-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی

۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی

۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی

۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی را بشناسید؛ در این مقاله قصد داریم تا در مورد انواع روغن‌های صنعتی و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.  امروزه از روغن‌های زیادی در صنایع مختلف استفاده می‌‎شود که انواع مختلف آن دارای کاربردهای متنوعی هستند. به این نوع از روغن‌ها، روغن صنعتی می‌گویند. روغن‌های صنعتی به مجموعه‌ای از روانکارها گفته می‌شود که دارای محصولات مختلفی هستند. این روغن‌ها در اصل به تمام روغن‌هایی گفته می‌شود که در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود. این نوع از روغن‌ها دارای خاصیت‌های شیمیایی و فیزیکی خاصی هستند و هر یک از آن‌ها نیز بر اساس خواص‌شان دارای کاربردهای مختلفی هستند.

کاربرد روغن‌های صنعتی در صنایع مختلف

روغن‌های صنعتی به علت خواص مختلفی که دارند در قسمت‌های مختلف صنایع کاربرد دارند. از کاربردهای روغن صنعتی می‌توان به استفاده در عملیات‌های برشکاری و تراشکاری و در برخی از صنایع برای حفاظت از قطعاتی که در ممکن است در معرض حرارت یا سایش آسیب ببینند، روانکاری تجهیزات خاص، انتقال نیرو از قسمتی به قسمت دیگری در موتورها، انتقال حرارت از قطعات به محیط و کاهش دمای آن‌ها، عملیات‌های حرارتی اشاره کرد. مجموعه‌کینی اویل انواع روغن‌های صنعتی و گریس‌ها را با بهترین کیفیت دراختیار شما قرار خواهد داد.

ویژگی‌های روغن صنعتی خوب چیست؟

 

۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی

۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی

روغن‌های صنعتی خوب دارای ویژگی‌های زیادی هستند که این ویژگی‌ها در صنایع بسیار کاربردی و مهم هستند. خواص این روغن‌ها در صنعت بستگی به ویژگی‌های شیمیایی محصول دارد یعنی اگر روغن صنعتی در حفظ سلامت دستگاه و یا کمک به غلتش قطعات بر روی هم دارد می‌توان گفت که خاصیت روانکاری را در صنعت ایفا می‌کند. البته این ویژگی ها اکثراً در بیشتر روغن‌های صنعتی یکسان است و می‌توان گفت که تمامی روان کننده‌ها این ویژگی‌ها را دارند.

۱. از ویژگی‌های مثبت روغن صنعتی می‌توان به جلوگیری از تنش و ضربه در ابزار آلات، سهولت حرکت قطعات در خودروها و ماشین‌آلات، کاهش اصطکاک قطعات درگیر کار، محافظت از قطعات در برابر خوردگی، سایش و زنگ زدگی و افزایش طول عمر این وسایل، انتقال قدرت هیدرولیک، کاهش مصرف انرژی در صنایع مختلف اشاره کرد.

۲. روغن‌های صنعتی استاندارد باید داری خواص ماندگاری و کیفیت بسیار مناسبی باشد که، بتوان با خیال راحت از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده کرد. روغن صنعتی به علت تنوع بالا در استفاده از آن‌ها خواص مختلفی دارند که هر یک از این خواص در صنایع بسیار مورد نیاز و ضروری است. این خصوصیات در زمان اضافه کردن مواد ثانویه به روغن‌های پایه برنامه‌ریزی و آماده می‌شوند.

۳. روغن‌های صنعتی مورد استفاده در کمپرسورها: کمپرسورها یکی از مهم‌ترین ابزاری هستند که در برخی از صنایع از آن‌ها استفاده می‌شود. این نوع از وسایل به علت نوع کاربردشان به روغن‌هایی نیاز دارند که مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون داشته باشند و در ضمن مقاوم در برابر سایش بوده و کاهنده فشار باشند و خاصیت ضد زنگ بودن داشته باشند. این خواص در روغن‌های با ضریب چسبندگی زیاد دیده می‌شود و از آن‌ها در انواع سیلندرهای از نوع پیستونی، تجهیزات پنوماتیکی که دارای سرعت بسیار بالا هستند و کمپرسورهایی که دارای حرکات رفت و برگشتی هستند و تجهیزات برودتی به خوبی استفاده می شود.

۴. روغن‌های صنعتی در دیزل ژنراتورها: دیزل ژنراتورهای صنعتی و یا موتورهای دیزلی به علت حساسیت قطعات به روغن‌های مخصوص صنعتی نیاز دارند تا در هنگام کار آسیبی به قطعات وارد نشود و یا در طول زمان کمترین آسیب را داشته باشد. روغن‌های صنعتی ویژه ژنراتورها دارای خاصیت روانکاری بسیار خوبی هستند که از این وسایل محافظت می‌کنند.

۵. روغن‌های صنعتی ویژه برشکاری و ماشین کاری: به این نوع از روغن‌ها روغن‌های حل شونده نیز گفته می‌شود. روغن‌های صنعتی حل شونده دارای ویژگی‌هایی مثل حل شوندگی کامل در آب، ضد زنگ و ضد خورندگی، ضد باکتری‌های مضر، خنک کاری و روانکاری بسیار بالا با حل شدن در آب و تشکیل محلولی سفید رنگ، هستند. این نوع از روغن‌های خاص در برشکاری، فرزکاری، مته کاری، ماشین کاری کاربرد دارند.

