-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

می‌دانید تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی در چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درباره روغن‌های صنعتی پایه معدنی و روغن‌های سنتزی در اختیارتان قرار دهیم. برای خرید انواع روغن‌های صنعتی مرغوب با واحد فروش کینی اویل تماس بگیرید یا به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.

انواع روغن موتور

کاربرد روغن صنعتی علاوه‌بر روانسازی قطعات و کم کردن اصطکاک آن‌ها، در خنک‌کردن پیشرانه و جمع کردن رسوب و براده‌های فلزی تولید شده از کار موتور و دوده‌های احتراق است. به همین دلیل روغن‌ها هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. با توجه به عملکردهای مختلف و نقش مهم روغن در خودرو می‌توانیم آن را به خون خودرو تشبیه کنیم. روغن موتور ترکیبی از روغن‌های پایه و افزودنی‌ها است. که برای تولید روغن موتورها از انواع مختلفی از روغن‌های پایه‌ استفاده می‌شود، که به۵گروه تقسیم می‌شوند.

۱. روغن‌های پایه معدنی یا مینرال

۲. روغن‌های پایه سنتتیک یا روغن‌های مصنوعی

۳. روغن‌های نیمه سنتتیک که ترکیبی از روغن‌های پایه معدنی و روغن‌های سنتتیک هستند.

۴. روغن‌های پایه نسل جدید که روغن‌های پایه گروه ۳GII هستند و به دست آمده از بهینه‌سازی روغن‌های پایه معدنی هستند.

۵. روغن‌های پایه تصفیه‌ای که در ایران برای تولید روغن موتورهای مونوگرید و روغن‌هایی با سطح کیفیت پایین کاربرد دارند. روغن موتور‌ها از نظر ساختار ترکیبی و کارایی به ۳ دسته کلی تقسیم‌ می‌شوند: روغن‌های مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک است.

روغن معمولی و سنتزی

 

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

روغن‌های معدنی بر اساس نوع و کیفیت روغن پایه، شرایط کارکرد و میزان افزودنی‌ها، محدودیت‌هایی دارند. بیشترین مشکلات این روغن‌های صنعتی:

  • در دماهای بالا، پایداری اکسیداسیون پایین است، که تشکیل لجن و اسید را در پی خواهد داشت.
  • وجود واکس‌ها، که باعث روانکاری ضعیف در دماهای پایین می‌شود.
  • وابستگی ویسکوزیته به دما، که باعث آبکی شدن روغن پایه می‌شود، یعنی روغن پایه در دماهای بالا گرانروی کمتری دارد.
  • در دماهای بالا حدود ۳۲۰ °Cروغن پایه تجزیه شده و تبدیل به یک ماده دوده‌ای شکل می شودکه به آن کک می‌گویند.

در شرایط سخت مثل دماهای خیلی بالا یا خیلی سرد، این مواردی که گفته شد در انتخاب روانکارصنعتی خیلی مهم است. در بیشتر موارد تنها راه استفاده از روغن سنتزی است.

روغن‌های سنتزی

کشور آلمان به محصولی نیاز داشت که از پلایش نفت خام پالایش نباشند؛ به همین دلیل در آلمان در دهه ۱۹۳۰ دکتر هرمن زورن تحقیقات خود را به روانکارهایی اختصاص دارد که با وجود دارا بودن مشخصات روغن‌های طبیعی مشتق شده از نفت خام، مشخصه‌های نامطلوب آن مثل نقطه ریزش بالا، تمایل به ژله‌ای شدن در موتورهای احتراقی، مقاومت پایین در برابر اکسید شدن در دماهای بالا را نداشته باشند. روغن‌های سنتزی یا مصنوعی، از طریق متصل کردن یک یا چند جز آلی مشخص با وزن مولکولی کم، در شرایط کنترل شده، تولید می‌شوند. این ترکیب در شرایط کنترل شده فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود، که خواص منحصربه فردی در روغن ایجاد می‌کند. روغن‌های سنتزی از مولکول‌های آلی تشکیل شده‌اند، که به دلیل وزن مولکولی کم و واکنش‌های تحت کنترل در شرایط خاص باعث می‌شوند محصول نهایی، بیشترین خواص مورد نظر در طراحی  فرمولاسیون را داشته باشد.

روغن‌های معدنی مزایایی مثل در دسترس بودن و قیمت پایین‌تر دارند، اما معایبی هم دارند مثل اکسید شدن و از دست دادن گرانروی در دماهای بالا، منفجر شدن در معرض عوامل اکسید کننده قوی و جامد شدن در دماهای پایین. این موضوع باعث شده مصرف روغن‌های سنتزی بیشتر شود زیرا می‌تواند گستره دما و فشار قابل توجهی را بدون تغییر در ساختار تحمل کند و همچنین خطر آتش سوزی را هم کم کند. با این حال استفاده از روغن‌های سنتزی زمانی لازم است که:

  • استفاده از روغن‌های سنتزی هزینه‌های عملیاتی را پایین آورد تا هزینه‌ بالای خرید آن جبران شود.
  • استفاده از روغن‌های سنتزی، مشکلی در رابطه با کاربرد روغن‌های معدنی را حل کند؛ مانند شرایط کارکرد در درجه حرارت‌های خیلی بالا یا خیلی پایین.
  • در طراحی یک روغن، قوانین ساده‌ای برای استفاده یا عدم استفاده از روغن‌های پایه سنتزی وجود دارد از جمله:
  • وقتی که نیاز ما از طریق مشخصات روغن‌های سنتزی رفع می‌شود.
  • وقتی کارایی قطعات طبق تقاضا شرایط بالاتری از روغن‌های معدنی را نیاز دارد.
  • وقتی که قصد داریم میزان ایمنی و شاخص‌های محیط زیستی را بالا ببریم.
  • وقتی که زمان ماند بالا برای روغن می‌تواند به صرفه جویی در هزینه کمک کند.

