-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
گریس چرخ دنده پلاستیکی

گریس چرخ دنده پلاستیکی

گریس چرخ دنده پلاستیکی

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با گریس چرخ دنده پلاستیکی آشنا کنیم. امروزه در صنایع مختلف گریس چرخ دنده پلاستیکی به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، مصرف گسترده‌ای دارد. کاربرد این گریس بیشتر در چرخ دنده‌های پلاستیکی انواع پرینترها، ماشین‌های کپی و دستگاه‌های دیگر است. گریس‌ها اکثراً به صورت نیمه جامد هستند و قدرت روانکاری بالایی دارند. کاهش اصطکاک در بین دو سطح از ویژگی‌های اصلی گریس‌ها است.

وسایل معمولی که برای فلز در نظر گرفته شده‌اند به دلیل ایجاد خوردگی در پلاستیک مناسب نیستند و باعث می‌شوند ساختار و خصوصیات فیزیکی آن تغییر کند. بنابراین باید نوع خاصی از روانکار تولید می‌شد که برای این قطعات مناسب باشند. گریس برای چرخ دنده‌های پلاستیکی به این شما امکان را می‌دهد که به خصوصیات روانکاری لازم دست پیدا کنید. این گریس حداقل اصطکاک را ایجاد کرده و از مواد در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

چرخ دنده‌های پلاستیکی

طراحی چرخ دنده‌ها در انواع مختلفی از جمله چرخ دنده‌های چرخشی، چرخ دنده‌های مارپیچ و چرخ دنده‌های مورب وجود دارد. اگر برنامه دنده شما بخشی از یک قطار دنده‌ای باشد که حرکت را از یک شافت به شاخه دیگر منتقل می‌کند، جهت حرکت را از طریق یک جعبه دنده تغییر می‌دهد یا مایع را از طریق پمپ حرکت می‌دهد، مهم است که این چرخ‌های دندانه دار روان کار کنند. رانکارهای صنعتی برای کاهش سر و صدا هنگام کار و ایجاد ایمنی و راحتی بیشتر، همچنین جلوگیری از خرابی‎های ناشی از خستگی سطح، حفره زدن، خراشیدن، سایش، شکستن یا آسیب دیدن دندان استفاده می‌شود.

انواع خاصی از گریس‌ها با مایعات و افزودنی‌های پایه خاص فرموله شده‌اند تا دندان‌های دنده را از آسیب محافظت کرده و اصطکاک را کاهش دهند و برای دستیابی به سازگاری با پلیمرهای مهندسی استفاده شده در چرخ دنده‌ها استفاده شوند.

از ویژگی‌های گریس چرخ دنده پلاستیکی

 

گریس چرخ دنده پلاستیکی

گریس چرخ دنده پلاستیکی

طراحی این نوع گریس به گونه‌ای است که عمر زیادی دارد، اصلاً به خود غبار نمی‌گیرد یا کم‌ترین گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. این گریس برای روانکاری انواع پرینترها استفاده می‌شود و باعث می‌شود تا این دستگاه‌های پرینتر با سرعت بیشتر و بهتر کار کنند.

در یاتاقان‎های پلاستیکی و چرخ دنده‌ها از چه روان کننده‌ای باید استفاده شود؟

بسیاری از مهندسان و پرسنل تعمیر و نگهداری به اشتباه فکر می‌کنند که اجزای پلاستیکی به روانکاری احتیاج ندارند. اما لازم است بدانید که تا جایی که ممکن است باید اجزای پلاستیکی را روغن کاری کنید تا اصطکاک و سایش را کاهش داده و عمر اجزا را بالا ببرید. آزمایشات نشان می‌دهد که یاتاقان‌های کشویی پلاستیکی روغنکاری شده پنج برابر بیشتر از بلبرینگ‌های غیر روانکاری دوام دارند. حتی مواد پلاستیکی خود روانکاری، مانند( PTFEتفلون)، به روغنکاری نیاز دارند. زیرا در سرعت‌های بیش از یک دور در دقیقه، اصطکاک برای یاتاقان آستین تفلون بدون روغن افزایش می‌یابد، در حالی که برای یاتاقان روانکاری کاهش می‌یابد.

سازگاری بین گریس و پلاستیک‌ها

از عوامل سازگاری می‌توان به مواد شیمیایی روان کننده (روغن پایه، مواد غلیظ کننده و مواد افزودنی)، ویسکوزیته و مقاومت اشاره کرد. روان کننده‌هایی که بر اساس سیلیکون، PFAE (پرفلورین شده)، هیدروکربن‌های مصنوعی (SHC یا PAO) یا روغن‌های معدنی هستند به خوبی با پلاستیک‌ها سازگاری دارند. اما روان کننده‌های مبتنی بر استرها یا پلی گلیکول‌ها با پلاستیک‌ها سازگار نیستند، البته که بستگی به نوع پلاستیک هم دارد.

برای عملکرد بهتر روغن کاری قطعات پلاستیکی، باید یک دستورالعمل اساسی را رعایت کنید: گریسی را انتخاب کنید که با مواد پلاستیکی سازگار باشد. سازگاری باید تحت همه شرایط نامطلوب، سرعت و محیط باشد. ترکیبات ناسازگار پلاستیک و گریس اغلب باعث مشکلات عملیاتی مانند ترک خوردگی یا خرابی پلاستیک می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روانکارهای صنعتی با مشاوران کینی اویل تماس بگیرید.

