-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
مشخصات گریس نسوز

مشخصات گریس نسوز

مشخصات گریس نسوز

مشخصات گریس نسوز جزء موارد مهمی است که با توجه به‌دستگاه و محیطی که این روانکار صنعتی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به آن توجه نمود. روانسازها از مواد بسیار مهمی هستند که در صنایع مختلف و به‌صورت گسترده و همچنین به‌شکل‌های مختلف جامد مایع و گاز در بخش‌های مختلفی از صنایع استفاده می‌شوند.  گریس بعد از روغن‌های صنعتی جزء مهم‌ترین روانکارها است، که دارای بیشترین مصرف در دنیا می‌باشد. مجموعه‌ای از علوم گوناگون مانند علم شیمی و فیزیک و مهندسی شیمی در تشریح فرمولاسیون گریس را در بر می‌گیرد. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت ماشین‌آلات و همچنین تجهیزات جدید نسبت به‌گذشته پیچیدگی و قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند. این امر باعث شده تا تولید روانسازهای با کیفیت که جواب‌گوی نیاز این ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی باشد ضرورت پیدا کرده است. بنابراین شناخت و داشتن آگاهی نسبت به این محصولات و چگونگی ساختار و کارکرد آن‌ها می‌تواند به مصرف‌کنند گان در استفاده بهتر و بهینه‌تر یاری برساند.

گریس چیست؟

گریس این ماده ژلاتینی که روغن صنعتی است، به‌شکل جامد و نیمه جامد بوده و در روانسازی صنعتی نقشی مهم را ایفا می‌کند. این روانکار صنعتی از ترکیب چندین مواد مانند روغن‌ پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. این روانکار صنعتی در جایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که نتوان از روانسازهای دیگر همچون روغن که غلظت پایینی دارند استفاده نمود؛ مانند فلکه‌ها، چرخ دنده‌های صنعتی، یاتاقان‌ها، این نوع از روغن صنعتی با هدف کاهش اصطکاک میان قطعه‌ها با کمترین میزان مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد گریس‌ها دارای مزایای زیادی است از جمله می‌توان به؛ چکه نکردن، سهولت استفاده، چسبندگی بهتر، کاهش دفعات روانکاری اشاره نمود.

وظایف گریس‌ها

گریس‌ها به‌عنوان روانکارهای صنعتی دارای خواص و ویژگی‌هایی هستند که شامل موارد زیر است:

  • جابجایی مواد آلوده کننده
  • انتقال قدرت هیدرولیک
  • آب‌بندی
  • جلوگیری از تنش و ضربات

انواع گریس‌ها

 

مشخصات گریس نسوز

مشخصات گریس نسوز

 

گریس‌ها دارای انواع مختلفی است پایه صابونی تشکیل دهنده گریس، در نوع کاربرد و مصرف آن تأثیر زیادی دارد. در این روانکار صنعتی پایداری در مقابل آب و پایداری حرارتی دارای اهمیت زیادی است. گریس‌ها به سه دسته گریس پایه لیتیوم، گریس پایه سدیم و گریس پایه کلسیم تقسیم می‌شوند. گریس پایه لیتیوم پایداری خوبی در مقابل آب دارد و همچنین دارای مقاومت بالای حرارتی است که به آن گریس نسوز هم گفته می‌شود. گریس‌های نسوز مواد افزودنی دیگری به‌منظور ممانعت از اکسید شدن اجزای این روغن صنعتی در دمای بالا که باز دارنده اکسیداسیون نامیده می‌شوند به آن افزوده می‌گردد. گریس نسوز باید دارای نقطه قطره شدن بالایی را داشته باشد. این روانکار صنعتی برای روانسازی در یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ها در دمای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گریس نسوز

گریس نسوز ماده‌ای جامد است که با استفاده از یک غلیظ‌کننده در روغن ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.این روغن صنعتی در زمان کارکردن قطعات متحرکی همچون شافت‌ها، یاتاقان‌ها، رینگ‌ها، موجب جلوگیری از اکسیداسیون و خوردگی و همچنین جلوگیری از سایش و نیز محافظت از آن‌ها می‌گردد. از این نوع روانکارهای متداول نسوز می‌توان به گریس سلیکونی، گریس بنتونی، گریس لیتیوم کمپلکس اشاره نمود. این روغن صنعتی نسوز ضدآتش بوده در برابر آتش پودر شده و قابلیت اشتعال را ندارد. گریس‌های نسوز در سطح کشویی و یا تاقان‌های ساده که در دمایی  بسیار بالا کار می‌کنند برای مقاومت در مقابل آب و حفاظت در برابر اصطکاک و خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند . این روغن صنعتی در دامنه وسیعی از حرارت و دما به‌دلیل  قوام غلظت دوام می‌آورد.

مواد افزودنی مورد استفاده در گریس‌های نسوز

در گریس نسوز مواد دیگری را برای ایجاد خاصیت ویژه به آن اضافه می‌کنند که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم: مواد ضدزنگ: با استفاده از مواد ضدزنگ خاصیت ضدزنگی گریس‌نسوز افزایش پیدا می‌کند.

مواد ضدکف:

این مواد به‌منظور پیشگیری از کف‌کردن روانکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد بازدارنده از خوردگی: 

به‌منظور جلوگیری از خوردگی‌های سطوح فلزی از این مواد استفاده می‌شود.