۶. روغن‌های صنعتی محافظ: در صنایع مختلف به علت نوع کاربردهای وسایل و تجهیزات به نوعی از روغن‌ها نیاز است که توانایی بالایی در محافظت از دستگاه‌ها و قطعات داشته باشند. روغن‌های صنعتی محافظ دارای ویژگی‌های خاصی هستند که می‌توان از آن‌ها برای محافظت سطوح داخلی موتورها و قطعات فلزی استفاده کرد. از این نوع روغن‌ها بیشتر در صنایع دریایی و حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۷. روغن‌های صنعتی چند منظوره برای ماشین سنگین و ماشین‌های کشاورزی:

روغن‌های مورد استفاده در ماشین‌آلات کشاورزی و سنگین باید دارای شرایط خاصی باشند تا در هنگام کارکرد بالا بتوانند به راحتی از قطعات این وسایل محافظت کنند. از ویژگی‌های روغن‌های صنعتی این دسته می‌توان به پایداری بالا، ضد خورندگی، ضد سایش، دارای شاخص گرانروی بالا در مقابل نقطه ریزش پایین برای استفاده در انواع جعبه دنده ماشین‌های کشاورزی مانند تراکتور و کمباین، ضد زنگ اشاره کرد. روغن‌های صنعتی به علت تنوع زیاد استفاده از آن‌ها خصوصیات مختلفی دارند که همه این خصوصیات بر اساس نوع کارکرد وسایل تعیین می‌شود. هر وسیله‌ای با توجه به نوع کارکردش به روغنی خاص نیازمند است که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی تهیه این نوع از روغن‌ها کار دشواری نیست. از این روغن برای روانکاری بلبریگ‌ها نیز استفاده می‌شود.

۸. روغن‌های صنعتی انتقال دهنده حرارت: در بعضی از صنایع روغن‌های صنعتی به نوعی انتقال دهنده خوب در حرارت‌های بالا تبدیل می‌شوند. روغن‌های خاص انتقال دهنده حرارت دارای ویژگی‌هایی چون پایداری بسیار عالی در حرارت‌های بالا و در هنگام انتقال حرارت، شستشو و تمیزکاری وسایل انتقال حرارت، انجام عملیات حرارتی سرد و گرم فلزات، ضد خوردگی، ضد زنگ زدگی هستند.

۹. ویسکوزیته روان کننده‌های صنعتی

ویسکوزیته رفتار جریان مایعات را توصیف می‌کند. ویسکوزیته روغن‌های روان کننده با افزایش دما کاهش می‌یابد و در نتیجه در یک دمای مشخص اندازه گیری می‌شود. ویسکوزیته روان کننده ضخامت لایه روغن بین سطوح فلزی را در حرکت متقابل مشخص می‌کند.

۱۰. شاخص ویسکوزیته

شاخص ویسکوزیته مشخصه‌ای است که برای نشان دادن تغییرات ویسکوزیته روغن‌های روان کننده با تغییرات دما استفاده می‌شود. هر چه سطح شاخص ویسکوزیته بالاتر باشد، تغییر ویسکوزیته در تغییرات دما کاهش می‌یابد. در نتیجه، اگر دو روان کننده با ویسکوزیته یکسان در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته شوند، ماده را با شاخص ویسکوزیته بالاتر تضمین می‌کند.

مواد تشکیل دهنده روغن صنعتی

 

۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی

۱۰خصوصیت فنی روغن صنعتی

تمامی روغن‌های صنعتی بر پایه و اساس دو ماده اصلی تهیه و تولید می‌شوند. یکی روغن پایه است. روغن پایه ماده اصلی این نوع از روغن‌ها است و از پالایش مستقیم نفت خام به دست می‌آید. قسمت دوم تشکیل دهنده روغن‌های صنعتی را نیز مواد افزودنی تشکیل می‌دهند. این مواد افزودنی به روغن‌های پایه و اصلی اضافه می‌شود و هدف استفاده از آن به دست آوردن روغن‌های صنعتی و یا گریس نسوز با خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی مورد نیاز در بازار است.

مراحل تهیه روغن‌های صنعتی

تهیه روغن‌های صنعتی مراحل مختلفی دارد:

مرحله اول: تولید روغن‌های صنعتی تقطیر نفت خام استخراج شده است. در این قسمت نفت خام یک بار در جو و یک بار دیگر نیز در خلاء تقطیر می‌شوند تا در پایان این دو مرحله مایعی با دمای اشتعال و گرانروی ثابت حاصل شود.

مرحله دوم: پروپان را به عنوان حلال به ماده به دست آمده از مرحله قبل اضافه می‌کنند و این کار موجب به وجود آمدن ته مانده تقطیر می‌شود.

مرحله سوم: ترکیبات نامطلوب آروماتیکی با استفاده از روش‌های شیمیایی خاصی از اصل مواد جدا می‌شوند.

مرحله چهارم: پارافین‌های سنگین جامد را با روش‌های مثل انحلال و فیلتراسیون از ماده اصلی جدا و خارج می‌کنند.

مرحله پنجم: مواد افزودنی مورد نیاز برای تبدیل به روغن صنعتی مورد نیاز به روغن پایه اضافه می‌شود و در پایان این قسمت روغن صنعتی آماده می‌شود.

 



مقالات مرتبط:

خرید روغن صنعتی

نمایندگی روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*