-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

در این مقاله قصد داریم تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین را باهم بررسی کنیم و خواص و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را به طور مجزا مطالعه کنیم. برای تهیه انواع روغن‌ها و گریس‌های صنعتی می‌توانید از طریق سایت کینی اویل اقدام کرده و محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت سفارش دهید.

روغن ماشین

در رابطه با روغن ماشین و کاربرد آن، عناصر مهمی در فرمولاسیون استفاده می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد. این عناصر شامل نوع و غلظت غلیظ کننده، نوع روان کننده، ویسکوزیته و مواد افزودنی است. کاربرد روغن موتور فراتر از روان‌کاری قطعات است. روغن ماشین محافظ قطعات متحرک پیشرانه در مقابل گردوخاک و ذرات خارجی است، مسئولیت محافظت از موتور در برابر استهلاک را دارد و به افزایش عملکرد فنی کمک می‌کند.

وظایف روغن ماشین

 

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

کاهش اصطکاک بین اجزاء موتور ساخته شده از قطعات متحرک است که بین آن‌ها اصطکاک وجود دارد. وقتی که اصطکاک باشد، باعث تولید گرما می‌شود. روغن ماشین، باعث از بین رفتن اصطکاک بین قطعات فلزی می‌شود تا گرمای تولید شده، باعث داغ شدن موتور نشود. همچنین موجب جلویگری از ساییدگی قطعات می‌شود. تعمیر و تعویض قطعات  موتور هزینه زیادی دارد در نتیجه بهتر است با انتخاب یک روغن موتور مناسب، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

جلوگیری از زنگ زدگی

برای ایجاد احتراق، لازم است سوخت با هوا مخلوط شود. اکسیژن موجود در هوا باعث زنگ ‌زدگی و خوردگی در فلزات می‌شود. با استفاده از روغن ماشین مناسب اثرات اکسیدکنندگی به حداقل می‌رسد.

جذب مواد ناخواسته که به موتور آسیب می‌رساند

اسیدها و اکسید سیلیکون در فرایند احتراق به صورت ناخواسته تولید می‌شوند. این مواد در صورت ورود به موتور باعث آسیب به آن می‌شوند. روغن موتور درست مثل یک آهنربا عمل می‌کند و با جذب این مواد مانع رسیدن آن‌ها به قسمت‌های موتور می‌شود.

ترکیب روغن موتور مصنوعی

روغن موتورهای مصنوعی که اصولاً برای موتورهای با عملکرد بالا طراحی شده‌اند، محصول تغییرات شیمیایی پیچیده‌ای هستند که مستقیماً بر روی نفت خام حفاری شده یا با استفاده از مولکول‌های از پیش انتخاب شده انجام می‌شوند. روغن موتور مصنوعی نسبت به روغن‌های معدنی تحت اصلاحات پیچیده‌تری قرار می‌گیرد. حاوی ناخالصی‌های کمتری نسبت به روغن‌های معدنی هستند و از نظر شیمیایی اصلاح شده‌اند. در هر دو نوع روغن، افزودنی‌هایی برای بهبود عملکرد آن‌ها در نظر گرفته شده است. که می‌توانند در برابر سایش، اکسیداسیون، خوردگی یا کف محافظت کنند.

روغن ماشین از دو بخش تشکیل می‌شود:

۱. روغن‌های پایه

۲. افزودنی‌ها

روغن‌های پایه از گاز طبیعی یا نفت خام به‌دست می‌آیند؛ که معمولاً بین ۷۰ تا ۹۰ درصد محصولات امروزی از روغن‌های پایه تهیه می‌شوند. مابقی از دیگر افزودنی‌ها تشکیل شده است.

روغن صنعتی

گروهی از روان‌کارها هستند که در ترکیبات مختلف سیال، گریس و روغن قرار دارند، که به آن‌ها روغن ماشین گفته می‌شود. استفاده از این روغن‌ها برای کاهش سایش و فرسودگی قطعات مختلف است. روغن‌ها چگالی کمتری نسبت به آب دارند و همین ویژگی باعث شناور شدن آن‌ها در آب و مایع بودن آن‌ها در دمای معمولی می‌شود. روغن‌ها تشکیل شده از چربی‌های اشباع نشده‌‌ای هستند که در دمای معمولی آن‌ها را به‌ حالت مایع نگه می‌دارد. بعضی از نمونه‌های خاص روغن صنعتی در کاهش یا جلوگیری از مقاومت الکتریکی کاربرد خاصی دارند و رسانایی گرمایی را هم افزایش می‌دهند. روغن‌های صنعتی نام‌های شیمیایی مختلفی دارند و در تنوع زیادی در تولید دارند، در اینجا چند نمونه از این روغن‌های صنعتی را برای شناخت بیشتر معرفی می‌کنیم: روغن هیدرولیک، روغن چرخ دنده و روغن گیربکس، روغن توربین، روغن کمپرسور، روغن ماشین‌ کاری و انواع دیگر

