-09036130717 – 09928388639

تهران،هفتم تیر میدان مفتح جنوبی خیابان ورزنده نبش ملک الشعرای بهار

با ما در ارتباط باشید
رسوب زدایی مبدل حرارتی

رسوب زدایی مبدل حرارتی

رسوب زدایی مبدل حرارتی 

در صنایع پتروشیمی نفت و گاز صنعتگران همواره تلاش می‌کنند تا با روش‌های مختلف مانع از تشکیل رسوب در مبدل‌های حرارتی شوند. هر چند که برای این منظور هزینه‌های زیادی صرف می‌شود اما بیشتر مبدل‌های حرارتی به‌دلیل عدم سازگاری با مواد شیمایی، عدم رعایت دستورالعمل ‌عملیاتی یا کیفیت پایین آب‌های مناطق همواره در معرض رسوب گذاری هستند. تشکیل رسوب در تیوپ‌ها با لوله‌های مبدل انجام می‌شود که با کاهش انتقال حرارت در مبدل هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. برای کاستن از این هزینه‌ها باید عملکرد مبدل‌ها مدام تحت نظر باشد و در فواصل زمانی مشخص مورد تمیز کاری قرار بگیرد.

انواع رسوب گذاری مبدل‌ها

  • رسوب گذاری در صنعت انواع مختلفی دارد که شامل:
  • رسوب گذاری ناشی از خوردگی
  • رسوب ذرات معلق
  • رسوب گذاری به‌علت تشکیل کریستال‌های جامد
  • رسوب گذاری بیولوژیکی
  • رسوب گذاری در اثر انجماد رسوب
  • رسوب گذاری در اثر یک واکنش شیمیایی

در اکثر مواقع رسوب ایجاد شده بر اثر یک عامل نیست بلکه یکی از همین عوامل می‌تواند مهم‌ترین عامل در تشکیل رسوب باشد. چرا که تشکیل رسوب در مبدل‌ها امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. در تمامی موارد تمیز کاری مبدل‌ها در فواصل زمانی مناسب برای کاهش مشکلات و هزینه‌ها انجام می‌گیرد.

اهمیت تمیز کاری مبدل‌ها در فواصل زمانی مشخص و منظم

تشکیل رسوب در مبدل‌ها به‌دلیل از دست دادن حرارت بیشتر سبب افزایش میزان انرژی‌های ورودی به فرآیند و کاهش میزان تولید می‌شود. برای جلوگیری از هزینه‌های رسوب گذاری در فواصل زمانی مختلف و با در نظر داشتن میزان مقاومت انتقال حرارتی پدیده رسوب زدایی محاسبه شود.. برای دست یافتن به یک میزان بهینه در تمیز کاری باید تأثیر رسوب بر فرآیند را دقیق محاسبه کرد.

اگر تمیز کاری در فواصل زمانی کوتاه و زود به زود انجام شود هزینه‌های ناشی از تمیز کاری و صرف زمان موجب کاهش تولید در مجتمع صنعتی خواهد شد. اگر تمیز کاری نامنظم و دیر به دیر انجام گیرد رسوب افزایش پیدا کرده و انرژی مصرفی برای حفظ دمای سیالات بالا می‌رود و حتی ممکن است گرفتگی مبدل کار مجموعه صنعتی را تا مدت‌ها مختل کند.

شیوه‌های تمیز کاری مبدل‌های حرارتی

 

رسوب زدایی مبدل حرارتی

رسوب زدایی مبدل حرارتی

روش‌های مختلفی برای تمیز کاری مبدل‌ها وجود دارد که شامل شستشوی شیمیایی و شستشوی مکانیکی است که در زیر نگاهی به این دو شیوه داریم:

شستشوی شیمیایی

زمانیکه کاهش انتقال حرارت یا نقصی در مبدل دیده شود بعد از خارج کردن مبدل از سرویس آزمایشات شیمیایی لازم برروی رسوبات انجام می‌شود. این آزمایشات به‌منظور تشخیص نوع رسوب که آیا ناشی از سیال فرایندی است یا خوردگی باید مشخص شود. پس از تشخیص نوع رسوب مبدل‌ها توسط تجهیزات خاصی شستشو داده می‌شوند. این تجهیزات دارای چندین مخزن با پوشش‌های ضد خوردگی هستند که با لوله‌هایی به یکدیگر متصل می‌شوند. برای برقراری جریان، پمپ‌هایی وجود دارند که با لوله‌های انعطاف پذیر به مولد مورد نظر متصل شده و کار چرخش شوینده را انجام می‌دهد. مواد و محلول‌های مختلفی با توجه نوع حلال و جنس فلز وآلیاژ و میزان حلالیت رسوب در شستشوی شیمیایی صنعتی استفاده می‌شود. برخی از این حلال‌های شیمیایی را به‌طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

محلول پرمنگنات قلیایی

برای شستشوی رسوبات پلیمری و قیری از این محلول استفاده می‌شود. ولی این محلول برای فولاد سبب خوردگی آنها می‌شود.

محلول Boil-out

از انواع این محلول می‌توان به مخلوط تری سدیم فسفات، دی سدیم فسفات، محلول سود و بی‌کربنات سدیک و متاسیلیسیلات سدیم را نام برد. این محلول‌ها برای برداشتن رسوبات سخت و زدودن آلودگی‌های آلی از مبدل‌ها و موادی که به‌دلایل مختلف حاوی روغن صنعتی روان کننده همچنین روانکارصنعتی گریس و رنگ هستند استفاده می‌شود.

