-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید

گریس کلسیم سولفانات

تعریف گریس صنعتی

گریس روان‌کننده نیمه جامد است. گریس به‌طورکلی از صابون امولسیون با روغن معدنی یا روغن گیاهی تشکیل می‌شود. ویژگی گریس‌ها این است که دارای ویسکوزیته اولیه بالایی هستند. تغییر ویسکوزیته، نازک شدن برشی نامیده می‌شود. گریس صنعتی گاهی به‌عنوان مواد روان‌کننده که به جز مواد جامد نرم و یا مایعات با ویسکوزیته بالا هستند، استفاده می‌شود، اما این مواد خاصیت برشی نازک کننده گریس صنعتی را نشان نمی‌دهند. مثلاً: ژله‌های نفتی مانند وازلین معمولاً به‌عنوان گریس طبقه‌بندی نمی‌شوند. صنعت حمل‌ونقل در مدت کمی باتوجه‌به استفاده از این محصولات تأثیرات زیادی داشته است. به‌طوری‌که در همه زمینه‌ها از جمله شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی، خوارکی‌ها و صنعت به طور قابل توجهی مورد استقبال قرار گرفته است. گریس‌ها در سیستم‎‌هایی استفاده می‌شود که به ندرت ممکن است روغن کاری شوند. در مواردی که روغن کاری در جای خود باقی نماند استفاده می‌شود. همچنین به عنوان سیلانت عمل می‌کنند؛ تا از ورود آب و مواد غیر قابل فشار جلوگیری کنند. یاتاقان‌های روغنی به دلیل ویسکوزیته بالا دارای ویژگی اصطکاک بیشتری هستند.

انواع گریس و کاربرد آنها

  1. گریس‌ها روان کاری بسیار بالایی دارند و همچنین نیروی محرکه بسیاری از تجهیزات نیز هستند. این امر باعث شده که آن‌ها قابل جایگزین با روغن صنعتی نباشند در نتیجه اهمیت بالایی دارند.
  2. گریس‌ها مثل مانع در برابر ورود گردوخاک عمل می‌کنند.
  3. هزینه استفاده از گریس در قطعه‌های آب‌بندی و کاسه نمدها مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  4. تعداد دفعه‌های روان کاری با گریس بسیار کمتر از روغن‌های صنعتی است و همین امر هزینه آن را کم می‌کند.
  5. بعضی از گریس‌ها حتی مشکل روان کاری مجاورت با آب را نیز حل می‌کنند.
  6. گریس‌ها صدا و ارتعاش را کاهش می‌دهند.
  7. برعکس روغن‌های صنعتی، بسیاری از گریس‌ها در دماهای مختلف قابل‌استفاده هستند.

انواع گریس بر اساس پایه صابونی تقسیم می‌شوند: گریس آلومینیوم، گریس لیتیوم، گریس کلسیم، گریس سدیم و گریس پلی اوره.

گریس کلسیم سولفانات

گریس کلسیم سولفانات

گریس کلسیم سولفانات

سال‌های زیادی است که از غلیظ کننده‌های کلسیم سولفونات برای ساختن نوعی گریس استفاده می‌شود. گریس کلسیم مقاومت بالایی در برابر فشار دارد که آن را از بقیه انواع گریس‌های صنعتی جدا می‌کند. این نوع گریس جایگزینی مناسبی برای دیگر گریس‌ها است.

  • گریس کلسیم سولفونات یک گریس چندمنظوره با خاصیت مقاومت در برابر فشار بالا است و برای استفاده در صنایع فولاد و سیمان مناسب است. از روغن‌پایه معدنی، تغلیظ کننده کلسیم سولفونات، مواد افزودنی ضدزنگ، ضد سایش و ضدخوردگی تولید شده است.
  • گریس‌های صنعتی در انواع اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند. هنگام خرید گریس‌های صنعتی باید به این نکته توجه شود که محصولی را خریداری کنید تا از بروز مشکلات آلودگی محیط زیستی جلوگیری کند. گریس‌های صنعتی در انواع مختلف تولید و روانه بازار می‌شود.
  • گریس‌های لیتیوم، گریس‌های آلومینیوم، گریس‌های ضد اسید، گریس‌های خوراکی، گریس‌های دریایی، گریس‌های سدیم و گریس‌های کلسیم جزء باکیفیت‌ترین انواع گریس‌های صنعتی هستند. این نوع از گریس‌ها با روغن‎‌های صنعتی مخلوط می‌شود و باعث افزایش روغن کاری شده و همچنین باعث افزایش درجه حرارت بالا و خاصیت فشار شدید می‌شود. برخی از گریس‌ها برای فشار بسیار بالا و ارتعاشاتی که حاوی سرب هستند بسیار مناسب است و در بلبرینگ‌ها، رولربیرینگ‌ها و یاتاقان‌های بسیار پیچیده نیز از کارایی بالایی دارند.

