-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
موارد کاربرد گریس نسوز

موارد کاربرد گریس نسوز

موارد کاربرد گریس نسوز

از موارد کاربرد گریس نسوز در صنعت این است که، به‌دلیل داشتن مقاومت حرارتی بالا می‌تواند، به خوبی از سایش، خوردگی و همچنین اکسیداسیون در قطعات متحرکی مانند رینگ‌ها، یاتاقان‌ها و شافت‌ها و… جلوگیری کند. بیشترین مصرف روانکار در دنیا پس از روغن صنعتی مایع، اختصاص به گریس دارد. در ساخت و فرمولاسیون این روانساز، مجموعه‌ای از علوم گوناگونی همچون شیمی، فیزیک و.. در سطحی بسیار گسترده استفاده می‌شود. با پیشرفته شدن صنایع و استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، در مقایسه با صنایع قدیمی پیچیدگی و قدرت بیشتری دارند. بنابراین باید روغن صنعتی مورد استفاده، بتواند نیاز این قطعات و ماشین‌آلات را به خوبی بر طرف سازد. مجموعه کم نظیر کینی اویل با داشتن بیش از سی سال تجربه موفق کاری همواره توانسته است، بهترین گریس‌های نسوز، ضد آب و.. با پایه‌های مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

تعریف گریس نسوز

گریس نسوز ماده‌ای است جامد و نیمه جامد، که با مخلوط نمودن یک غلیظ کننده در داخل روغن پایه تولید می‌شود. حدود ۹۰ درصد از وزن این روانکار، بر گرفته از روغن پایه می‌باشد. روغن پایه مورد استفاده در روغن صنعتی در اکثر موارد از نفت و گاهی نیز از مواد معدنی مانند خاک رس به‌دست می‌آید. از روغن معدنی پایه، در گریس نسوز در شرایط عادی با دمای پایین استفاده می‌شود. روغن پایه صنعتی نیز در زمانیکه دمای بالا و پایداری روغن لازم باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر مواد نام برده شده، مواد دیگری نیز به عنوان افزودنی، که تشکیل دهنده خاصیت اصلی گریس است، به آن می‌افزایند. گریس‌های نسوز، در انواع مختلفی مثل گریس بنتونی، گریس سیلیکونی، گریس کمپلکس، تولید می‌شود. این نوع از روانساز صنعتی را طوری تولید می‌کنند، که به قطعات متحرک بچسبد و تحت فشار کار و نیروی جاذبه از قطعات دستگاه جدا نشود. همان‌طوری‌که از نام آن پیداست گریس‌های نسوز، قابلیت اشتعال نداشته و ضدآتش هستند. این روانکار در مجاورت با آتش پودر شده و متلاشی می‌گردند. ویسکوزیته روغن پایه مورد استفاده در گریس نسوز، عامل مهمی برای حفظ این روانساز و باقی‌ماندن آن در میان اجزای چرخشی دستگاه است، که از تماس مستقیم قطعات در دمای کاری بالا با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

موادی‌که در ترکیب گریس نسوز مورد استفاده قرارمی‌گیرند:

 

موارد کاربرد گریس نسوز

موارد کاربرد گریس نسوز

معمولا در زمان تولید گریس نسوز به ترکیبات این روانکار مواد دیگری نیز افزوده می‌شود، تا خاصیت ویژه‌ای پیداکنند. این مواد شامل موارد زیر است:

مواد بازدارنده اکسیداسیون

این ماده به منظور اکسید نشدن اجزای گریس در مجاورت با حرارت بالا در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد بازدارنده خوردگی

این ماده درروانکار از خورده شدن سطوح فلزی جلوگیری می‌کند.

مواد ضدزنگ

وجود این ماده سبب افزایش خاصیت ضدزنگی در گریس صنعتی می‌شود.

مواد پایین آورنده نقطه ریزش

بعضی از تولید کنندگان گریس، ترکیب‌های رنگی را برای مشخص نمودن مصارف گوناگون آن به روغن صنعتی اضافه می‌کنند؛ این مواد برای کاهش اصطکاک مواد رنگی مورد استفاده در گریس مورد به‌کار برده می‌شوند.

مواد پایدار کننده

این ماده برای مخلوط نمودن کامل روغن پایه و مواد غلیظ کننده استفاده می‌شود.

مواد با قابلیت فشارپذیری زیاد

این مواد به منظور افزایش مقاومت گریس، در میان اجزای بلبرینگ استفاده می‌شود. به‌طور معمول از ترکیب مواد سربی در این ماده استفاده می‌شود.

مجموعه کینی اویل با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه تولید و عرضه انواع روغن‌های صنعتی مایع و جامد، توانسته است بهترین و مرغوب‌ترین روانکارها را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. در صورت نیاز شما می‌توانید، با کارشناسان آگاه ما در این مجموعه تماس بگیرید و یا به‌صورت آنلاین محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

موارد کاربرد گریس نسوز در صنعت نساجی

گریس نسوز با داشتن مقاومتی عالی در برابر درجه حرارت بالا، در صنعت نساجی کشورهای بزرگی مانند چین، هند، آلمان، ژاپن، ایتالیا و…  به‌طور گسترده استفاده می‌شود. این گریس به‎‌دلیل ماندگاری بالا در مدار این دستگاه‌ها، در ساخت و تولید  پارچه و نخ و .. در صنعت تولید پوشاک و نساجی کاربرد زیادی دارد. در کارخانه‌جات نساجی، معمولا برای شروع کار حداقل چندین نوع دستگاه و ماشین‌آلات مختلف برای این کار باید مشغول فعالیت باشند؛ که مهم‌ترین این دستگاه‌ها شامل:

  • دستگاه رنگ آمیزی
  • دستگاه مربوط به قسمت اتوکشی و بخار
  • دستگاه برش
  • دستگاه چاپ تصاویر و..

