-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
‌گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟

‌گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟ | روغن صنعتی کینی اویل

‌گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟ 

در مورد این که گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟ می‌توان به خاصیت ضد خوردگی آن در برابر انواع فلزات در مکان های مرطوب اشاره کرد و همچنین به راحتی در دمای حداکثر ۱۲۰ درجه سانتیگراد با خاصیت چسبندگی بالا می‌تواند فعالیت کند، ساختار ژلاتینی گریس که به خاطر خاصیت روان کنندگی آن که متشکل از روغن های معدنی یا سنتتیک و یک غلیظ کننده آلی است به صورت جامد و نیمه جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جایی که نمی‌شود از از روانکارهایی با غلظت پایین مثل روغن استفاده نمود، کاربرد دارد. بیشترین استفاده آن در چرخ دنده های صنعتی و یاتاقان‌های بزرگ و….می‌باشد. این روانکار صنعتی نیز مانند روغن تا حد ممکن از اصطکاک بین قطعات جلوگیری می‌کند. مجموعه کینی اویل همیشه سعی داشته با ارائه انواع مقالات کاربردی شما را در خرید خود یاری کند. بنابراین شما برای خرید انواع گریس و روغن صنعتی به صفحات لینک شده  خدمات سایت ما مراجعه کنید. تا کارشناسان ما بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد کنند.

مهم‌ترین مزیت گریس با پایه سدیم

  • کاهش دفعات روانکاری
  • خاصیت چسبندگی و شکسانی بالا
  • چکه نکردن در هنگام عملیات روانکاری
  • آسان بودن استفاده از آن در عملیات روانکاری

این عمل باعث شده هنگام پخت، در داخل روغن الیاف یا رشته صابونی تشکیل شود، این کار موجب ژلاتینی شدن آن می‌شود.

گریس با پایه سدیم مانند یک لایه نازک عمل می‌کند و در بین قطعاتی که متحرک هستند قرار می‌گیرد و مانع برخورد این دو جسم یا قطعه به هم می‌شود. به‌خاطر نوسان و همچنین، کم یا زیاد شدن پی در پی بر اثر فشار، این لایه از هم باز شده و موجب می‌شود که  قطعات به هم ساییده شده منجر به خوردگی و در مواردی متوقف شدن دستگاه شود. به همین خاطر باید از موادی که تحمل این فشارها را بیشتر می‌کند، مانند: ادیتوهای (EP) استفاده نمود، تا این لایه ها از هم باز نشده و عمل روانکاری به راحتی صورت گیرد.

هدف از تهیه گریس با پایه سدیم

 

‌گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟

‌گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟

یکی از اهداف مهم در گریس با پایه سدیم، تهیه گریس با مقاومت بالا در برابر آب است، اگرچه صابون های سدیم و روغن های غلیظ شده که خاصیت گرانروی دارند، از ارزش بالایی هم برخوردار  می‌باشند ولی از نظر مقاوم بودن در برابر آب ضعیف عمل کرده‌اند. چون ممکن است آب وارد محل روغن کاری شود، نمی توان از آن‌ها استفاده نمود. به‌همین خاطر باید به دنبال تهیه یک گریس پایه سدیم و مقاوم در برابر آب بود. به همین منظور با قراردادن یک محصول آمید در گریس آن را در مقابل آب مقاوم کرده اند، که در این کار از روغن های پارافینیک که دارای شاخص ویسکوزیته هستند، استفاده شده است.

تنوع گریس ها که بر پایه صابونی که همان مواد قوام دهنده هستند، می‌تواند متنوع باشد. در اینجا سه دسته آن که پرمصرف تر هستند را برای شما بازگو می‌کنیم.

گریس هایی بر پایه:

۱- پایه لیتیوم

۲- پایه کلسیم

۳- پایه سدیم

البته به جزء این ۳ مورد گریس های دیگری هم وجود دارند که بر پایه صابون و از ترکیب موادی مانند لیتیوم و کلسیم تولید می‌شوند.

در ضمن باید ببینیم که این گریس ها از نظر کاربردی چه تفاوت هایی دارند. مقاوم بودن در برابر حرارت و آب از ویژگیهای گریس ها است. به این صورت که پایه صابونی بودن گریس ها می‌تواند در آن دو تاثیر بگذارد. برای همین می‌توان آنها را با هم مقایسه کرد.

در بعد پایداری حرارتی:

گریس پایه کلسیم بیشتر از پایه سدیم و پایه سدیم بیشتر از پایه لیتیوم  مقاومت و پایداری دارند.

 در بعد پایداری در برابر آب:

گریس پایه سدیم بیشتر از پایه لیتیوم و گریس پایه لیتیوم بیشتر از پایه کلسیم  پایداری دارد.

