اکسید شدن در دمای زیاد مقاومت بالایی دارند و قابلیت روان کاری عالی در محدوده دمایی ۲۰- تا ۱۶۰+ درجه سانتی‌گراد را دارد.

گریس نسوز لیتیوم دارای افزودنی‌های ضدزنگ زدگی و سایش است؛ تا بتواند از سطوح فلزی حفاظت کند. همچنین، این گریس چسبندگی بسیار خوبی به سطوح فلزی دارد و کاملاً ضد آب و شستشو است.

گریس لیتیوم از قدرت روان کاری و مقاومت مکانیکی بیشتری نسبت به گریس نسوز بنتون برخوردار است و در مقابل گریس پایه بنتون قادر است تا ۲۰۰+ درجه سانتی‌گراد مورداستفاده قرار گیرد. همچنین، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد.

ویژگی غلیظ کننده گریس نسوز

غلیظ کننده‌ها مولکول‌های روغن‌پایه را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند روغن روان کار حالت خمیری پیدا کند و تعیین‌کننده پایداری مکانیکی در کاربرد بلبرینگ، تغییر دمای کاری بلبرینگ، تشکیل ساختار گریس ضد آب و مشخصه‌های دیگر روان کار بلبرینگ است.

مواد غلیظ کننده به دو گروه صابونی و غیر صابونی تقسیم می‌شوند.

وظیفه اصلی عامل غلیظ کننده یا سخت‌کننده این است که روغن روان کار را در تماس با سطوح فلزی نگاه دارد و در گریس نسوز یک شرط دیگر هم وجود دارد که باید در زمان کارکرد بلبرینگ وقتی‌که دمای کاری بلبرینگ دچار بحران شده و المان‎های غلتشی بلبرینگ دمای بالایی دارند اکسید نشده و خاصیت خود را حفظ کنند.

ـ رنگ گریس نسوز لیتیوم و دیگر محصولات به نشان‌دهنده خواص آن محصول نیست. رنگ دانه‌های استفاده شده تنها جهت زیباسازی محصولات است و بنا بر درخواست مشتری قابل تغییر است.

ـ بوی گریس لیتیوم و دیگر محصولات تحت تأثیر افزودنی‌های جامد و روغن‌پایه گریس است. بسته به میزان و نوع مواد استفاده شده، بوی گریس قابل تغییر است و نشان‌دهنده خواص و مرغوب بودن محصول نیست.

ما در مجموعه کینی اویل به شما توصیه  می‌کنیم، هنگامی‌که دو گریس با هم مخلوط می‌شوند، اغلب عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین باید در هنگام تعویض انواع گریس احتیاط کنید. هنگام تعویض، سیستم باید از تمام گریس قبلی پاک شود. اگر جداکردن نوع گریس قبلی از بلبرینگ‌ها غیرممکن است، تا زمانی که تمام اثر گریس قبلی از بلبرینگ برداشته نشده، از گریس قبلی استفاده کنید.  برای اطلاعات  بیشتر با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*