-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
ویسکوزیته روغن‌های صنعتی

ویسکوزیته روغن‌های صنعتی

ویسکوزیته روغن‌های صنعتی

ویسکوزیته روغن‌های صنعتی از موارد مهمی است که در زمان استفاده از روانکار صنعتی باید با توجه به نوع دستگاه و قطعه مورد استفاده کاملا به آن توجه نمود. با توسعه صنایع و تکنولوژی نیاز به تولید روغن‌های صنعتی با کیفیت بیشتر و تخصصی‌تر احساس شد. با تصفیه کردن روغن و افزودن مواد افزودنی با کیفیت بالا و جدید موجب تولید روغن مناسب با طول عمر بیشتری شد. پیشرفت علم و دستیابی به تکنولوژی‌های جدید موجب تولید روغن‌های صنعتی متعددی شد. روانکارهایی که بتوانند حرارت بالا را تحمل کرده و قادر به تحمل رنج و سختی ناشی از فشار کار در ماشین‌آلات و صنایع باشند. روغن‌های صنعتی به شکل‌های مختلفی مانند جامد، مایع و گاز تولید می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی و خواص منحصر بفرد خود هستند، ولی پرکاربردترین نوع روغن در صنعت همان روغن صنعتی مایع است که در مراحل مختلفی تولید می‌شود. کینی اویل با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه تولید و عرضه انواع روغن‌های صنعتی  و گریس بهترین و باکیفیت‌ترین روانکارهای صنعتی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

مراحل تولید روغن‌های صنعتی

با انجام کارهای مختلفی بر روی روغن صنعتی و افزودن مواد مختلف به آن در پایان محصولی با کاربرد خاص خود به بازار و صنعت ارائه می‌شود.

اولین مرحله تولید روغن صنعتی تقطیر نفت خام استخراج شده است، نفت خام را به این صورت که یک‌بار در جو و بار دیگر در خلا تقطیر می‌کنند و در پایان مایع به‌دست آمده دارای گران روی و دمای اشتعال ثابتی است.

مرحله دوم اضافه کردن ماده پروپان به عنوان حلال، به ماده به‌دست آمده از مرحله قبل است که سبب تولید شدن ته‌مانده برج تقطیر می‌شود.

مرحله سوم با استفاده از روش‌های شیمیایی خاص ترکیبات نامطلوب آروماتیکی از اصل مواد جدا می‌گردد.

مرحله چهارم به‌وسیله روش‌های مانند فیلتراسیون و انحلال، پارافین‌های سنگ جامد را از ماده اصلی جدا کرده و خارج می‌نمایند.

مرحله پنجم که آخرین مرحله است روغن پایه برای روغن صنعتی مورد نیاز به‌دست می‌آید؛ به این صورت که مواد افزودنی مورد نیاز برای تولید روانکار صنعتی به روغن پایه اضافه می‌شود.

کاربرد روغن‌های صنعتی

 

ویسکوزیته روغن‌های صنعتی

ویسکوزیته روغن‌های صنعتی

روانکارهای صنعتی دارای طیف گسترده‌ای از کارکردها هستند که موارد زیر را در بر می‌گیرد:

 خاصیت انتقال دما

روانکارها می‌توانند گرما را منتقل کنند یا آن را جذب نمایند.

دفع آلودگی

روغن‌های صنعتی آلاینده‌ها و سایر ذرات را به جداکننده‌ها و فیلترها انتقال می‌دهند.

ضدخوردگی

روانسازهای با کیفیت موجب محافظت سطوح از خوردگی می‌شود.

ضدفرسودگی

روان کنندها دارای خاصیت کم کردن ساییدگی مکانیکی هستند.

 کاستن میزان اصطکاک

روغن‌های صنعتی با کاهش اصطکاک میان قطعات موجب می‌شوند که مصرف انرژی و تولید گرما کاهش پیدا کند.

