-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
۵ گریس کاربردی در صنعت

۵ گریس کاربردی در صنعت

۵ گریس کاربردی در صنعت

۵ گریس کاربردی در صنعت را بشناسید، امروزه با استفاده از ابزار پیشرفته مثل میکروسکوپ های الکترونیکی و گرفتن فیلم‌های مخصوص و استفاده از اشعه ایکس مسائل بسیاری در مورد ساختار روانکارهای صنعتی مشخص شده است.

تعاریف مختلف در مورد گریس

  • گریس ماده‌ای است جامد یا نیمه جامد که از مشتقات نفتی و صابون با یک پرکننده یا بدون پرکننده، به وجود آمده است؛ و کاربرد آن در مصارف خاص است.
  • گریس ماده‌ای است جامد و یا نیمه جامد که از ترکیب یک پرکننده در داخل روغن ساخته شده است. البته سایر موادی که بتواند بر خاصیت آن اضافه کند نیز در آن ممکن است به کار رود.
  • گریس ماده روانکاری است که از پرکننده در ساختار آن استفاده شده تا بتواند به قطعات متحرک وصل شود و تحت نیروی جاذبه و یا فشار کارکرد از قطعه جدا نشود.

گریس یکی از مهم‌ترین روانکارهای صنعتی است، که بعد از روغن‌های صنعتی بیشترین مصرف را در جهان دارد.

ساختار گریس

ماده‌ای ژلاتینی به صورت جامد و یا نیمه جامد است که از یک ماده روانساز و یک پرکننده معدنی یا آلی، تشکیل شده است. این ماده در مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نتوان از روانکارهای دیگر با غلظت کم مثل روغن‌ها استفاده کرد. مانند چرخ دنده‌های صنعتی، یاتاقان‌های بزرگ و فلکه‌ها. این ماده مانند روغن‌ها به منظور کاهش اصطکاک بین دو قطعه در پایین‌ترین میزان ممکن، استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزایای استفاده از گریس:

 

۵ گریس کاربردی در صنعت

۵ گریس کاربردی در صنعت

 

کاهش دفعات روانکاری، سهولت استفاده، چِکِه نکردن در زمان کارکرد و چسبندگی بهتر را می‌توان نام برد.

در زمان پخت، الیاف و یا رشته‌های صابونی در داخل روغن تشکیل یافته و حالت ژلاتینی به آن می‌دهد. این الیاف به چند گروه طبقه بندی شده‌اند:

الیاف کوتاه، الیاف بلند، الیاف کره‌ای و الیاف ریش ریش. طول این الیاف بسته به ساختار رشته‌ای، از یک تا صد میکرون تغییر می‌کنند. در نوع بافت کره‌ای قطر آن‌ها از۰/۱۲ تا۰/۸ میکرون اندازه گیری شده است. هر چه نسبت طول الیاف به قطر آن بیشتر باشد، گریس قوام بهتری دارد. ساختار این الیاف یکی از عوامل عمده اختلاف میان انواع گریس‌هاست. در میان انواع مختلف پرکننده‌های گریس: ۱٫صابون کلسیم ۲٫صابون سدیم، ۳٫فایبر یا نام تجاری آن والوالین، ۴٫صابون لیتیم، ۵٫صابون غیرآلی ۶٫صابون آلومینیوم از مهم‌ترین پرکننده‌های گریس محسوب می‌شوند. صابون سدیم دارای الیاف بلند و درهم است. آب، صابون گریس کلسیم را ثابت کرده و نوع الیاف آن کوتاه و پیچشی است. الیاف صابون گریس‌های پایه لیتمی کمی بلندتر و پیچش بیشتر است ولی آنقدر کوتاه است که ساختار نرمی را به وجود می‌آورد. دارای شکل مارپیچ هستند. این الیاف بسیار کوتاه‌تر از صابون گریس پایه سدیم هستند. ساختار برخی گریس‌ها دانه‌ای شکل است و این عامل باعث نرمی زیاد آن می‌شود. قوام گریس بستگی به نوع کریستال‌ها دارد. پس از انجام عمل پخت، تشکیل کریستال‌ها متوقف و یا برای مدتی ادامه خواهد یافت. در هر دو مورد کنترل حرارت، عامل بسیار موثری در تشکیل آن است. اگر کریستال‌ها به صورت فشرده، متفرق، گسترده و یا چسبیده به هم باشند، ساختارهای متفاوتی را به وجود می‌آورند. ریز بودن کریستال‌ها باعث شفافیت بیشتر گریس‌ها می‌شوند.

اهمیت استفاده از گریس:

بسیاری از نیروهای محرکه بدون استفاده از گریس قابل استفاده نیستند. هر چند گریس در مقابل سایر روانکارها از مقدار مصرف کمتری برخوردار است. ولی جایگاه آن با اهمیت است و قابل جایگزینی با مواد دیگر نیست.

مهم‌ترین کاربردهای گریس:

