-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان

اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان

اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان

در این مقاله به بیان اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان می‌پردازیم. روانکاری در صنعت سیمان چالش‌های زیادی دارد. نوع تجهیزات اهمیتی ندارد، بلکه مهم محیطی است که ماشین آلات در آن کار می‌کنند، که بسته به موقعیت کارخانه می‌تواند در فصول مختلف متفاوت باشد. هنگام انتخاب و استفاده از روانکارها، این عوامل باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا روغن‌ها و گریس‌هایی که در تجهیزات تقریباً یکسان خوب کار می‌کنند ممکن است در شرایطی که این صنعت اغلب با آن روبرو است مؤثر نباشند.

حمل و نقل مواد اولیه در صنعت سیمان

یک کارخانه سیمان معمولاً یا در مجاورت معدن است یا بسیار نزدیک به آن قرار دارد. مواد اولیه باید از معدن به کارخانه سیمان و سرانجام به قیف‌های بزرگ ذخیره سازی منتقل شوند. روش حمل و نقل عموماً از طریق نوار نقاله انجام می‌شود. حتی اگر مواد اولیه از منبعی دورتر وارد کارخانه سیمان شوند، نقاله‌های متعددی در سرتاسر کارخانه وجود دارد. این نوار نقاله‌ها معمولاً توسط موتورهای الکتریکی هدایت می‌شوند که برخی از آن‌ها به دلیل قدرت لازم برای کشیدن تسمه‌ها بزرگ هستند.

انواع بزرگ‌تر دارای نوک پستان‌های چربی هستند که به گریس‌کاری مکرر نیاز دارند. همچنین یاتاقان‌های چرب شده و رول‌های کششی به انواع مختلفی از گریس‌ها نیاز دارند. گریس مورد استفاده در این ماشین‌آلات می‌تواند به جلوگیری از جذب گرد و غبار و جلوگیری از سرعت سایش سریع کمک کند. از آنجا که نوار نقاله‌ها اغلب بیرون هستند و برای همه شرایط آب و هوایی باز هستند، انتخاب گریس مقاوم در برابر آب برای جلوگیری از نفوذ آب لازم است.

روانکاری چرخ‌دنده‌های باز

 

اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان

اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان

چرخ‌دنده‌ها برای جلوگیری از خوردگی سطح پینیون و چرخ‌دنده در اثر سایش به روانکاری نیاز دارند. از روغن صنعتی برای روانکاری بین اجزاء در حال تماس استفاده می‌شود. اگر روانکاری به درستی انجام شود و یک لایه از ماده روانساز بین سطوح تماس ایجاد شود، چرخ‌دنده‌های تحت بار بدون این‌که تماس فلز به فلز داشته باشند با هم درگیر می‌شوند. از جمله شرایط عملیاتی مطلوب می‌توان به بار ثابت چرخ‌دنده، کار پیوسته دستگاه و بدون توقف، مسیر انطباق صحیح چرخ‌دنده‌ها و عدم آلودگی روغن صنعتی اشاره کرد، که البته در صنعت سیمان به‌ندرت این شرایط وجود دارد. چرخ‌دنده‌های باز و بدون حفاظ نصب شده روی کوره‌های دوار و آسیاب‌ها، به‌طور معمول در محیط‌هایی با گرد و غبار و رطوبت زیاد کار می‌کنند.

انواع مختلفی از چرخ دنده‌های باز مربوط به کارخانه‌های سیمان، همراه با روان کننده‌ها و روش‌های مختلف استفاده وجود دارد. اصلی‌ترین نیاز برای این چرخ دنده‌های باز این است که روانکار صنعتی بتواند در کل چرخ دنده محرک بماند تا محافظت مورد نیاز را ارائه دهد. بهترین روان کننده‌ها برای این کاربردها درست قبل از چرخ دنده روی دندان‌ها اسپری می‌شود. الگوی اسپری برای پوشش کافی دندان‌های جفت گیری بسیار مهم است. روغن صنعتی معمولاً به دلیل مقدار مورد نیاز مستقیماً از بشکه پاشیده می‌شود.

روان کننده همچنین ممکن است به درجه خاصی از مقاومت در برابر حرارت نیاز داشته باشد و نباید ذوب شود. از گریس‌ها و روغن‌های غلیظ با افزودنی‌های چسبناک می‌توان استفاده کرد، به شرطی که بتوان آن‌ها را اسپری کرد. همچنین باید توانایی حمل بار مناسب را برای تحمل بارهای بالقوه زیاد، داشته باشند. گریس‌های معمولی مناسب نیستند، زیرا این ویژگی‌ها را ندارند. حتماً گاهی اوقات دندان‌های چرخ دنده را بررسی کنید تا سایش ناهموار را متوجه شوید، که می تواند نشان دهنده عدم روانکاری گریس و روغن باشد.

فرکانس روغن کاری در صنعت سیمان

به دلیل فاصله بین یاتاقان‌ها و ارتفاعی که در بالای زمین قرار دارند، گریس کاری به ندرت انجام می‌شود. کمبود نیروی کار می‌تواند بر این مشکل بیفزاید. استفاده از سیستم‌های گریس که در آن یک مخزن واقع در مرکز نقاط زیادی را از طریق لوله کشی تغذیه می‌کند، ممکن است بیشتر طرفدار داشته باشد. با این حال، ممکن است لوله‌ها به طور بالقوه خیلی بلند باشند و به تعدادی از این نوع سیستم‌ها نیازمند باشند. مدل دیگری از روانکارهای صنعتی، گریس یک نقطه‌ای است که مستقیماً به هر بلبرینگ وصل می‌شود.