بررسی ویسکوزیته روغن صنعتی

یکی از ویژگی‌های مهم روغن‌های صنعتی میزان گران روی یا ویسکوزیته است که از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای روانکار صنعتی محسوب می‌شود. میزان کشسانی روغن نشان‌دهنده مقاومت آن در برابر جاری‌ شدن است که با افزایش دما روانکار رقیق می‌گردد و با کاهش دما غلیظ می‌شود. این ویژگی روغن صنعتی بر میزان آب‌بندی روغن و مصرف آن به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد. ویسکوزیته روانکار صنعتی بر تولید گرما در سیلندرها، یاتاقان‌ها، بلبرینگ‌ها و نیز اصطکاک داخلی مجموعه دنده‌های مربوط به روغن بسیار تاثیرگذار است. گران روی روانکار صنعتی شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان در شرایط مختلف دما، مخصوصاً دمای پایین، ماشین‌آلات به راحتی کار کنند.

روش متداول برای طبقه‌بندی ویسکوزیته روغن صنعتی

گران‌ روی همان مقاومت روغن در مقابل جاری‌ شدن است. این ویژگی از روغن صنعتی با تغییر پیدا کردن دما تغییر می‌یابد؛ به این شکل که با گرم‌ شدن روغن میزان چسبندگی و کشسانی آن کاهش پیدا می‌کند. گران روی روغن‌های صنعتی به‌طور معمول در دمای۲۰، ۴۰ ،۱۰۰ درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری می‌شود. تولیدکنندگان روغن صنعتی همواره به دنبال پیدا کردن روشی استاندارد برای طبقه‌بندی انواع روغن بودند که بهترین شیوه همین اندازه‌گیری ویسکوزیته بود، تا همه عرضه کنندگان این محصول و طراحان آن از این ویژگی برای طبقه‌بندی انواع روغن صنعتی استفاده کنند.

طبقه‌بندی انواع روغن‌های صنعتی بر اساس ویسکوزیته

روانکارهای صنعتی بر اساس نوع و خاصیتی که دارند معمولا دارای کشسانی متفاوتی هستند که طبق تقسیم‌بندی روغن‌های صنعتی میزان ویسکوزیته آن‌ها متفاوت است. روغن‌های صنعتی به سه دسته سبک و متوسط و سنگین تقسیم می‌شود که در زیر به بررسی آن می‌پردازیم:

روغن‌های صنعتی سبک

این نوع از روغن صنعتی برای روانسازی ماشین‌آلاتی که با سرعت زیاد و بار کم فعالیت می‌کنند مورد استفاده قرارمی‌گیرند. این روغن‌های سبک معمولا برای دستگاه‌های تولید و ساخت مانند سی ان سی، فرز، تراش و نیز برای دستگاه‌های نساجی مناسب بوده و از آن استفاده می‌شود. روانکارهای سبک دارای ویسکوزیته ۵ الی ۱۰ سانت استوک بوده که هر سانت معادل با یک میلی‌متر مربع بر ثانیه است که در محدود دمایی ۲۵- درجه سانتی‌گراد و ذوب ۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند.

روغن‌های صنعتی متوسط

روغن‌های صنعتی متوسط برای دستگاه‌هایی مانند هیدرولیک، چاپ و.. به‌کار برده می‌شود و مناسب برای بارهای متوسط هستند. این روانکارها با داشتن گران روی ۱۰ الی ۵۰ سانتی استوک در دمای کاری ۵۰ درجه سانتی‌گراد و نقاط سردتر از ۳۰- درجه سانتی‌گراد برای روانسازی ماشین‌آلاتی که با بارمتوسط همراه با سرعت متوسطی کار می‌کنند استفاده می‌شود.