گریس باید در موقعیت و وقتی‌که بار روی یاتاقان یا هر سطح لغزنده دیگر که برای کاهش اصطکاک از گریس استفاده شده، باقی بماند. یعنی از زیرسطح کار فرار نکند..گریس باید بتواند تحت بارهای مختلف و شرایط کاری تعریف شده و دمای کاری مورد نظر خواص خود را حفظ کند. مجموعه کینی اویل آماده هرگونه خدمات دهی بدون واسطه به تمام نقاط ایران می‌باشد. با ما در تماس باشید.

ویژگی‌های گریس کلسیم سولفانات

  • خاصیت فشار پذیری و ضد سایشی مناسبی در برابر بارهای زیاد و شوک‌های ناگهانی دارد
  • در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی آب دریا و شستشو محافظت خوبی دارد.
  • در برابر اکسیداسیون مقاوم است و پایداری حرارتی عالی دارد
  • مقاومت بالای لایه روان کار
  • دارای نقطه قطره‌ای شدن بسیار بالا
  • پایداری برشی عالی
  • چسبندگی بالا به سطوح فلزی

گریس کلسیم کمپلکس

گریس کلسیم با تبدیل شوینده مایع که حاوی کربنات کلسیم هستند، به ذرات کلسیت ساخته می‌شوند. چون ذرات کلسیت خاصیت روان‌کنندگی دارند، ممکن است مواد افزودنی دیگر حاوی گوگرد، فسفر یا روی موردنیاز نباشد. از این روی بعضی از گریس‌های حاوی کلسیم برای صنایع غذایی کاربرد دارند.

گریس‌های کلسیم جزء اولین گریس‌های عرضه شده در صنعت بودند و در حال حاضر تقریباً گریس‌های اولیه پایه کلسیم که به روش سرد تولید می‌شدند، منسوخ شده‌اند و جای خود را به گریس‌های پیچیده‌تر کلسیم کمپلکس داده‌اند .

گریس‌های کلسیم کمپلکس جزء گریس‌های پرمصرف در صنعت هستند که قیمت مناسب و ضدآب بودن مهم‌ترین ویژگی‌های این گریس است.

برای تهیه گریس پیچیده مبتنی بر کلسیم، بخشی از اسید چرب با اسید دیگری که معمولاً یک دی اسید است؛ جایگزین و صابون پیچیده ساخته می‌شود. این نوع مخلوط خواص ویژه‌ای دارد که باعث می‌شود بدون ازبین‌رفتن ساختار آن یا جداشدن روغن از غلیظ کننده، بتواند گرمای بیشتری را تحمل کند. به این حداکثر دما، نقطه افت می‌گویند. نقطه افت از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا گریس در این نقطه به مایع تبدیل می‌شود و روغن از غلیظ کننده جدا می‌شود. گریس‌های مبتنی بر کلسیم نقطه افت بالاتری دارند که آن‌ها را برای برخی از کاربردهای درجه حرارت بالا مناسب می‌کند.

کاربرد گریس کلسیم 

گریس کلسیم سولفونات در خودرو، صنایع کشاورزی، ساخت‌وساز، مواد غذایی، معدن، تولید کاغذ و کارخانه‌های فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. قسمت‌های ویژه اتومبیل شامل شاسی، اتصالات و بلبرینگ‌های چرخ است. کاربردهای صنعتی شامل نوار نقاله‌ها، سنگ شکن‌ها و دستگاه‌های موجود در سواحل و زیر دریا است. گریس کلسیم در دریچه‌های بخار برای کنترل فشار زیاد بخار استفاده می‌شود. این دریچه‌های بخار معمولاً در نیروگاه‌های هسته‌ای و ایستگاه‌های تولید گرما وجود دارند. مقاله‌ای در سال ۲۰۰۲ عنوان می‌کند که ذرات کلسیت موجود در گریس کلسیم، آن‌ها را به یک انتخاب مناسب برای کاربردهای درجه حرارت بالا تبدیل می‌کند. گریس کلسیم خاصیت ضدزنگ زدگی و پایداری اکسیداسیون مناسبی دارد. بااین‌حال که غلیظ کننده می‌تواند روی اکسیداسیون اثرگذار باشد اما این ویژگی اغلب بر اساس کیفیت روغن بنا شده است.

گریس کلسیـم سولفانات چه معایبی دارد؟

گرچه گریس کلسیم سولفانات از خواص مطلوبی برخوردار است اما هزینه بالایی دارد. ذرات کلسیت نتیجه کار محصول است اما رسیدن به آن نقطه گران است. همچنین میزان ذخایر سولفونات کلسیم محدود است و هزینه تهیه آن در حال افزایش است. تنها کاربرد سولفونات کلسیم در گریس نیست و این ماده در روغن‌موتور، فلزکاری، مواد افزودنی روغن دنده صنعتی و سایر کاربردها استفاده می‌شود. ضعف در قابلیت پمپاژ و آزمایش اسپری آب یک نقطه منفی در عملکرد این نوع گریس محسوب می‌شود. در آزمایش اسپری، یک‌لایه نازک از گریس روی سطح قرار داده شده و روی آن آب اسپری شد. پس از اتمام آزمایش در مدت‌زمان مشخص، درصد ازبین‌رفتن گریس اندازه‌گیری شد. بسیاری از گریس‌های سولفونات کلسیم معمولاً نمره کمی از این آزمایش کسب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*