این روان کننده‌ها را می‌توان طوری تنظیم کرد که چربی را در مدت زمان متغیر و متناسب با کاربرد و اندازه بلبرینگ دفع کند. همچنین آن‌ها می‌توانند میزان کار مورد نیاز برای گریس کاری یاتاقان‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و با اعمال فشار مداوم بر یاتاقان، به کاهش نفوذ آلاینده‌ها کمک کنند. هزینه کل استفاده از این نوع روغن‌های صنعتی در کل کارخانه باید در برابر میزان نیروی کار سنجیده شود. به خاطر داشته باشید که این سیستم‌ها باید در یک برنامه منظم بررسی شوند تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل شود.

روغن کاری گیربکس‌ها

نوار نقاله‌ها معمولاً توسط انواع مختلفی از گیربکس‌های کاهنده، رانده می‌شوند تا به موتور الکتریکی مجاور نوار نقاله بنشیند و بیش از حد بیرون نزند. در این موارد، می توان از یک روغن ساده با ویسکوزیته مناسب استفاده کرد. روان کننده لزوماً نیازی به داشتن خواص فشار شدید ندارد. گیربکس‌ها و یاتاقان‌ها نیز در سنگ شکن‌های متعدد در بخش تغذیه معدن یافت می‌شوند.

این اجزا باید از نظر گرد و غبار با مسائل مشابه نقاله‌ها کنار بیایند. سیستم‌های گریس متمرکز معمولاً در اینجا مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا بلبرینگ‌ها در نزدیکی هم قرار دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که لوله‌ها خیلی طولانی نیستند و مخزن گریس می‌تواند به راحتی در داخل قرار گیرد. این گیربکس‌ها عموماً بزرگ هستند و ظرفیت روغن قابل توجهی دارند.

دندان‌های دنده اغلب بارگذاری شوک بالایی را تجربه می‌کنند، بنابراین باید روغن دنده فشار قوی استفاده ‌شود. گیربکس‌های سنگ شکن از تجزیه و تحلیل منظم روغن و نظارت بر وضعیت بهره زیادی می‌برند. نمونه روغن کوچک مورد نیاز بر سطح کلی روغن تأثیر نمی‌گذارد و اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل بعدی می‌تواند به میزان قابل توجهی در جلوگیری از خرابی‌های برنامه ریزی نشده و هزینه‌های ناشی از دست دادن تولید صرفه جویی کند.

روغن کاری کوره‌های دوار در صنعت سیمان

 

اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان

اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان

کوره‌های دوار به دلیل چرخش آهسته، بارهای زیاد و انتقال حرارتی گرمای فرایند، برای بلبرینگ و گیربکس مشکلات روانکاری مخصوص خود را دارند. معمول است که روغن گیربکس در سیستم گردش با استفاده از هر دو سیستم انتقال حرارت و فیلتراسیون استفاده شود. روغن اغلب مصنوعی است، اما اگر سرعت جریان مناسب و سیستم انتقال حرارت کارآمد باشد، همیشه لازم نیست.

خواص اصطکاک ذاتی انواع خاصی از روان کننده‌های مصنوعی و شاخص ویسکوزیته بالا ممکن است مفید باشد. در اکثر کارخانه‌های سیمان نوار نقاله‌های کند حرکت، که نوار نقاله کلینکر نامیده می‌شوند، مواد را مستقیماً از کوره‌ها منتقل می‌کنند. این نوار نقاله‌ها معمولاً از فلز ساخته شده‌اند و از یک سری سطل تشکیل شده‌اند که به هم چسبیده‌اند.

به دلیل شرایط نامطلوب عملکرد، یعنی گرد و غبار و گرم، نیاز به گریس‌کاری مکرر دارند. سیستم‌های گریس متمرکز به دلیل حرکت مداوم چرخ‌ها برای این کا مناسب نیستند. باید سیستمی نصب شود که با سطل‌ها در مسافت کوتاهی حرکت کند. کارخانه‌های بزرگ سیمان اغلب دارای محدودیت روانکاری هستند تا بتوانند کاربرد روان کننده را تا حد ممکن ساده نگه دارند.

کینی اویل یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های مشاور، تهیه و عرضه مستقیم انواع فرآوردهای نفتی فروش روان کاران و گریس‌های صنعتی با برندهای معتبر داخلی است. برای تهیه انواع روغن‌ صنعتی و گریس با مشاوران ما در تماس باشید و به صورت آنلاین یا حضوری ثبت سفارش کنید.



بیشتر بخوانید:

ویژگی های روغن قالب بندی مرغوب 

۷ کاربرد روانکار صنعتی در کارخانه ذوب آهن

تاثیر روغن صنعتی در کاهش اصطکاک چرخ دنده ها

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

بهترین روانکار جعبه دنده موتورهای تراکشن

بهترین روانکار زنجیر و سیم بکسل



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*