مزایای استفاده از روغن صنعتی

 

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

حرکت و فعالیت در قطعات و ماشین‌آلات، بدون وجود روغن صنعتی ممکن نخواهد بود. قطعاتی مثل میل لنگ، چرخ دنده و شاتون، در ماشین‌آلات به دلیل حرکت مدوام با سایر قطعات در معرض سایش و خوردگی قرار دارند. بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکلات استفاده از روغن صنعتی است. اگر  قطعات مختلف که در حال حرکت هستند به درستی روانکاری شوند، سایش و اصطکاک بین آن‌ها به ‌حداقل می‌رسد، که این امر منجربه طول عمر و دوام قطعات می‌شود.

طبقه بندی روغن صنعتی

روغن صنعتی نقش مهمی در هر صنعتی به عهده دارد. برای بهبود عملکرد ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و محافظت از آن‌ها در برابر آسیب در حین کار استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از روغن‌های صنعتی وجود دارد و طبقه بندی آن‌ها بر اساس منشا و ترکیب آن‌ها انجام می‌شود. علاوه براین، این نکات برخی از مهمترین خواص روغن را نیز مشخص می‌کند. همراه با سیستم افزودنی‌های مورد استفاده در فرمولاسیون، کاربرد آن‌ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مورد کاربردهای صنعتی، روان کننده‌های مایع در همه صنایع موجود استفاده می‌شوند. چه صنعتی باشد که در شرایط و زمین‌های سخت فعالیت می‌کند و چه از نظر ایمنی فرآیند صنعتی بسیار سخت باشد، مایعات روانکار صنعتی برای پشتیبانی از عملیات سنگین به کار می‌روند.

خواص مهم روغن

ویسکوزیته

گرانروی مهمترین مشخصه روغن‌های صنعتی است. با شاخص ویسکوزیته (VI) بیان می‌شود؛ که نشان دهنده میزان حساسیت ویسکوزیته روان کننده به تغییرات دما است. ویسکوزیته بالا نشان می‌دهد که روان کننده در دماهای مختلف، بالا و پایین پایدارتر است.

نقطه ریزش

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم روان کننده‌های مایع، توانایی آن‌ها در جریان در دماهای پایین یا نقطه ریزش آن‌ها است. به عبارت دیگر، این نشان دهنده دمایی است که در آن روغن روان کننده یخ نمی‌زند بلکه به جریان خود ادامه می دهد. بنابراین، روانکاری را در دمای شدید خارجی امکان پذیر می‌کند.

نقطه اشتعال

نقطه اشتعال روغن صنعتی دمایی است که در آن بخار آن یا مخلوط روغن و بخار و هوا می‌تواند آتش بگیرد یا بسوزد. به عنوان نشانگر خطر آتش سوزی و انفجار روغن‌ها و سوخت‌ها در انبار و حمل و نقل عمل می‌کند.

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

حالا که با هریک از انواع روغن صنعتی و روغن ماشین آشنا شدید؛ وقت آن رسیده که به مقایسه این دو بپردازیم و تفاوت‌های آن‌ها را با هم بررسی کنیم:

یکی از تفاوت‌های اصلی روغن ماشین و روغن صنعتی در کاربرد آن‌ها است. هدف از تولید روغن‌های ماشین، مراقبت از موتور خودروها و جلوگیری از بروز مشکلات در موتور خودروها بوده است و هدف از طراحی روغن‌های صنعتی استفاده در تجهیزات صنعتی و انواع ماشین‌آلات بوده است. مشاهده می‌کنید که گستره کاربرد روغن‌های صنعتی بیشتر ار روغن ماشین است. همچنین در تولید و فرمولاسیون روغن ماشین و روغن صنعتی هم تفاوت‌های زیادی وجود دارد. مواد اولیه‌ای که در تولید روغن ماشین به کار می‌رود متفاوت از روغن‌ صنعتی است.

مجموعه کینی اویل، بر اساس تجربه و تخصص چندین ساله خود در تولید و توزیع و تهیه مستقیم روغن و گریس صنعتی، نیاز بازار را کاملا برطرف نموده. کینی اویل یکی از فعالترین مجموعه‌های مشاور و تنها مجموعه تهیه و تولید و توزیع مستقیم روغن و گریس صنعتی در بازار است. ما به شما اطمینان می‌دهیم از خریدتان راضی باشید.



مقالات مرتبط:

روغن صنعتی یا گریس صنعتی کدام بهتر است؟

خرید ویسکوزیته روغن یا گرانروی روغن با کیفیت بالا

روغن صنعتی مرغوب را بشناسید

روغن صنعتی با کیفیت

خرید انواع روغن صنعتی مرغوب



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*