-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
رنگ گریس نسوز در کیفیت آن تأثیری دارد؟

رنگ گریس نسوز در کیفیت آن تأثیری دارد؟

رنگ گریس نسوز در کیفیت آن تأثیری دارد؟

مصرف گریس به عنوان روان کار به زمان مصر باستان و حتی قبل‌تر بر می‌گردد. گریس‌های روان کار را معمولاً بر اساس معیارهای ظاهری مانند زبری و نرمی یا بوی آن‌هاخود انتخاب می‌کنند. اما این عوامل تأثیر زیادی بر عملکرد و کیفیت گریس ندارد. ویژگی‌هایی مانند قوام و دوام مکانیکی، توان تحمل فشار، مقاومت در برابر آب، پایداری در مقابل اکسیداسیون و ماندگاری در دماهای بالا که بر کاربرد گریس‌ها تأثیر گذار است باید در انتخاب آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. بلبرینگ و رولبرینگ‌ها برای عملکرد بهتر باید به صورت مناسب و مداوم روانکاری شوند؛ تا تماس مستقیم بین اجزا اتفاق نیفتد او دچار ساییدگی و زنگ زدگی نشوند.

تأثیر رنگ بر عملکرد گریس

ویژگی‌هایی مثل سرعت کارکرد و دما در انتخاب روانکار مناسب برای بلبرینگ و رولبرینگ تأثیر دارد. به همین دلیل دو نوع روانکار یعنی گریس و روغن برای این کار تولید می‌شود. در حالت کلی گریس عملکرد بهتری به دلیل  چسبندگی بهتر به بلبرینگ و چکه نکردن نسبت به روغن دارد. در بازار انواع مختلفی از گریس‌های رنگی وجود دارد، گریس‌های سفید، سیاه، آبی، قرمز، سبز، بنفش، شفاف، زرد،طلایی. نظرات متفاوتی درمورد رنگ گریس‌ها وجود دارد. قانون ثابتی در مورد رنگ گریس و ارتباط آن با نحوه عملکرشان وجود ندارد؛ اما غالباً گریس با رنگ سفید در ماشین آلات صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گریس‌های سیاه در واقع گریس‌های گرافیتی یا مولی هستند که برای کار در شرایط سخت استفاده می‌شوند. گریس‌هایی که قرمز رنگ هستند مناسب شرایط کاری با دماهای بالا می‌باشند، گریس رنگ آبی برای دماهای پایین کاربرد دارد. رنگ سبز در گریس نشان دهنده سازگاری آن با محیط زیست است.

ارتباط رنگ با کیفیت گریس

 

رنگ گریس نسوز در کیفیت آن تأثیری دارد؟

رنگ گریس نسوز در کیفیت آن تأثیری دارد؟

در تولید گریس از مواد رنگی برای بهتر شناختن گریس‌ها و جذابیتشان استفاده می‌شود. رنگ گریس نشان دهنده کیفیت کلی آن است. با گذشت زمان گریس به دلیل آلوده شدن و تخریب، تیره می‌شود. این تیره‌گی معمولاً در مقایسه با گریس نو بیشتر به چشم می‌آید. تیره شدن گریس امری طبیعی است اما میزان تیره شدن آن عامل مهمی است. مخلوط شدن گریس با نوع دیگری از گریس نیز می‌تواند دلیلی بر تغییر رنگ آن باشد. استفاده از انواع اتصالات برای گریس می‌تواند به یافتن علت تغییر رنگ کمک کند. روش دیگر این است که یک حلقه چربی روی اتصالات گریس باقی بماند تا رنگ خود را نشان دهد. با تمام این تفاصیر هیچ‌کدام از رنگ‌های گریس تضمین کننده کیفین آن‌ها نیست. تشکیل کف یک مشکل شایع در روان کننده‌ها است، به ویژه آن‌هایی که تلاطم سیستم بیشتری دارند. فوم وقتی از کنترل خارج شود یا بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد، به یک مشکل تبدیل می‌شود. به همین دلیل، روان کننده با یک سری مواد افزودنی خاص که به عنوان عوامل ضد کف کننده شناخته می‌شوند، تنظیم می‌شوند. این افزودنی‌ها ممکن است در موارد خاص مستعد جداسازی باشد. اکثر روغن‌های روان کننده با مواد ضد عفونی کننده فرموله می‌شوند تا خطر ایجاد کف پایدار در سطح روغن را به کم‌ترین حالت ممکن برسانند. برای این‌که روانکار بیشترین شانس را در انجام هدف مورد نظر داشته باشد، باید تعادل ظریفی بین مواد ضد کف کننده و سایر مواد افزودنی مخلوط شده در روان کننده وجود داشته باشد. اگر غلظت مواد ضد عفونی کننده خیلی کم باشد، ممکن است دستگاه با مشکلاتی روبرو شود. اگر غلظت بیش از حد زیاد باشد، به دلیل تغییر در کشش سطح روغن، منجر به کف اضافی می‌شود، که ویژگی‌های عملکرد هوا در روغن را با مشکل مواجه می‌کند.

تأثیر بوی گریس در عملکرد آن

بسیاری از روغن‌های پایه و مواد افزودنی مورد استفاده در گریس‌ها وقتی تازه هستند بوی مشخصی دارند، اما بوها نیز می‌تواند نتیجه خرابی گریس موقع کار باشند. گریس‌های هواپیمایی اکسون موبیل که از روغن پایه ۱۰۰ درصد پلی آلفاولفین فرموله شده‌اند این بوها را به حداقل می‌رسانند. گریس‌های حاوی یک استر پایه استر ممکن است به هیدرولیز حساس باشند و با خراب شدن باعث ایجاد بو می‌شوند.