ویژگی‌های روغن تمام سنتزی

  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش سایش قطعات موتور
  • نقطه اشتعال بالا
  • افزایش عمر موتور خودرو
  • کاهش آلودگی هوا
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی
  • سازگاری بیشتر با مبدل‌های کاتالیزوری
  • خاصیت پاک کنندگی طبیعی
  • افزایش دوره زمانی تعویض روغن
  • جلوگیری از تشکیل رسوب و لجن در موتور

روغن‌های پایه معدنی

 

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

روغن‌های پایه به ۳ دسته سنتزی، طبیعی و معدنی تقسیم می‌شوند؛ که روغن‌های پایه معدنی در دو مدل روغن پارافینیک و نفتنیک تولید می‌شوند که بیشتر از انواع دیگر کاربرد دارند. به روغن تولید شده از پالایش نفت خام، روغن پایه معدنی گویند. این روغن شامل دو دسته اصلی هستند: روغن‌های پارافینیک: تشکیل شده از هیدروکربن‌های نرمال و هیدروکربن‌های ایزو هستند.

روغن‌های نفتنیک: از هیدروکربن‌های حلقوی سیر شده یک یا چند حلقه ای تشکیل شده‌اند.

از روغن‌های نفتنیک، برای محدوده‌های دمایی کم و هنگامی که نقطه ریزش پایین لازم است، استفاده می‌شود. مخصوصاً در روغن‌های هیدرولیک، سرد کننده‌ها، روغن‌های تولید لاستیک، فلزکاری و در روانکارهای سیلندر برای موتورهای بزرگ و گریس‌ها کاربرد دارند. روغن‌های پارافینیک در مقایسه با نفتنیک ویژگی‌های خاصی دارند مثل:

  • وزن مخصوص کمتر
  • دمای ریزش بالاتر
  • خاصیت حل کنندگی کمتر
  • مقاومت بالا در برابر اکسید شدن
  • فراریت کم و در نتیجه نقطه اشتعال بالاتر
  • شاخص گرانروی بالاتر

تفاوت روغن صنعتی پایه معدنی با روغن تمام سنتزی

روغن موتورها به دو دسته‌ اصلی سنتتیک و معمولی تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو نوع در نحوه‌ ساخت آن‌ها است. هر روغن موتور از دو جزء تشکیل شده است، جزء اول پایه‌ اصلی روغن است و جزء دوم، افزودنی‌هایی است که به ترکیب اصلی اضافه می‌شود. مهم‌ترین تفاوت روغن موتورهای معمولی و سنتتیک در ترکیب پایه‌ آن‌هاست. ترکیب پایه در روغن موتورهای معمولی از نفت خام است؛ اما ترکیب پایه‌ روغن‌های سنتتیک از ترکیبات شیمیایی ساخت انسان است. این نحوه ساخت متفاوت، باعث شده روغن‌های سنتتیک خواص برتر داشته باشند.

روغن‌ها دو وظیفه‌ اصلی دارند: خنک‌کاری و روان‌کاری. در عملیات روان‌کاری، یک لایه‌ روغن سطح اجزای مختلف موتور را پوشش می‌دهد تا از اصطکاک اجزا با غم جلوگیری کند. که ضخامت لایه‌روغن اهمیت زیادی دارد و نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. برای خنک‌کاری و روان‌کاری موتور اتومبیل باید روغن درون اجزای مختلف جریان داشته باشد. جریان مناسب روغن بسته به یکی از اصلی‌ترین خواص روغن یعنی ویسکوزیته یا گرانروی، است.

هرچه ویسکوزیته بیشتر باشد چسبندگی بیشتر است و جریان روغن کم می‌شود، با کاهش ویسکوزیته، لغزندگی و جریان روغن هر دو بیشتر می‌شود. لازم است بدانید که لغزندگی زیاد مانع از تشکیل لایه روغن با ضخامت مناسب بر روی اجزای موتور می‌شود. ویسکوزیته هم تابعی از دما است و مقدار آن ممکن است با تغییرات کمی در دما تغییر کند. هرچه ویسکوزیته‌ روغن موتورها به تغییرات دمایی واکنش کمتری نشان دهند، آن روغن بهتر است.

کینی اویل یکی از فعال‌ترین مجموعه‌های مشاور، تهیه و عرضه مستقیم انواع فرآورده‌های نفتی فروش روانکار و گریس‌های صنعتی با برندهای معتبر داخلی  می‌باشد. برای تهیه انواع روغن صنعتی با ما تماس حاصل فرمایید تا در کوتاه‌ترین زمان محصول مورد نظرتان را به دست شما برسانیم.



بیشتر بخوانید:

بهترین روانکار جعبه دنده موتورهای تراکشن

بهترین روانکار زنجیر و سیم بکسل

کاربرد روغن فورج گرم

خرید روغن صنعتی بی واسطه و با کیفیت

لیست انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

روغن صنعتی کینی اویل

روغن پاش صنعتی 

روانکارهای صنعتی 



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*