استفاده از گریس ناسازگار

 

گریس چرخ دنده پلاستیکی

گریس چرخ دنده پلاستیکی

گریس‌های ناسازگار باعث می‌شوند پلاستیک‌ها ثبات ابعادی یا یکپارچگی ساختاری را از دست بدهند یا رنگشان تغییر کند. برای بررسی سازگاری، تولیدکنندگان خصوصیات فیزیکی مواد پلاستیکی از جمله حجم، وزن، طول، مقاومت و سختی را آزمایش می‌کنند. هر سازنده به طور معمول حدود۷ تا ۱۰درصد را به عنوان محدودیت‌های تغییر مجاز در خصوصیات این مواد تعیین می‌کند. گریس‌ها و مواد پلاستیکی هر دو در دمای بالاتر یا در محیط‌های نامطلوب، به ویژه با بارهای دینامیکی بالا، مستعد تغییر هستند. مواد افزودنی گاهی باعث واکنش یک روان کننده با پلاستیک می‌شوند. مثلاً مواد افزودنی جامد، مانند گرافیت یا مولیبدن دی سولفید (مولی)، می‌توانند به یک جز پلاستیکی نفوذ کرده و ضعیف شوند، که به طور کلی باید از آن‌ها اجتناب شود.

از طرف دیگر، مواد افزودنی جامد PTFE در موارد خاص مانند کاهش اصطکاک راه اندازی یا تأمین روغن کاری خشک مفید هستند. مواد افزودنی EP که در روانکاری قطعات فلزی استفاده می‌شود، برای قطعات پلاستیکی توصیه نمی‌شود. همچنین مقادیر زیادی از محافظ‌های خوردگی یا مواد افزودنی غیرفعال کننده فلز که با قطعات فلزی استفاده می‌شود نیز برای پلاستیک‌ها مناسب نیستند.

شاخص ویکسوزیته: به طور کلی روغن‌های با ویسکوزیته بالا نفوذ کمتری دارند و مواد پلاستیکی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مقاومت در برابر فرسایش: با افزایش سن روانکار صنعتی، احتمال حمله به پلاستیک بیشتر می‌شود. بنابراین، برنامه‌های کاربردی بلند مدت پلاستیک نیاز به روانکارهای مصنوعی دارند که مقاومت بالایی دارند. دفع محصولات جانبی پلاستیک، مانند فرمالدئید یا استایرن، روند فرسایش روان کننده را سرعت می‌بخشد.

نکاتی در مورد گریس‌های چرخ دنده پلاستیکی

روانکارهای صنعتی مبتنی بر روغن معدنی اکثراً به مواد پلاستیکی حمله نمی‌کنند و عملکرد بسیار خوبی در کاربردهای عمومی پلاستیک دارند. با این وجود، با گرایش به سرعت‌های بالاتر، دمای بالاتر و کارکرد طولانی‌تر، شرکت‌ها به سمت روان کننده‌های مصنوعی مانند انواع هیدروکربن (PAO) برای یاتاقان‌های پلاستیکی و چرخ دنده‌ها روی آورده‌اند. هیدروکربن مقاومت بالا در برابر فرسایش، سازگاری با اکثر پلاستیک‌ها و روغنکاری طولانی مدت را در محدوده دما ۳۲۰ تا ۶۰- ارائه می‌دهد.

گریس‌های چرخ دنده پلاستیکی از سازگارترین انواع گریس حتی با پلاستیک‌های سخت هستند و تعادل خوبی بین چسبندگی و خیس شدن سطوح پلاستیکی ایجاد می‌کنند. معمولا گسترده‌ترین کاربرد آن‌ها در دمای شدید تا ۵۰۰ درجه فارنهایت است. روان کننده‌های مبتنی بر سیلیکون نیز سازگاری بسیار خوبی دارند و برای کاربردهای کم بار و دامنه دمایی گسترده (معمولاً ۴۲۵تا ۹۰- فارنهایت) مناسب هستند. این تصور غلط وجود دارد که می‌توان چرخ دنده‌های پلاستیکی را با گریس‌های معمولی روغن کاری کرد. انجام این کار کاملاً غیرممکن است، زیرا پیامدهای منفی در پی دارد.

ویژگی‌های گریس برای چرخ دنده پلاستیکی

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر چرخ دنده‌ها از پلاستیک ساخته شوند، نیازی به روغن کاری ندارند. این باور غلط در بیشتر موارد منجر به آسیب و فرسودگی زودرس دستگاه‌ها می‌شود. گریس مخصوص پلاستیک در انواع چرخ دنده‌های پلاستیکی کاربرد دارد. عملکرد گریس در دستگاه:

  • باعث افزایش طول عمر دنده‌های ساخته شده از پلاستیک می‌شود و از سایش و ایجاد اصطکاک جلوگیری می‌کند
  • عملکرد بدون وقفه پایداری مکانیزم‌ها را ایجاد می‌کند
  • مانع ایجاد صداهای زیاد و شکاف‌ها می‌شود
  • از تغییر شکل عناصر قطعه و ایجاد ترک جلوگیری می‌کند
  • گره‌ها را از تأثیر عوامل خارجی به ویژه درجه حرارت بالا و پایین محافظت می‌کند

کینی اویل یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های مشاور و تنها مجموعه تهیه و تولید و توزیع مستقیم روغن و گریس صنعتی در بازار است. کینی اویل میدان‌دار تهیه و تولید روغن و گریس‌های صنعتی بر پایه کلسیم لیتیوم گرافیت و کلسیم سولفونات و … است.



بیشتر بخوانید:

قیمت گریس نسوز

گریس لیتیوم سفید



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*