روغن‌های صنعتی سنگین

این روغن‌های صنعتی برای روانسازی تجهیزات صنعتی در سرعت پایین و تحت بار سنگین مثل دستگاه‌های حفاری، چرخ دنده‌های مارپیچ و.. استفاده می‌شود. این نوع از روانکارها با ویسکوزیته ۱۰ الی ۳۰ سانتی استوک در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تأثیر میزان ویسکوزیته روغن صنعتی بر خواص و ویژگی‌های آن

 

ویسکوزیته روغن‌های صنعتی

ویسکوزیته روغن‌های صنعتی

مشخص بودن میزان چسبناکی روغن صنعتی از مهم‌ترین موارد در بررسی آنالیز روانکار است. کوچک‌ترین تغییراتی در گران روی روغن در دمای تشدید شده و در مدت‌ زمان استفاده طولانی برای روانساز مناسب نیست. کاهش یا افزایش میزان کشسانی روانکار می‌تواند بر روی خواص آن تأثیر مستقیم داشته باشد که به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد.

افزایش مقدار ویسکوزیته روغن صنعتی سبب ایجاد موارد زیر در روغن صنعتی می‌شود:

  • مصرف بیش از اندازه انرژی برای غلبه بر روی اصطکاک سیال
  • موجب واردشدن ضرباتی از سوی روغن به یاتاقان‌ها می‌شود.
  • به‌علت جرایان نامناسب روغن عملیات روانسازی به درستی انجام نمی‌گیرد.
  • به‌دلیل جریان نامناسب روغن به یاتاقان‌ها و پمپ‌ها، این دستگاه‌ها دچار فرسایش می‌شوند.
  • با تولید بیش از اندازه گرما، روغن سریع دچار اکسیداسیون می‌شود و موجب شکل‌گیری لجن و لاک می‌گردد.
  • آزادسازی هوا از روغن به‌دلیل قابلیت ضعیف دمولسیبیلیتی

کاهش زیاد میزان ویسکوزیته ممکن است موجب موارد زیر شود:

  • قابلیت پمپاژضعیف در استارت سرد
  • از بین رفتن استحکام روانکار در فشار و دمای بالا در زمان خاموشی و شروع به‌کار کردن
  • افزایش حساسیت روغن نسبت به آلودگی به‌وسیله ذرات ناشی از کاهش چسبناکی روغن
  • افزایش اصطکاک میان قطعات که موجب مصرف بیش از اندازه انرژی می‌شود.
  • ایجاد گرمای زیاد که بر اثر اصطکاک تولید می‌شود.
  • نشت روغن
  • سایش بیش از حد قطعه که به‌دلیل از بین رفتن چسبناکی روغن است.

ویسکوزیته یکی از موارد مهم و اصلی در آنالیز روغن‌های صنعتی در حال کار محسوب می‌شود. هرگونه تغییری در میزان چسبناکی روانکار صنعتی باید زیر نظر کارشناس آنالیز روغن باشد تا بتواند تدابیر لازم را برای جبران آن اتخاذ کند. اهمیت این موضوع از آنجا مشخص می‌شود که هر نوع تغییر قابل توجه در مقدار گران روی روغن‌های صنعتی می‌تواند نشان دهنده فاسدشدن روغن و یا آلودگی آن به آلاینده‌های محیطی مثل آب، هوا، گرد و غبار باشد. باید توجه داشته باشید که هر نوع تغییری در این مورد می‌تواند به قطعات دستگاه خسارت‌هایی را وارد کند. بنابر این توجه به مقدار چسبناکی روغن جزء موارد بسیار مهم و حساسی است که برای قطعاتی که در شرایط مخصوص دمایی ( بالا یا پایین ) مشغول فعالیت هستند و کارکرد روغن کاملا وابسته به آن است.



مقالات مرتبط:

خرید روغن صنعتی

روغن صنعتی فورج گرم

نمایندگی روغن صنعتی

روغن پاشی صنعتی

روغن صنعتی کینی اویل 

انواع روغن صنعتی

روغن دنده صنعتی

روانکارهای صنعتی



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*