عوامل مؤثر در تغییر رنگ گریس

عوامل بسیاری در تغییر رنگ گریس مؤثر است، اما این به تنهایی نباید دلیل برای ارزیابی کیفیت گریس مورد استفاده باشد. بسیاری از گریس‌ها در صنعت رنگ خاصی دارند و قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند باعث تغییر رنگ آن‌ها شود که اصولاً تاثیری در عملکرد گریس ندارد. نفوذ و آلودگی محیط زیست نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ گریس شود. علت تغییر رنگ گریس به دلایل زیر می‌باشد.

تصفیه ناکافی گریس: تصفیه باعث می‌شود مقداری گریس باقی‌مانده در سطح بماند. به طور کلی بهتر است که قطعه برداشته و تمیز شود تا اطمینان حاصل شود که چربی قبلی از بین رفته است.

اختلاط ناقص: این اتفاق نتیجه توزیع نامناسب گریس در تمام اجزا است و با افزایش سن گریس یا آلودگی آن، دو رنگ متفاوت ایجاد می‌شود. تغییر رنگ گریس تیره در کار می‌تواند در نتیجه درجه حرارت عملکرد بسیار بالاتر از درجه حرارت روغن، یا در نتیجه آلودگی باشد. مثلا گرد و غبار حاصل از ترمز کربنی باعث می‌شود گریس بلبرینگ چرخ تیره به نظر برسد. در برخی از کاربردهای فریم هوایی، یک گریس سیاه ممکن است نشان دهنده هیدرولیز یک گریس مبتنی بر استر باشد.

تغییر در رنگ گریس می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، این تغییر فقط می‌تواند در اثر تغییر در رنگ شیمیایی مورد استفاده در گریس باشد. اگر تغییر رنگ در اثر درجه حرارت بالا، آلودگی یا واکنش با مواد دیگر ایجاد شده باشد، تغییر رنگ ممکن است نشان دهنده تغییر عملکرد گریس باشد. برخی از این اثرات عبارتند از: تغییر شیمیایی در روغن‌های پایه گریس یا مواد افزودنی، مانند هیدرولیز که ممکن است قابلیت حمل بار یا ثبات ساختاری گریس را کاهش دهد. وجود آلودگی ذرات که می‌تواند باعث فرسودگی زودرس یاتاقان‌ها شود یا کیفیت گریس را تحت تأثیر قرار دهد. واکنش با مواد ناشناخته و در نتیجه تغییر رنگ.

تغییر رنگ گریس

 

رنگ گریس نسوز در کیفیت آن تأثیری دارد؟

رنگ گریس نسوز در کیفیت آن تأثیری دارد؟

رنگ چربی تازه به سادگی تابعی از رنگ‌های اضافه شده به فرمولاسیون است. سایر گریس‌ها ممکن است فاقد رنگ باشند. رنگ‌های مختلف گریس گاهی اوقات به جلوگیری از اختلاط تصادفی گریس‌ها کمک می‌کند. اما گاهی ممکن است گریس‌های با همان رنگ همیشه سازگار نباشند و ممکن است از همان فناوری تشکیل نشده باشند.

رنگ‌های مایع

از رنگ‌ها خیلی کم در گریس استفاده می‌شود. چون بعضی از انواع خاص رنگ‌ها ممکن است مخاطرات زیست محیطی یا بهداشتی ایجاد کنند. مقدار رنگ مورد استفاده در گریس‌ها از ۰٫۰۰۱ تا ۰٫۵ درصد و بیشتر متغیر است، و این میزان به شدت رنگ مورد نیاز بستگی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ‌های مایع تأثیری بر میزان نفوذ یا نقطه ریزش گریس ندارند، اما در غلظت بالای ۰٫۱ درصد، بر خوردگی مس تأثیر منفی دارند. این آزمایش حاکی از این مطلب است که مصرف غلظت بیشتر رنگ مایع در گریس، خواص ضد خوردگی و فرسایش آن تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قطعاً هرگونه ادعایی مبنی بر وارد کردن برند خارجی روغن و گریس صنعتی به ایران غیر واقعی و تقلبی است. به دستور وزارت صنعت، معدن، تجارت و برای مقابله با برندهای تقلبی، تولید و عرضه روغن و گریس صنعتی تنها بر عهده برندهای داخلی است. کارخانه پترو پرند پارت و مجموعه کینی اویل ، بر اساس تجربه و تخصص چندین ساله خود در تولید و توزیع و تهیه مستقیم روغن و گریس صنعتی، نیاز بازار را کاملا برطرف نمودند. کینی اویل یکی از فعالترین مجموعه‌های مشاور و تنها مجموعه تهیه و تولید و توزیع مستقیم روغن و گریس صنعتی در بازار است. کینی اویل، میداندار تهیه و تولید روغن و گریسهای صنعتی بر پایه کلسیم لیتیوم گرافیت و کلسیم سولفونات و … است. مجموعه کینی اویل با حمل و نقل مناسب در کوتاهترین زمان، سفارشات را در هر نقطه از ایران تحویل می‌دهد. این شرکت، سابقه تأمین روانکار و گریس شرکت‌هایی نظیر: فولاد آریا ذوب، فولاد خرم دشت تاکستان، فولاد آتنا گستر، صنایع فولاد کرمان، فولاد هیربد زرندیه، صنایع دفاع سپاه، اروند پیشرو، پتروشیمی هگمتانه، سیمان خاش، فولاد اسفراین و فولاد گستر را دارد.



مقالات مرتبط:

قیمت گریس نسوز

موارد کاربرد گریس نسوز

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟

۵ کاربرد گریس نسوز

بهترین گریس نسوز

درجات گریس نسوز



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*