  1. تعداد دفعات روانکاری با گریس در مقایسه با روغن‌های صنعتی کمتر است و این امر باعث کاهش هزینه و تعمیرات می‌شود. این مسئله در شرایطی که دسترسی به ماشین‌آلات سخت باشد یک مزیت است. مانند موتورهای نصب شده بر روی سقف‌ها، خطوط محرکه، بلبرینگ‌های غیرقابل دسترس
  2. گریس به شکل یک مانع برای ورود گرد و خاک و یا خروج  برخی مواد از ماشین‌آلات عمل می‌کند.
  3. روانکاری با گریس در آب بندی قطعات و کاربرد کاسه نمدها و امثال آن هزینه کمتری دارد. کاسه نمدهای آب بندی شده به وسیله روغن به دلیل تولید اصطکاک بیشتر با قطعات، نیروی بیشتری را هدر می‌دهند.
  4. در مقایسه با روغن، گریس برای مدت بیشتری روانکاری را ادامه می‌دهد. برخی گریس‌ها طوری ساخته شده‌اند که به صورت آب بندی در قطعه باقی مانده و طول عمر آن با قطعه یکی است.
  5. زمانی که از قطعه‌ای استفاده نشود و روانکار آن خارج شود، برای پیشگیری از زنگ زدگی قطعه، از گریس استفاده می‌شود.
  6. برخی از گریس‌ها مشکل روانکاری در مجاورت با آب را ندارند.
  7. تعدادی از گریس‌ها اصطکاک کمتری را در زمان شروع دستگاه ایجاد می‌کنند.
  8. گریس مانند یک لایه نرم بین قطعات قرار گرفته و باعث کاهش صدا و ارتعاش و کارکرد روان در برخی دستگاه‌ها مانند چرخ دنده‌های بزرگ می‌شود.
  9. گریس در دستگاه‌هایی که در فشار زیاد، دمای بالا، شرایط سخت عملیات، سرعت پایین و شوک‎های مداوم کار می‌کنند بهتر عمل می‌کند.
  10. در جایی که ماشین‌آلات خوردگی و سایش زیادی داشته باشند، گریس در کاربرد بهتری دارد.
  11. بیشتر گریس‌ها در دماهای متغیر کاربرد وسیعی دارند ولی در روغن‌ها این دمای کارکرد میزان معینی است.
  12. در طراحی یاتاقان‌های ماشین آلات، گریس نسبت به روغن نقش موثرتری داشته و عناصر تشکیل دهنده آن را ساده می‌کند.

مقایسه کاربرد گریس با روغن

 

۵ گریس کاربردی در صنعت

۵ گریس کاربردی در صنعت

 

  • گریس‌ها دستگاه‌ها را در زمان کارکرد خنک نمی‌کنند.
  • روغن‌ها راحت‌تر در مجاری دستگاه‌ها نفوذ پیدا می‌کنند ولی این مسئله در گریس‌ها به این صورت نیست.
  • روغن‌ها از نظر نگهداری در انبارها مزایای بهتری دارند. طبقه بندی گریس از نظر طبقه بندی به۹ گروه تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی بر اساس درجه نفوذ پذیری نسبی از قوام گریس است.

پرکاربردترین گریس‌ها

۱- گریس آلومینیوم

در دمای بالا عملکرد خوبی دارد. تحمل بسیار عالی در برابر آب دارد. در برابر ایجاد شکاف پایداری بالایی دارد. به خوبی به موادی که باعث افزایش قابلیت‌های عملکردی مثل اکسیداسیون و مهار زنگ زدگی می‌شوند پاسخ می‌دهد. اغلب در روانکاری ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

۲- گریس بنتون (خاک رس)

خاک رس بنتونیت با یک فعال کننده قطبی ترکیب می‌شود تا بار الکتریکی به ذرات رس اضافه شود. با گریس‌های دیگر خیلی سازگار نیست زیرا ممکن است بار الکتریکی از بین برود و گریس را بیش از حد عملکرد نرم کند. این نوع اغلب گریس غیر قابل ذوب نامیده می‌شود. از مقاومت خوبی در برابر آب برخوردار است و قابلیت پمپاژ در دمای پایین دارد. در کاربردهای با درجه حرارت بسیار بالا که در آن به یک گریس غیر قابل ذوب نیاز است.

۳- گریس کلسیم

یکی از اولین انواع گریس تولید شده است. پرکاربردتر از دیگر انواع روانکارهای صنعتی است به دلیل قیمتی که دارد و به لحاظ اقتصادی به صرفه است. گریس کلسیم با استفاده از آهک هیدراته و مواد چربی تولید می‌شود. باید در دمای پایین مورد استفاده قرار گیرد. درجه حرارت بالاتر از ۱۵۰ درجه فاذنهایت ممکن است ساختار گریس را تغییر دهد. تحمل آب بسیار خوبی نیز دارند.

۴- گریس لیتیوم

نوعی گریس چند منظوره با بافت روغنی است. در دماهای بالای ۳۰۰ درجه فارنهایت نیز قابل استفاده است. گریس لیتیوم کارکرد بسیار خوبی در برابر آب و خرابی یا نرم شدن دارد. قابلیت پمپاژ ویژگی بسیار قوی برای این نوع گریس است. گریس پیچیده لیتیوم نوع جدیدی از انواع گریس است که بسیاری از ویژگی‌های آن شبیه گریس‌های لیتیومی ساده است. با این تفاوت که عملکرد بهتر در دما و سرعت‌های بالا دارند.

۵- گریس پلی اوره

این نوع گریس دارای نقطه افت بسیار بالایی است. مقاومت خوبی در برابر آب دارد و عمر فوق العاده‌ای در درجه حرارت بالا را ایجاد می‌کند. اغلب در موتورهای برقی و در ماشین آلات عرصه مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از گریس‌های پلی اوره بسیار حساس به برش هستند؛ یعنی در توزیع نرم و در بلبرینگ‌ها سفت می شوند.

۶- گریس سدیم

این نوع گریس مدت‌ها به عنوان گریس بلبرینگ چرخ استفاده می‌شد. از پایداری برشی خوبی برخوردار است. گریس کم هزینه‌ای که در برابر آب مقاومت بسیار پایینی دارد.

مجموعه صنعتی کینی اویل به‌عنوان یک شرکت معتبر و با سابقه در زمینه تولید و عرضه گریس، روغن‌های صنعتی استاندارد و با کیفیت، بدون واسطه، آماده خدمت رسانی به شما  مشتریان عزیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*