 محلول اسیدی

این نوع از محلول مناسب‌ترین محلول برای حل کردن نمک‌های اسید ضعیف و اکسیدهای معدنی هستند. نکته مهم که در کاربرد اسیدها باید توجه داشت این است که اثر باز خوردگی برروی فلزات دارند که این مورد کاربرد آنها در شستشوی مبدل‌ها را حداقل ممکن می‌رساند. در مواردی هم استفاده از اسیدهای ضعیف آلی که فعالیت یون هیدروژن آنها کمتر از اسیدهای معدنی همچون اسید اگزالیک و اسید سیتریک اسید هیدروکسی استیک استفاده شود.

گلوکونات سدیم

این محلول دارای توانایی خوبی در رنگ زدایی و روغن صنعتی زدایی را به‌طور همزمان دارد که اثر گذاری آن در چندین آزمایش ثابت شده است.

شستشوی مکانیکی

 

رسوب زدایی مبدل حرارتی

رسوب زدایی مبدل حرارتی

روش مکانیکی یکی از متداول ترین شیوه‌ها برای تمیز کاری مبدل است. استفاده از آب با فشار بالا یکی از روش‌های مرسوم است. ولی چون جت آب به آرامی لوله‌ها را تمیز می‌کند این روش نیاز به زمان بیشتری دارد. شستشو با آب باید با دقت و به آرامی انجام شود در غیر اینصورت تیوپ شیت و سایر تیوپ‌ها آسیب خواهند دید. تمیز کننده‌ای پلاستیکی هم جزء ابزارهای مهمی است که برای تمیز کاری مبدل‌هایی که در سرویس نیستند به‌کار می‌رود. در صورت نرم بودل مبدل داری رسوب این شیوه کاربرد بیشتری دارد که در زیر به‌طور خلاصه این شیوه‌ها را توضیح می‌دهیم:

استفاده از برس

برای رسوبات نرم برس‌های تمیز کاری هم مفید هستند. این ابزارها رسوبات بیولوژیکی را بهتر تمیز می‌کند. برای تمیز کننده‌های سخت هم تمیز کنندهای فلزی را به‌کار می‌برند این تمیز کنندها با داشتن قطعاتی U شکل بر روی هم سوار می‌شوند. طرز قرار گرفتن این قطعات به‌شکلی است که همه سطح تیوپ را یکباره تمیز می‌کند. انتهای تمیز کننده U شکل به یک قطعه لاستیکی یا پلاستیکی وصل است که این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان به‌طور همزمان برای تمیز کاری از آب نیز استفاده کرد. تمیز کاری که به‌‎وسیله یک دستگاه جت که آب را از طریق یک پمپ قابل حمل با فشار مختلف تأمین می‌کند وارد تیوپ‌های مبدل می‌شود. این تجهیزات قابل حمل هستند و به‌خوبی می‌توان آنها را در یک واحد تولیدی استفاده کرد. فشار آب مورد استفاده کنترل شده است تا آسیبی به مبدل‌ها وارد نکند.

مخلوط آب و هوا

در بعضی از سیستم‌های تمیز کاری ممکن است مخلوطی از آب و هوا استفاده شود. چون احتمال افزایش حجم یا انبساط هوا زیاد است. این شیوه خطراتی را ممکن است به‌دنبال داشته باشد. مزیت استفاده از آب به‌عنوان تمیز کننده مبدل این است که با جمع آوری رسوبات جداشده و آزمایش برروی آنها می‌توان منشاء رسوب را تشخیص داد. اینکار کمک می‌کند جهت بر طرف کردن عوامل ایجاد کننده رسوب اقدام کرد. افزایش میزان کارکرد تمیز کنندها نیز بر کارایی آن تأثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال تمیز کننده دارای ۶ کاربرد بهتر از تمیز کننده دارای ۲ کاربرد عمل می‌کند.

کینی اویل مرکز خرید معتبر انواع روغن صنعتی

کینی اویل با داشتن چندین دهه سابقه درخشان کاری در عرصه فروش انواع روانکار صنعتی و گریس صنعتی ارزان توانسته اعتبار خوبی را در میان صنعتگران کسب کند. شما می‌توانید برای خرید گریس و روغن صنعتی از طریق وب سایت این مجموعه همه محصولات را همراه با قیمت آنها مشاهده کرده و سفارش خرید خود را انجام دهید. کارشناسان ما در کینی اویل آماده هستند تا به تمامی سؤلات شما پاسخ دهده و سفارش خرید آنلاین و تلفنی مشتریان را ثبت کنند. همه سفارش‌های خرید در کمترین زمان ممکن و با بهترین شیوه برای مشتریان به هر نقطه‌ای از ایران ارسال خواهد شد.



بیشتر بخوانید:

گریس کاری چکش تخریب با کینی اویل

دانستنیهای روانکاری تک نقطه ای

۱۰ ایراد در روغن کاری قطعات

بهترین روانکار جعبه دنده موتورهای تراکشن

بهترین روانکار زنجیر و سیم بکسل

کاربرد روغن فورج گرم

خرید روغن صنعتی بی واسطه و با کیفیت

لیست انواع روغن صنعتی

انواع روغن صنعتی

روغن صنعتی کینی اویل

روغن پاش صنعتی 

روانکارهای صنعتی 

اهمیت روغن کاری در سیستم های صنعت سیمان 

روغن مینرال با روغن سنتیک چه تفاوتی دارد؟

روغن کاری دستگاه های قوی چرم با کدام روغن بهتر است؟

اسید شویی و فلاشینگ خطوط لوله مخازن چطور انجام می شود؟

بررسی مقاومت نسوز در برابر حرارت غیر مستقیم



 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*