-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

آیا از روش کار با روانکار چرخ دنده باز اطلاعی دارید؟ می‌دانید کاربرد این روانکار در کجاست؟ در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد و روش کار روانکار چرخ دنده باز آشنا کنیم. دندانه‌های چرخ دنده در حین کار به علت فشار و بار بالا و سایشی که وجود دارد با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شود. فرسایش ایجاد شده باعث آسیب به دندانه‌ها و بروز خسارات زیادی می‌شود.دنده‌های باز، تجهیزات انتقال دهنده نیرو از یک محور به محور دیگر هستند که نسبت به انواع بسته، ابعاد بزرگتر و طراحی پیچیده‌تری دارند. صنایع سیمان، فرآوری مواد خام، معادن، کارخانه‌های کاغذ سازی و صنایع تولید کود، از جمله کارخانه‌هایی هستند که دنده‌های باز را به میزان وسیعی در دستگاه‌هایی مثل کوره‌های دوار، انواع آسیاهای گلوله‌ای و میله‌ای، سیلندرهای خشک کن و سیلندرهای گردشی مورد استفاده قرار می‌دهد. اگر سطوح دندانه‌های در تماس، به وسیله فیلمی از روانکار از هم جدا شوند، تا حد بسیار زیادی از آسیب‌های سطحی ناشی از سایش جلوگیری می‌شود. استفاده از یک روانکار چسبنده با روغن پایه مناسب و دارای ویسکوزیته مطلوب، کارآیی را در دنده‌های باز بالاتر می‌برد.

استفاده از روان‌کننده‌های چرخ دنده باز

هنگام انتخاب روان‌کننده دنده باز برای استفاده در یک برنامه خاص، به روش استفاده از آن باید دقت شود. روش‌های معمول کاربردی که در سیستم‌های دنده باز استفاده می‌شود:

  1. سیستم‌های اسپری
  2. سیستم قطره‌ای
  3. حمام روغنی یا سیستم غوطه وری

اگر قرار است در روانکاری چرخ دنده باز، سیستم قطره‌ای روان کننده تغذیه نیرو یا سیستم اسپری اعمال شود، باید به اندازه کافی مایع باشد تا از طریق تجهیزات کاربردی جریان یابد. برای کاربردهای مسواک، روان کننده دنده باز باید به اندازه کافی مایع باشد تا روی دندان‌ها مسواک زده شود. به طور کلی در حین کار، روان کننده دنده باز باید به اندازه کافی چسبناک باشد تا در برابر فشار خارج شدن از دندان دنده مقاومت کند. هنگامی که چرخ دنده‌های باز با چکه در یک ظرف پاششی یا با استفاده از سیستم‌های غوطه وری روانکاری می‌شوند، روغن روان کننده دنده باز نباید آنقدر سنگین باشد که هنگام فرو رفتن دندان‌های دنده به آن کانال شود. هنگامی که چرخ دنده‌های باز روغن کاری می‌شوند، قوام یا درجه و سهولت قابلیت پمپاژ آن باید اجازه استفاده آسان در شرایط محیط حاکم را بدهد.

سیستم‌های اسپری

 

روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

متداول‌ترین نوع سیستم پاشش که در روغن کاری دنده باز استفاده می‌شود، سیستم پاشش مکانیکی متناوب است. کاربرد آن بستگی به روان کننده دنده باز دارد که از طریق چندین دور بر روی دنده‌های چرخ دنده باقی می‌ماند. سیستم‌های پاشش متناوب از دریچه‌های اندازه گیری استفاده می‌کنند که روان کننده را به سمت نازل هوا / گریس هدایت می‌کند که روان کننده را با کمک فشار هوا به چرخ دنده‌های باز اسپری می‌شود. اجزای اساسی این نوع سیستم‌ها پمپ، کنترل کننده، شیر اندازه گیری، منیفولد اسپری و نازل‌های اسپری هستند. عملکرد این نوع سیستم بسیار ساده است. سیگنال کنترل کننده پمپ را روشن می‌کند تا روان کننده دنده باز را به یک شیر اندازه گیری با جابجایی مثبت برساند.