مواد بازدارنده اکسیداسیون:

هنگامی که بخواهیم اجزای تشکیل‌ دهنده گریس در دمای بالا اکسیده نشده از مواد بازدارنده اکسیداسیون در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده از مهم‌ترین مواد به‌کار رفته در ساختار گریس نسوز می‌باشد که، موجب محافظت از روغن روانکار در زمان مواجهه با افزایش دمای بلبرینگ است.

مواد بهبود دهنده اندیس ویسکوزیته:

این مواد موجب می‌شوند که شیب منحنی ویسکوزیته با افزایش دما کاهش پیدا کند.

مواد پایدارکننده:

به‌منظور غلیظ کردن و آمیختن کامل و نیز همگن نمودن روغن پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد رنگی به‌کاررفته در گریس؛ بعضی از تولید کنندگان گریس به‌منظور استفاده و کاربردهای ویژه به ترکیب‌های آن رنگ‌های خاصی را اضافه می‌کنند. به‌عنوان مثال گریس‌های به رنگ قرمز برای استفاده در محیط هایی با دمای بالا استفاده می‌گردند، گریس‌های سیاه‌رنگ که گریس گرافیتی یا مولی نیز می‌گویند، به‌منظور کاربرد در شرایط دشوار استفاده می‌شوند، گریس سبز دارای سازگاری با محیط‌ زیست و گریس آبی برای دماهای پایین استفاده می‌شوند.

مواد با قابلیت فشارپذیری بالا:

با استفاده از ترکیبات سربی در گریس به‌منظور افزایش مقاومت در میان اجزای بلبرینگ از این نوع مواد استفاده می‌شود.

روغن پایه مورد استفاده در گریس نسوز

 

مشخصات گریس نسوز

مشخصات گریس نسوز

 

روغن پایه به‌میزان ۹۰ درصد از وزن گریس‌ها را تشکیل می‌دهد، که در بلبرینگ‌ها به‌عنوان روانساز نقشی اصلی برعهده دارد. روغن‌های پایه گریس می‌تواند مصنوعی باشد که روغن پایه صنعتی می‌گویند و نیز می‌تواند معدنی باشد که، روغن پایه معدنی می‌گویند. روغن‌های صنعتی پایه از مشخصات اصلی به‌کار گرفته در گریس‌های نسوز هستند. روغن‌های معدنی معمولا زمانیکه سیالیت و دمای پایین مورد نظر باشد در گریس به‌عنوان روغن‌پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معیارهایی که باید در انتخاب گریس نسوز در دمای بالا مورد توجه قرارداد

استفاده از گریس در تجهیزاتی که نیازمند دمای بالا هستند باید مواردی را در آن مورد توجه قرا داد، که این موارد شامل استفاده از گریس لیتیوم کمپلکس یا همان گریس نسوز مناسب است. برای این منظور در این روانکار صنعتی باید شاخص ویسکوزیته گریس، پایداری ترکیب تشکیل شده از روغن و ماده سفت کننده، دمای محیط، نوع روغن پایه به‌کار گرفته در گریس، میزان بار و فشاری که به روغن صنعتی وارد می‌شود، آلودگی هوا، سرعت دستگاه ، دمای کار، فواصل روغن‌کاری و.. را مورد توجه قرار می‌گیرد.

شرایط نگه‌داری گریس‌ها

یکی در موارد مهمی که در نگه‌داری گریس امری مهم محسوب می‌شود، چگونگی محیطی است که این روغن صنعتی در آن نگه‌داری می‌شود. گریس باید در محیطی سرپوشیده و به‌دور از نور آفتاب و رطوبت نگه‌داری شده و ظرفی که گریس در آن قرار می‌گیرد، باید کاملا مناسب آن باشد.

همان‌طوری که می‌دانیم گریس به‌عنوان یک روغن صنعتی با داشتن خاصیت روانسازی در دماهای بسیار پایین و بسیاربالا دارای کاربردهای زیادی است و حتی در موارد زیادی به‌عنوان مکمل روغن صنعتی به‌کار می‌رود. در این نوع از روغن صنعتی، علی‌رغم اینکه تاکنون مواد افزودنی متعددی در آن استفاده شده است، دستیابی به گریسی که بتواند در حرارتی بسیار بالا خاصیت خود را حفظ کرده و به فعالیت خود ادامه دهد، امری چالش‌برانگیز برای مهندسین در این زمینه بوده است. بنابراین تولیدکنندگان این روانکار باید در بخش طراحی و ساخت آن در دمای بالا بسیار هوشمندانه عمل کنند، تا با فراهم نمودن شرایطی به‌منظور تولید محصولی با کیفیت مورد نظر و با قیمتی مناسب بتوانند موفق عمل کنند. مجموعه کینی‌اویل به‌عنوان یکی از تأمین کننده و تولیدکننده انواع گریس‎‌های صنعتی و تخصصی با بهترین و با کیفیت‌ترین نوع محصول مورد نیاز مشتریان در بازار است. کینی‌اویل این افتخار را دارد که با داشتن سابقه‌ای طولانی همواره رضایت مشتریان را در راستای تولید انواع روغن‌های صنعتی برآورده ساخته و همواره قدردان اعتماد شما عزایزان در طول سال‌های پر افتخارکاری خود می‌باشد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*