روغن صنعتی یا گریس:

این موضوع که روغن صنعتی بهتر است یا گریس در بیشتر مواقع برای مشتریان سوال برانگیز بوده است. اما باید گفت که فروش گریس همیشه بیشتر از روغن صنعتی بوده زیرا دفعات استفاده از این روانکار کمتر بوده، بنابراین برای مشتری به‌صرفه تر است. علاوه بر آن قیمت روغن صنعتی مخصوصا در برند های خارجی مثل روغن صنعتی شل و توتال بالا تر است، اما می‌توان گفت فروش روغن صنعتی بهران با انواع گریس‌ها برابری می‌کند. در خرید انواع این روانکارها اول باید نیاز خود را در نظر بگیرید.

مشخصات شیمیایی و فیزیکی گریس

 

‌گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟

‌گریس با پایه سدیم چه کاربردی دارد؟

 نقطه رها شدن:

نقطه است که با بالا رفتن حرارت گریس از حالت جامد تبدیل به مایع شده و کاملا روان می‌گردد.

رنگ‌ها:

در گریس، رنگ بستگی به صابون یا روغن پایه ای دارد که با آن ساخته شده است و این خاصیت نقشی در مرغوب بودن این روانکار صنعتی ندارد. برخی  فکر میکنن رنگ روشن گریس نشانه مرغوب بودن آن است که از نظر علمی صحت ندارد.

پرکننده‌ها:

این نوع مواد به خاطر مصارف خاصی که دارند، چه به‌صورت جامد و چه مایع به گریس ها اضافه می‌شوند. یکی از رایج ترین نوع آن‌ها ادتیوهای (EP ) هستند که یک نوع بالا برنده تحمل فشار است.

مقاومت مکانیکی:

گریس باید در عمل روانکاری در برابر کارکردهای مکانیکی از خود مقاومت نشان دهد. انتخاب نادرست گریس باعث خراب شدن دستگاه و متوقف شدن روانکاری می‌شود. نقش کلیدی در اینجا مقدار مقاومت گریس در مقابل دما است و براساس نوع گریس مقاومت آن متفاوت است. که این خود نقش مهمی در انتخاب گریس متناسب را ایفا می نماید.  در اینجا می‌توانیم حدوداً عمر گریس را در درجه حرارت معمولی تعیین کرد و همچنین میزان مقاومت آن را در حفاظت از ساختار ژلاتینی آن معلوم نمود.

 بیشترین دمای مجاز عملیاتی:

حداکثر درجه حرارتی که گریس می‌تواند به طور مداوم در آن به کار رود، با توجه به نوع کارکردش و همچنین دمای محیط باید، به گونه ای باشد که گریس مناسب آن را انتخاب نمود  .

عمر سرویس:

فاصله زمانی که باید گریس با توجه به نوع کارکردش مورد تعویض قرار گیرد، را عمر سرویس می‌گویند.

توانایی پمپاژ:

قابلیت پمپاژ یکی از کاربردهای مهم در گریس است که با داشتن این قابلیت در بیشتر صنایع به طور متوالی مورد نیاز می‌باشد. به‌همین خاطر گریس نیز مانند روغن صنعتی باید در طول عملکردش توانایی پمپاژ شدن را داشته باشد.

 توانایی گریس درحفظ ساختار در تغییرات دما:

یعنی گریس قابلیت برگشت پذیری را با توجه به تغییرات دما در زمان کارکردش داشته باشد. که آن را توانایی برگشت پذیری گریس می‌گویند. بعضی از گریس ها وقتی‌که به حداکثر دما می‌رسند، خواص اصلی خود را از دست داده و کاملاً اجزای آن از هم گسسته می‌شود و در این زمان باید این روانکار صنعتی را عوض کرد.  که به آن‌ها گریس برگشت ناپذیر می‌گویند و بالعکس گریس هایی که باز خاصیت ژلاتینی خود را به دست می آورند را گریس برگشت پذیر می‌نامند.

در نتیجه  گریس‌ها با داشتن این ویژگی‌ها به عنوان یک روانکار صنعتی می‌توانند این وظایف را انجام دهند که عبارتند از:

  • کم کردن سائیدگی و اصطکاک
  • مانع شدن از خوردگی و زنگ زدگی
  • توانایی حرکت قطعه‌ها در دمای پایین
  • متناسب بودن با آب بندها

بر این اساس گریس‌ها دسته ویژه ای از روانکارهای صنعتی هستند که توانایی آن را دارند در شرایط خاص روانکاری، نیاز صنایع را مرتفع سازند و از طرح‌های پیچیده و پرهزینه جلوگیری نمایند.



مقالات مرتبط:

قیمت گریس با پایه سدیم

بهترین گریس نسوز

درجات گریس نسوز

گریس نسوز چرا تغییر رنگ میدهد؟



 

دیدگاه ها (4)

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*