شیر اندازه گیری می‌تواند از نوع مترقی، دو خطی یا انژکتوری باشد. روان کننده اندازه گیری شده از یک مجرا در یک منیفولد اسپری به پایین ارسال می‌شود، جایی که روان کننده دنده باز به یک نازل هدایت می‌شود. در عبور دوم هوای تحت فشار به همان نازل هدایت می‌شود. که روان کننده دنده باز را از نازل به دنده باز منتقل می‌کند. پس از اتمام مقدار از پیش تعیین شده روغن روانکاری دنده باز، هر دو سیستم هوا و پمپ تا چرخه روانکاری بعدی خاموش می‌شوند. معمولاً در خاموش شدن هوا تأخیر ایجاد می‌شود تا اطمینان حاصل شود که روان کننده دنده باز نازل را پاک کرده است.

هدف از این کار پاک کردن روان کننده دنده باز از نوک نازل است، بنابراین از خشک شدن و گرفتگی نازل جلوگیری می‌کند. زمان پاشش باید برابر با مدت زمان یک یا دو دور باشد تا از پوشش کامل آن اطمینان حاصل شود. باید بررسی‌های دوره‌ای انجام دهید مطمئن شوید که مقدار کافی روان کننده دنده باز برای محافظت مناسب استفاده شده است. حداکثر فاصله زمانی مجاز بین برنامه‌ها دو ساعت است. مقدار روان کننده دنده باز برای استفاده، بستگی به کاربردی دارد که از چرخ دنده باز در آن استفاده می‌شود و سرعت حرکت دنده. در بسیاری از برنامه‌ها، تأمین کننده روان کننده شما می‌تواند مقدار اولیه مصرف را توصیه کند.

مقدار روان کننده مصرفی در روش‌های متناوب

  1. زمان پاشش باید با زمان یک و ترجیحاً دو دور چرخ دنده برابر باشد تا پوشش کامل فراهم شود. برای اطمینان از اینکه از روان کننده کافی برای محافظت مناسب استفاده می‌شود، باید بازرسی‌های دوره‌ای انجام شود.
  2. دو ساعت حداکثر فاصله مجاز بین کاربردهای روان کننده است. استفاده مکرر از مقادیر کم ترجیح داده می‌شود. با این حال، در مواردی که از رقیق کننده‌ها برای روانکاری قلع برای پاشش استفاده می‌شود، فواصل زمانی باید کوتاه باشد که از تبخیر رقیق کننده جلوگیری کند.

برای اطمینان از اینکه به درستی از روان کننده دنده باز استفاده می‌شود و قابلیت اطمینان عملکرد نیز حفظ می‌شود، مهم است که شما یک الگوی اسپری کامل و بدون شکاف را حفظ کنید. روان کننده دنده باز را به طور مساوی در کل ارتفاع و عرض پهلو دندان در سمت بارگیری چرخ دنده توزیع کنید. تعداد نازل‌های اسپری مورد استفاده برای یک کاربرد خاص با توجه به عرض دنده تعیین می‌شود. به طور معمول، چهار تا شش نازل اسپری مورد نیاز است. فاصله باید به درستی رعایت شود تا پوشش روانکاری کافی را در کل سطح دندان‌های دنده ایجاد کنند.

سیستم‌های تغذیه قطره‌ای

سیستم‌های تغذیه نیروی جاذبه یا تغذیه قطره‌ای در آسیاب‌ها، کوره‌ها و بیل‌ها استفاده می‌شوند. این سیستم ها از یک یا چند روغن گیر، تشت آبشار، خطوط تغذیه تحت فشار یا چرخ‌های برنامه تشکیل شده است. که اجازه می‌دهند روان کننده باز با سرعت تعیین شده درون شبکه دنده چکه کند. برای این نوع سیستم‌ها به طور کلی از روان کننده‌های دنده باز روغن مصنوعی آسفالتی، با ویسکوزیته بالا استفاده می‌شود. اگر در این سیستم‌ها از خطوط تغذیه تحت فشار یا چرخ‌های اپلیکاتور استفاده شود، می‌توان از یک روغن روان کننده نیمه مایع یا یک نوع روان کننده دنده باز با ضخامت ژل / پلیمر استفاده کرد.