تمامی ماشین‌آلات و دستگاه‌های نام برده، با داشتن مدارهای برقی دارای موتورهای مختلفی هستند، که در زمان کار کردن داغ شده و حرارت بالایی را تولید می‌کنند. قطعاتی که در این دستگاه‌ها هستند شامل: بلبرینگ و رولبرینگ بوده که با داشتن چرخشی بالا در حین کار، موجب ایجاد اصطکاک و حرارت بالا می‌شود. برای حفظ و نگه‌داری این قطعات با ارزش در کارخانه‌های نساجی، باید از روانکار نسوز مناسب استفاده شود. گریس نسوز مورد استفاده سبب می‌شود، که با کم کردن اصطکاک موجب افزایش طول عمر قطعات شده و در برابر گرمای زیادی که تولید می‌شود، مقاومت خوبی داشته باشد. گریس‌های نسوز لیتیوم، آلمینیوم، کلسیم و… هر کدام می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای قطعات مخصوص این دستگاه‌ها باشند.

موارد استفاده از گریس نسوز در دستگاه‌های مختلف

 

موارد کاربرد گریس نسوز

موارد کاربرد گریس نسوز

  • گریس‌های نسوز برای دستگاه‌های که در دما و فشار بالا و در شوک‌های مداوم کار می‌کنند (مثل یاتاقان‌هایی که گردش محوری آن‌ها دائماً معکوس می‌شود) بسیار مناسب است.
  • در مواردی‌که ماشین‌آلات به شدت دچار سایش و خوردگی می‌شوند، استفاده از گریس نسوز واجب و ضروری است.
  • به‌طور کلی گریس نسوز در دماهای متغیر برای فعالیت قطعات دستگاه، دارای کاربردهای وسیعی است.
  • در طراحی بوش‌ها و یاتاقان‌های دستگاه‌های مختلف، استفاده این نوع از روغن صنعتی نسوز بسیار مؤثرتر است.

مزیت‌های استفاده از گریس نسوز

گریس نسوز برای روانسازی اجزا و قطعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که عملیات روانکاری آن با روغن صنعتی مایع ممکن نبوده و یا اقتصادی نباشد. اگر چه گریس در مقایسه با روانکار مایع کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی جایگاه ارزشمندی داشته و نمی‌توان مواد دیگری را جایگزین آن نمود. اگر بخواهیم مزیت‌های گریس نسوز را با روغن صنعتی مایع مقایسه کنیم، می‌توان به‎‌طور خلاصه به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعداد دفعات روانکاری با گریس نسوز کمتر از روغن صنعتی است، این امر برای ماشین‌آلاتی که دسترسی به آن‌ها دشوار باشد، (مانند بلبرینگ‌های غیرقابل دسترس، موتورهای که بر روی سقف دستگاه نصب شده باشند، خطوط متحرک)، بسیار ارزشمند است. این خود باعث افزایش طول عمر دستگاه و کاهش هزینه تعمیر آن می‌شود.
  • گریس نسوز همچون عایقی در برابر ورود گرد و غبار و یا خروج بعضی از مواد آلاینده در ماشین‌آلات عمل می‌کند.
  • روانکاری با این نوع از روغن صنعتی با هزینه‌ای کم در آب‌بندی نمودن قطعات و کاربرد کاسه نمدها و.. انجام می‌شود.
  • کاسه نمدهایی که به‌وسیله روغن آب‌بندی شده‌اند، در مقایسه با آب‌بندی با گریس، نیروی بیشتری را به‌دلیل تولید اصطکاک با قطعات از دست می‌دهند.
  • روانکاری با گریس در مقایسه با روغن مدت زمان بیشتری ادامه دارد. در بعضی از انواع گریس نسوز تولید آن‌ها به صورتی است که در حالت آب‌بندی در قطعه باقی می‌مانند و عمر روانکار و قطعه با هم یکی می‌شود.
  • گریس‌های نسوز معمولًا ضدآب بوده و اصطکاک کمتری در زمان شروع کار دستگاه ایجاد می‌نمایند.
  • روانکار صنعتی نسوز مانند یک لایه نرم در میان قطعه‌ها قرار می‌گیرد و موجب کاهش لرزش و ایجاد صدا در دستگاه‌های مثل چرخ دنده‌های بزرگ می‌شود.

برای داشتن گریسی با کیفیت عالی، باید به شرایط نگه‌داری آن توجه کنیم. گریس را باید در ظرفی ایده‌آل با در پوشی محکم و کاملا به دور از نور مستقیم آفتاب باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب می‌شود، که روغن صنعتی از نظر شیمیایی خواص خود را از دست بدهد. آب نیز یکی دیگر از مواردی است، که بر روی رنگ گریس تأثیر منفی دارد و حتی در درازمدت می‌تواند خواص آن را تغییر دهد. بنابراین علاوه بر کیفیت و استاندارد بودن مواد در زمان تولید، نوع شرایط نگه‌داری گریس نسوز در حفظ خواص آن بسیار مهم است.



مقالات مرتبط:

گریس نسوز  چرا تغییر رنگ میدهد؟

۵ کاربرد گریس نسوز

بهترین گریس نسوز

تغییرات رنگ گریس نسوز

مشخصات گریس نسوز



 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*