سیستم حمام روغن

سیستم‌های حمام روغنی ساده‌ترین روش روانکاری چرخ دنده‌های باز است. چرخ دنده یا دور موتور در شبکه با چرخ دنده مجاز به فرو رفتن در روان کننده دنده باز است و آن را به اطراف شبکه منتقل می‌کند. سیستم‌های غوطه وری عموماً محدود به سیستم‌های دنده باز با سرعت گشتاور کمتر از ۳۰۰ فوت در دقیقه (۱٫۵ متر در ثانیه) هستند. همچنین برخی از سیستم‌ها حاوی پمپ‌های چرخشی و سیستم‌های فیلتراسیون هستند. سیستم غوطه وری را می توان در آسیاب و کوره استفاده کرد. روغن مصنوعی آسفالتی، ویسکوزیته بالا، نوع چربی نیمه سیال و روان کننده دنده باز نوع ژل / پلیمر می‌توانند در این سیستم‌ها استفاده شوند.

ضخامت و معیارهای انتخاب فیلم روانکاری

 

روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

روش کار با روانکار چرخ دنده باز را بدانید

روغنکاری اولیه مورد نیاز برای روانکاری چرخ دنده باز، روانکاری الاسترو هیدرودینامیک است. عامل مهم ضخامت فیلم روان کننده دنده باز است. ضخامت فیلم روان کننده دنده باز به ویسکوزیته دینامیکی روان کننده دنده باز در دمای کار، سرعت متوسط سطح دمای دنده، بارها و هندسه دنده و غیره بستگی دارد. مشخص شده است که شرایط روغن کاری که در اکثر چرخ دنده‌ها وجود دارد عمدتاً الاسترو هیدرودینامیک است. دندان‌های دنده‌ای تحت فشارهای تماسی زیادی نسبت به مناطق نسبتاً کوچک قرار دارند و با این وجود آن‌ها با فیلم‌های بسیار نازک روان کننده روانکاری می‌شوند. دلیل این کار:

  1. فشار زیاد باعث تغییر شکل الاستیک سطوح و پخش بار در منطقه وسیع‌تر می‎شود.
  2. ویسکوزیته روان کننده با فشار بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد، بنابراین ظرفیت حمل بار روان کننده افزایش می‌یابد.

مواردی که باید در هنگام استفاده از روانکار چرخ دنده باز به آن توجه شود:

  • نوع کاربرد دنده باز: آسیاب، کوره، بیل
  • دمای محیطی که در منطقه دستگاه کار می‌کند.
  • شرایط آب و هوایی که دستگاه در آن کار می‌کند: یخ، برف، مرطوب، غبارآلود
  • نحوه استفاده از روان کننده
  • در صورت استفاده توسط اسپری یا سیستم روغن کاری خودکار، توجه به نوع سیستم روانکاری نصب شده
  • نوع و نسبت پمپ مورد استفاده در سیستم روانکاری اتوماتیک
  • عرض دنده پینیون
  • اینکه دنده دو پایه باشد یا تک پایه
  • میزان قدرت در موتور الکتریکی
  • موقعیت و تعداد نازل‌های اسپری

کینی اویل یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های مشاور و تنها مجموعه تهیه و تولید و توزیع مستقیم روغن و گریس صنعتی در بازار است. کینی اویل، میداندار تهیه و تولید روغن و گریس‌های صنعتی بر پایه کلسیم لیتیوم گرافیت و کلسیم سولفونات و توزیع مستقیم و بدون واسطه محصولات است. در صورت درخواست شما عزیزان روغن و گریس‌های صنعتی از کمپانی‎های بهران ؛ پارس ؛ ایرانول و سپاهان در کوتاه‌ترین زمان برایتان ارسال خواهد شد.



مقالات مرتبط:

گریس چرخ دنده پلاستیکی

قیمت روانکاری



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*